Budweiser chce lidská práva

Ochranná známka Budweiser, o niž se už bezmála sto let přou takřka po celém světě český pivovar Budějovický Budvar s americkým pivovarem Anheuser-Buschem, se dostane až před Evropský soud pro lidská práva. Výjimečný a v historii justice ojedinělý krok udělal v úterý pivovarský koncern Anheuser-Busch, který k této respektované soudní instanci přišel se stížností na porušování lidských práv. Americká firma se zde bude snažit dokázat, že portugalské orgány porušily její právo na "klidné užívání vlastnictví" tím, že v roce 2001 prohlásily registraci její americké značky za neplatnou.V Portugalsku tehdy po pěti letech soudních pří Nejvyšší soud ochrannou známku Budweiser firmě Anheuser-Busch odepřel a definitivně ji přiřkl Budvaru. Soud své rozhodnutí opřel o bilaterální portugalsko-českou dohodu o ochraně zeměpisného označení.

"V žádném případě to nelze podcenit. Šanci to mít může, i když žádný precedens zatím není," varuje docent Josef Blahož, vědecký pracovník Ústavu státu a práva AV ČR. Upozorňuje přitom, že v odborných kruzích a literatuře se podobné věci právě nyní diskutují. V rozporuplných názorech snahu lidská práva odlidštit a vztáhnout i na práva náležející firmám, zatím většina zainteresovaných odmítá. Hlavně proto, že takové pojetí už s původním vnímáním lidských práv nesouvisí. "Základem lidských práv je bezprostřední spojení s lidskou bytostí. Jakmile neexistuje, nelze o nich mluvit. Děje-li se to, z lidských práv se stává ústní voda, s níž si může vyplachovat ústa, kdo chce," říká Blahoš. Nicméně připouští, že takové názory se v teorii i praxi přesto objevují.

Deník Financial Times, který o případu informoval jako první, upozorňuje, že se jedná o zatím ojedinělý postup, v němž se před soudem snaží nějaká firma dokázat, že by se ochranná známka měla považovat za "vlastnictví" podle zákonů o lidských právech a podle toho by jí měla být poskytnuta příslušná ochrana. "Celá záležitost vychází ze sporu mezi americkou firmou a českým pivovarem," připomíná list. Samotný Budvar nechce o tom, nakolik je postup koncernu AB legitimní, spekulovat. "Pro náš pivovar je směrodatné, že na portugalském trhu prodává svůj originální budějovický ležák pod ochrannou známkou Budweiser Budvar," reagovala na překvapivý krok Američanů mluvčí jihočeského podniku Denisa Mylbachrová.

Jak se rodily spory o známku Budweiser:

1795 - v Budějovicích založen německý Měšťanský pivovar

1891 - Anheuser-Busch (AB) začíná používat označení Budweiser

1895 - založen Český akciový pivovar (současný Budějovický Budvar)

1911 - první dohoda - oba budějovické pivovary koncernu AB používat jeho registrovanou ochrannou známku Budweiser ve všech územích mimo Evropu.

1937 - Český akciový pivovar si v USA registruje ochrannou známku Imported Original Bohemian Budweiser Beer from Budweis City

1939 - druhá dohoda - oba budějovické pivovary se zavázaly nepoužívat označení Budweiser, Bud a Budweis ve smluvně vyjmenovaných zemích

1990 - AB usiluje o privatizaci Budějovického Budvaru. Z té nakonec sešlo. Začíná tak vlna známkoprávních žalob ze strany AB. V současnosti se jich vede po celém světě zhruba 80.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info