Boj o zákazníka na českém pivním trhu se vede všemi prostředky

LN 23.7.1998

Boj o zákazníka na ceském pivním trhu se vede všemi prostredky

Neetické chování se vyplácí, protože pokuty antimonopolního úradu jsou smešne nízké, ríká Stanislav Bernard

O necestné cenové válce na ceském pivním trhu, roli Úradu pro hospodárskou soutež v ní a o významných soutežích v kvalite zlatého moku hovorí v rozhovoru pro LN prezident Ceského svazu malých nezávislých pivovaru Stanislav Bernard, spolumajitel humpoleckého pivovaru, jehož pivo Bernard vyhrálo letos obe kategorie nejprestižnejší souteže PIVEX.

LN: Je pro vás ocenení na Pivexu významné?

Ano. Dvojnásobné vítezství je obrovský úspech. Souteží je mnoho, ale tato jediná je všemi z oboru oficiálne uznávaná a ocenení je vnímáno jako vyslovene prestižní. Je to také satisfakce, pocit, že to deláme dobre. V malém se dá pivo uvarit kvalitneji.

LN: Mužete o souteži ríci neco bližšího?

Probíhá dvoukolove, na podzim a na jare. Degustují se tedy piva ze dvou odlišných období. Vzorky se vybírají ze skladu pivovaru, z cehož plyne, že se hodnotí sériové pivo , tedy to, které je bežne v obchodech.

LN: Co se konkrétne na pivu zkoumá?

Nejprve se chemickou analýzou zjištuje trvanlivost piva, jeho cirost a stupnovitost, obsah alkoholu a další zákonné parametry, které musí splnovat. Teprve pak zacíná vlastní degustace.

LN: Kdo pivo chutove hodnotí?

Degustují sládci konkurencních pivovaru a odborníci Výzkumné ho ústavu pivovarského a sladarského, a to anonymne. Dostávají k posouzení pouze ocíslované vzorky, které známkují od jedné do devíti.

LN: Kolik znacek se souteže úcastnilo?

V souteži desetistupnových piv bylo hodnoceno 34 znacek, ve dvanáctkách 33.

LN: Není možné výsledky zfalšovat?

Ovlivnení souteže není možné. Krome již zmínené anonymity vzorku se nejlepší a nejhorší známka nebere v potaz. Mimoto každý sládek degustuje jen nekteré vzorky, ne všechny. Soutež má propracovaná pravidla a je dobre organizovaná.

LN: Jak jste dopadli v souteži o Pivo Ceské republiky 1998 v Ceských Budejovicích, porádané pod záštitou ministerstva zemedelství?

Zde soutežila deseti, jedenácti a dvanáctistupnová piva. Bernard byl ve dvanáctkách i jedenáctkách vyhodnocen jako nejlepší, v desítkách jsme byli druzí.

LN: Co pro vás všechny tyto úspechy znamenají?

Jsme rádi, že jsme úspešní, teší nás to a utvrzuje v tom, že to deláme dobre. Navíc každý obcas potrebuje slyšet potlesk.

LN: Je tedy možné vaše pivo nazvat nejlepším pivem Ceské republiky roku 1998?

Vzhledem k uvedeným výsledkum si troufám ríci, že ano.

LN: Pasterizujete?

Nepasterizujeme. Velmi peclive vybíráme suroviny. I proto jsme meli úspech na Pivexu.

LN: Jakou cenu piva potrebují malé pivovary, aby prežily?

Stacilo by, kdybychom za jeden pullitr dostali o jednu korunu více. Ekonomická pravidla ríkají, aby jakýkoliv obor mohl prežít, musí být cena produktu v relaci s náklady.

LN: A není? U nás je proti Polsku nebo Madarsku cena piva velmi nízká a bohužel likvidacní. Na nízkých cenách prodelávají všichni výrobci, tedy malí i velcí. Soucasná cena piva v CR je taková, že jediný ziskový pivovar v zemi je Budvar, a to díky exportu. Ostatní jsou prodelecné nebo vydelávají na necem jiném, napríklad na prodeji tvrdého alkoholu.

LN: Proc je pivo u nás o tolik levnejší než ve srovnatelných zemích?

V Ceské republice pijí lidé pivo hodne a rádi. Cena piva je ale nízká proto, že tady probíhá nelítostný boj o pivní trh. Až ti velcí usoudí, že jim podíl na trhu stací, dojde k prudkému zdražení. Ti, kterí nynejší dlouhou cenovou válku prežijí, budou muset nahnat svoje minulé ztráty.

LN: Kolik bude pak pivo stát?

Cím déle bude pivo tak levné jako dnes, tím potom bude dražší.

LN: Proc?

Protože pri této cene zkrachuje hodne menších pivovaru. Cenu reguluje konkurence. Cím jí bude méne, tím dražší bude pivo. Velké pivovary chtejí, aby malé zkrachovaly, a proto drží cenu na trhu umele dole.

LN: Kdo s cenovou válkou zacal?

Cenovou válku a boj na trhu odstartoval Plzenský Prazdroj s Primusem, kterému pak zacal rust podíl na trhu. Ostatní velké pivovary musely odpovedet, a tak prišly také s levnými znackami. Každý velký výrobce má dnes jednu levnou znacku. Malé pivovary pak chte nechte musely zlevnit také.

LN: Bojuje se i jinak než cenou?

Velké pivovary malým kradou trh, zejména v restauracích. Kupují si hospodské, a to bez ohledu na zákon o hospodárské souteži. Do smluv mezi pivovarem a restaurací napríklad zakotvují exkluzivitu. To znamená, že smlouvou vázaný hostinský nesmí po léta odebírat pivo od nikoho jiného.

