Budvar zatím problémy s rozvojem nemá

HN - 16.3.1999

Budvar zatím problémy s rozvojem nemá

* O prosperite pivovaru nerozhoduje velikost, ale jeho hospodárská situace a postavení na trhu. Ve druhém ctvrtletí Budvar rozhodne o svých cenách.

Za mimorádne úspešné oznacili vcera predstavitelé pivovaru Budejovický Budvar hospodarení podniku v roce 1998. Pres radu problému, s nimiž se domácí pivovary potýkají, podnik vloni vystavil 1,169 miliónu hl piva (nárust o 5,5 procenta), za které utržil 1,7 miliardy korun. Na domácím trhu Budvar prodal 637 tisíc hl, to je o 12,3 procenta více než v roce 1997. Do zahranicí, i pres pád ruského trhu, pokles spotreby piva v Nemecku a Rakousku a dovozní kvóty na Slovensko, firma prodala 45,5 procenta produkce a upevnila si tak výsadní postavení nejvetšího ceského exportéra piva, kde mezirocne svuj podíl zvýšila z 28 na 37 procent. "Výsledky vyniknou o to více, když si uvedomíme, že domácí pivovary v tuzemsku vloni prodaly o 1,4 a v zahranicí o jedenáct procent piva méne. V absolutních císlech jde o pokles asi o 436 tisíc hektolitru, tedy o produkci jednoho stredního pivovaru," uvedl reditel Budvaru Jirí Bocek.

Podle ekonomického manažera Petra Jánského o prosperite pivovaru nerozhoduje jejich velikost, ale hospodárská situace a postavení na trhu. Laciná piva, která vloni zaplavila republiku, nemají podle predstavitelu Budvaru nic spolecného s dobrým podnikáním, a podnik se od jejich výroby distancoval. "Tady vzniká klasická ztráta. Z dlouhodobého hlediska to žádný pivovar neustojí," rekl Bocek. Ten odhaduje, že cena piva se v zemi musí zvýšit nejméne dvakrát. Žádný pivovar ale zatím nehodlá ceny razantne zvednout, protože pri vyšší nabídce než poptávce by mohl prijít o postavení na trhu. Budvar, který své pivo naposledy zdražil v cervenci 1996, zatím analyzuje své i konkurencní ceny a koupeschopnost v jednotlivých cástech státu. "Ve druhém ctvrtletí rozhodneme. Analýzy ale neznamenají, že hned zdražíme," rekl obchodní manažer Robert Chrt.

Šéf podniku Bocek zopakoval, že oddalovaná privatizace rozvoj podniku zatím neomezuje, protože už pocátkem 90. let vedení prosadilo oddelení rozvoje pivovaru od termínu jeho odstátnení. "Ale samozrejme chceme, aby privatizace náš rozvoj urychlila a ne zlikvidovala," uvedl. V této souvislosti Bocek pripomnel ohromný vliv ochranných známek Budweiser Budvar a Bud, o které se podnik v rade zemí soudí s americkým pivovarem Anheuser-Busch, na ekonomické výsledky podniku. Výchozí pozici ctyr desítek soudních prí oznacil za velmi dobrou. "Jsme schopni svá duševní práva obhájit," uzavrel.

Letos podnik predpokládá zvýšit výstav na 1,3 miliónu hl pri udržení stejného pomeru prodeje na zahranicním a domácím trhu.

Výnosy 2200 mil. Kc

Hrubý zisk 414 mil. Kc

Ceské Budejovice (zdz)

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info