Budějovický Czechvar se prosazuje v USA

Největší zájem o budějovický ležák je v New Yorku a Chicagu, reklamní kampaň se nelíbí výrobci amerického Budweiseru.

Ani zhruba čtyřicítka probíhajících soudních sporů s americkým koncernem Anheuser-Busch neodradila Budějovický Budvar od expanze na americký trh.

Za prvních sedm měsíců letošního roku se v amerických supermarketech prodalo budějovického piva víc, než Budvar předpokládal. Státem ovládaný pivovar chtěl na americkém trhu letos prodat zhruba tři tisíce hektolitrů budějovického piva, na konci července však Američané vypili už 5,5 tisíce hektolitrů Budvaru. Většina z nich však samozřejmě neví, že pije ˝Budweiser˝. Budějovický pivovar totiž na severoamerickém trhu nesmí prodávat své pivo pod původním názvem Budweiser Budvar, protože tato známka patří americkému pivovaru Anheuser-Busch. Rozdělení trhu je součástí vypořádání, na němž se obě společnosti dohodly před dvaašedesáti lety. Přísná dohoda se odráží i na znění tiskové zprávy, v níž Budvar informuje o svých letošních úspěších na trhu v USA. Třístránkový dokument není označen hlavičkou Budějovický Budvar, ale Czechvar. Slovo Budvar se neobjevuje ani v textu. Název firmy nahrazuje zkratka B. B. N. P., která znamená Budějovický Budvar, národní podnik. Když firma cituje z historických dokumentů obsahujících slovo Budvar, namísto příslušného jména je ve zprávě slovo ˝zcenzurováno˝.

Budvar prý těží ze soudního sporu

˝Název Czechvar vznikl sloučením slov ˝Czech˝ (český) a ˝pivovar˝. Název proto znamená Český pivovar,˝ vysvětluje v tiskové zprávě pro severoamerický trh generální ředitel Budějovického Budvaru Jiří Boček. Podle jeho slov byl název vybrán tak, aby byl vyslovitelný jak pro Čechy, tak pro Američany. Při propagaci budějovického piva na severoamerickém trhu používá Budvar slogan, který zjevně odkazuje na probíhající známkoprávní spory s pivovarem Anheuser-Busch. ˝Czechvar - jenom jméno je jiné,˝ tvrdí reklama. Na internetové stránce www.czechvar.com zase návštěvník najde větu: ˝Ano, je to opravdu to, co si myslíte, že to je...˝ Kampaň Budějovického Budvaru popudila jeho úhlavního amerického konkurenta. Anglicky psaný týdeník Prague Business Journal nedávno citoval prezidenta a generálního ředitele pivovaru Anheuser-Busch Stephena Burrowse, který má dojem, že budějovičtí chtějí parazitovat na slávě jeho podniku. ˝Budvar využívá k šíření své slávy náš vzájemný spor. Myslím, že je to součást jejich marketingového plánu. To my jsme vybudovali značku paláce jménem Bud a oni se teď do něj chtějí nastěhovat,˝ řekl Burrows. ˝S takovým tvrzením nemůžeme souhlasit. Czechvar je obchodní značka, jejíž propagaci se věnujeme separátně a rozhodně ji nestavíme na soudních sporech. Jejich drtivou většinu navíc vyvolává právě AB, takže na nich naše strategie ani nemůže být postavená,˝ uvedl generální ředitel Budějovického Budvaru Jiří Boček. Ve Spojených státech zaznamenává czechvar největší úspěch ve městech New Yorku a Chicagu. V Chicagu a jeho okolí přitom žije nejpočetnější česká komunita. K dostání jsou papírová balení po šesti lahvích za sedm až osm dolarů. ˝V USA věnujeme na podporu prodeje 16 procent obratu - to rozhodně není málo. Czechvar je navíc ve Spojených státech zhruba třikrát dražší než běžné pivo a je zařazený do kategorie super prémiových. Je asi o dva dolary na six-packu (balení šesti třetinkových piv) dražší než ostatní evropská dovozová piva,˝ tvrdí Boček. To dělá z czechvaru prémiové pivo, s nímž se americký budweiser z produkce Anheuser-Busch nemůže poměřovat. Budvar je v tuzemsku s tržním podílem 5,1 procenta na třetím místě. Šedesát procent produkce slouží domácímu trhu, čtyřicet jde na export.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info