Budvar s ruským trhem stále počítá

HN 3.11.1998

Neúcast v cenové válce pomohla pivovaru posílit pozice na trhu

Budvar s ruským trhem stále pocítá

Pres pretlak piva na tuzemském trhu budejovický pivovar své plány nemení a letos chce vystavit 1,225 miliónu hektolitru. Vedle silného exportu mu k tomu paradoxne pomáhá neúcast v domácí cenové válce.

Ceské Budejovice (zdz) - Ackoliv se Budejovický Budvar odmítá zapojit do boje, který na ceském trhu zurí kolem cen piv, paradoxne na tom vydelává. Za devet mesícu roku na domácím trhu prodal 482 tisíc hektolitru piva, což je o 13 procent více než ve stejném období vloni. "Cenová válka vede k tomu, že se piva rozdelila na laciná, strední trídy a prémiová," vysvetluje reditel Budvaru Jirí Bocek. "Pritom poslední skupiny se tento boj, vedoucí se jen mezi nejlacinejšími pivy, netýká. My se ho ani nemíníme úcastnit, protože laciné pivo musí být vyrobeno z lacinejších surovin. To není naše cesta." Už v léte šéfové podniku oznámili, že do konce roku ceny piv nezmení. Práve kvalita spolu s rozvojem vlastní distribucní síte, do níž podnik letos vloží na 200 miliónu korun, mela rozhodnout o posílení pozic na ceském trhu. Firemní obchodní strediska, která zarucují lepší péci o výrobek a odberatele, nyní zajištují pres tretinu tuzemských prodeju. Tento podíl s jejich rozširováním dál poroste.

Za tri ctvrtletí letošního roku Budejovický Budvar vystavil 899 tisíc hl piva. To mezirocne predstavuje nárust o 6,5 procenta. Pri tržbách 1,308 miliardy a celkových výnosech 1,698 miliardy korun podnik vytvoril hrubý zisk 365 miliónu Kc. Export dosáhl 417 tisíc hl a je zhruba na stejné úrovni jako vloni. Ruská ekonomická a financní krize sice vývoz na toto území snížila asi o sedm procent, ale zcela ho nezastavila. Pivovar dále do znackových gastronomických provozu a restaurací dodává sudové pivo. "Pokládáme to za duležitý signál a potvrzení dobré pozice znacky. Situaci nevidíme kriticky a s ruským trhem, byt v urcité konzervativní podobe, pocítáme i v príštím roce," rekl Bocek s tím, že i pres kolaps bank jsou všechny dodávky do Ruska placeny. Podle ekonomického manažera Budvaru Petra Jánského zustává perspektiva zdejšího trhu velká. "Krize muže naše obchodní aktivity zpomalit, ale nemuže je zvrátit." Budvar má v Rusku nejen výlucná práva na ochrannou známku Budweiser a její další podoby, ale i registraci zemepisných oznacení.

Nepríznivé trendy trhu s nápoji, kdy se vinou klesající kupní síly a rostoucí nezamestnanosti spotreba presouvá z restaurací do obchodních retezcu, tedy domácí konzumace, reditel Bocek pokládá už za dlouhodobejší.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info