Budvar posílil i na zahraničních trzích
08.02.2001 | Hospodářské noviny
Na celkovém exportu piva z ČR se Budějovický Budvar loni podílel zhruba 33 procenty
Zdeněk Zuntych
Úspěšná léta pivovaru Budějovický Budvar (BB), zdá se, neberou konce. Po loňském zvýšení výstavu na 1,347 miliónu hektolitrů, má letos tento ukazatel vzrůst na 1,463 miliónu hl. Plných 940 tisíc hl by se přitom mělo prodat v tuzemsku, zatímco vloni zde spotřebitelé vypili 843 tisíc hl budvarů. Koncem letošního roku by tak celkové výnosy měly dosáhnout už 2,760 miliardy Kč. To by bylo o 91 miliónů víc než vloni a o 364 miliónů víc než v roce 1999.
Růst podniku tak, podobně jako v posledních dvou letech, táhne především tuzemský trh s pivem, na kterém BB drží více než pět procent. V kategorii ležáků pak 8,5 %.
Za situace, kdy domácí spotřeba už zřejmě dosáhla své hranice a nijak výrazně neroste, se podnik prosazuje především na úkor své konkurence. Podle ředitele Budvaru Jiřího Bočka hlavně větších a velkých pivovarů. »S těmi malými se cenově nepotkáváme,« uvedl. S tím souhlasí i šéf českobudějovické pobočky Patria Asset Management Martin Kosobud, když říká, že podnik má ceny posazeny výš než kapitálově slabší firmy. »Těm jde mnohdy o udržení výstavu, a tedy i trhu, a tomu proto přizpůsobují i svou cenovou politiku,« dodává. Současně ale upozorňuje, že podniku se po letech mírných propadů nebo stagnace vloni podařilo meziročně zvýšit i export o 2,6 procenta na 504 tisíc hl. Vedle aktivní obchodní politiky a silné, tradiční značky to vysvětluje i stabilizací finančních trhů a uklidněním ekonomik v řadě zemí, do nichž BB exportuje.
»Potvrzuje se to, co jsme říkali v letech 98 a 99, kdy jsme za jeden z důvodů horších ukazatelů exportu označovali světové finanční krize a jejich dopad do národních ekonomik,« připomněl nedávný vývoj Boček.
Budvaru se vloni podařilo na svých hlavních trzích opět posílit a meziročně zvýšit vývoz do Německa o jedno, do Británie o téměř šest, do Rakouska o 2,2 a do Itálie o osm procent. Pouze na Slovensku zůstal se 67 tisíci hl na 94 % roku 1999. Podíl BB na exportu piva z ČR se tak už pohybuje kolem 33 procent. U ležáku dokonce 42 %.
Počet zaměstnanců se loni v Budvaru zvýšil z 571 na 623 osob. Ekonomický manažer Petr Jánský ale upozorňuje, že se přesto prudce zvýšila i produktivita práce. Přidaná hodnota na pracovníka tak meziročně vzrostla o 19,32 % z 1,395 na 1562 miliónů korun.
Další články v kategorii Potravinářství
- Čína po ukončení vyšetřování snížila cla na dovoz vepřového z EU (18.12.2025)
- Většina vinných klobás před Vánoci neprošla testem: Málo masa, příliš soli (17.12.2025)
- Pekárna Hruška zahájila v Ostravě provoz chlebové linky téměř za 50 milionů Kč (17.12.2025)
- Pivo, auta a losos. Británie podepsala s Jižní Koreou obchodní dohodu (17.12.2025)
- Mlékárně Net Plasy loni vzrostly tržby, zisk však podniku z Bystřice p. H. klesl (17.12.2025)
- Ovoce meziměsíčně zlevnilo, vejce ale zdražila (16.12.2025)
- I přes možné dotování od obchodníků ceny vajec příští rok porostou, tvrdí odborníci (16.12.2025)
- Novým generálním ředitelem řetězce Penny v Česku je od listopadu Draško Lazović (16.12.2025)
- Pivo bez alkoholu nemusí chutnat divně. Ve Walesu spustili přelomové zařízení (15.12.2025)
- Otevírací doba o Vánocích: Pozor na zavřené obchody. Nákup se vyplatí už teď (15.12.2025)

Tweet