LN: Dá se s tím neco delat? Dali jsme podnet Belehrádkovu úradu. Ten to zkoumal mnoho let. Nakonec sice rozhodl, ale za tu dobu byl trh již rozdelen. K cemu vlastne tedy takový úrad je?

LN: Neetické jednání bylo prece pokutováno...

Ano, ale pokuty byly smešné. Praktiky sice byly postaveny mimo zákon, ale výše pokuty predstavuje náklad na získání jedné dvou hospod. Pritom postižené pivovary za tu dobu na trhu získaly stovky, možná tisíce restaurací.

LN: Co tomu ríká Úrad pro hospodárskou soutež?

Na tomto úradu na to rekli, že není cílem dávat pokuty, ale zamezit nekalé souteži.

LN: Jak vy byste zamezil nekalé konkurenci?

Dal bych porádné pokuty. Ty totiž musí vyjadrovat nebezpecnost tohoto chování. Mely by být v rádu desítek ci stovek milionu korun, aby odradily od dalšího nezákonného jednání. Trh ale bohužel nikdo malým pivovarum již nikdy nevrátí.

LN: Co ríkají velké pivovary?

Primus odstartoval cenovou válku. Dnes se Plzenský Prazdroj diví a ríká, že nejdražší pivo je prece dvanáctka Prazdroj. Zrejme již zapomnel, že cenová válka privedla ke krachu radu pivovaru a další na tom také nejsou dobre.

LN: Jak to vnímáte?

Je to výsmech a arogance.

LN: Co potrebují malé pivovary, aby prežily? Danové zvýhodnení je zrejme málo...

Zvýhodnení je dostatecné, ale v podmínkách normálního a standardního trhu. Ten u nás není. Je již 3 roky v cenové válce. Navíc Belehrádkuv úrad napríklad boji o hospody pomocí nelegálních a protizákonných praktik dlouho pouze prihlížel. Pouze takzvane šetril, a nic. Dokonce tvrde vystupoval proti diferenciaci spotrební dane pro malé pivovary.

LN: Co je treba udelat pro záchranu malých pivovaru?

Je treba, aby na trhu byly standardní podmínky, které by neumožnily nezákonné praktiky. Otázkou ovšem je, jeli o to vubec zájem. Je také potreba funkcní Úrad pro hospodárskou soutež.

LN: Nebojíte se, že když nebude povolena fúze Radegastu a Prazdroje a získá-li Radegast Bass, bude to stejné?

Nemyslím, že by hrozilo takové riziko. Na trhu budou dva konkurenti se zhruba stejným podílem. Naproti tomu v prípade povolení fúze by takto vzniklý podnik trh naprosto ovládl.

LN: Kolik je v CR nyní pivovaru?

Pred dvema lety jich bylo zhruba 70. Dnešní reálný pocet pivovaru je asi 40. Boj o podíl na trhu stojí všechny obrovské prostredky. Musí to již skoncit. Nekteré malé i strední sice prežijí, ale každého zkrachovalého je škoda.

LN: A co cenové podbízení pivovaru pri exportu?

Ano, je tady a stále trvá.

LN: Neuvažujete o vstupu zahranicního investora do vašeho pivovaru?

Zájem tu byl a je. Zatím jsme plne v ceských rukou, znacka je dobre vnímaná a má svoji hodnotu. Nicemu se nebráníme, ale není naší snahou pivovar prodat. Nejsme v tísni.

LN: Chcete expandovat?

Ano, ale ne co do objemu, ale spíše co do kvality a péce o pivo. Jinými slovy rozširovat výrobu se nechystáme. Chceme budovat kvalitu, kvalitu a ješte jednou kvalitu. Ne tedy množství, ale znacka je prioritní.

LN: Zamerujete se na urcitého zákazníka?

Chceme být lídrem v segmentu nárocného zákazníka. Proto se také v poslední dobe snažíme na trh uvést nekteré speciality.

LN: Jaká je kapacita vašeho pivovaru?

Kolem 120 tisíc hl, a práve tolik chceme dodávat na trh.

LN: Co cekáte od nové vlády?

Neocekávám vubec nic. Podívejte se na Itálii, kolik se tam od druhé svetové války vystrídalo vlád, a ekonomika funguje. Jde pouze o to, aby vláda byla demokratická a starala se o to, o co má.

LN: Co kdyby napríklad chtela zrušit diferenciaci spotrební dane pro malé nezávislé pivovary?

Zbylo by tu pouze pár gigantických pivovaru, které by varily unifikovaný eurobier.

LN: Neobáváte se v této souvislosti lobbingu ze strany velkých pivovaru?

Predpokládám jej. Pevne však verím, že se mu ubráníme.

LN: Jaký je váš názor na privatizaci Budvaru?

Budvar by se mel privatizovat verejnou souteží s presnou definicí kritérií. Management je úspešný, ale nelze zpochybnit, že nekdo by mohl být ješte úspešnejší.

LN: Šel byste do této souteže?

Je to velmi lákavá výzva. Není to však priorita dnešního dne.

LN: Jaké jsou vaše aktivity v cizine?

Máme podepsánu licencní smlouvu s jedním mikropivovarem ve Švédsku. Dále v této zemi jednáme s jedním menším pivovarem. Zájem o licenci projevil také pivovar z USA Pokud by to dobre dopadlo, bylo by velmi príjemné varit pivo znacky Bernard ve Švédsku a USA. Aktivit tohoto typu však vyvíjíme více.

Miroslav Motejlek

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info