Čeká se souboj pivních gigantů
03.11.2000 | Hospodářské noviny
Ceká se souboj pivních gigantu
Spotreba piva bude zrejme klesat, jak lidé postupne mení životní styl.
Velcí evropští výrobci piva svedou ve strední a východní Evrope tvrdý souboj o zákazníka.
Neustále se zostrující konkurence a neocekávané výdaje vyplývající z pokracující konsolidace svetového pivního trhu mohou mít v krátkodobém horizontu negativní vliv na ekonomickou situaci jeho nejvetších hrácu. Tvrdí to vcera zverejnená analýza renomované investicní spolecnosti Moody's. "Stagnující nebo dokonce ochabující spotreba piva na vyspelých trzích povede k ješte tvrdší konkurenci. Pivovary však nebojují jen mezi sebou, ale i s alternativními nápoji, jako jsou vína a lihoviny," tvrdí zpráva.
Mluvcí Plzenského Prazdroje, nejvetší tuzemské pivovarnické skupiny, Jaroslav Pomp se domnívá, že spotreba piva bude klesat nejen ve svete, ale i v Ceské republice. "Souvisí to se zmenou životního stylu, kdy lidé více pracují a mají tak méne casu na zábavu," míní Pomp. Jeho slova neprímo potvrzuje i predseda Svazu malých nezávislých pivovaru Stanislav Bernard. "Vzhledem k tomu, že Ceši jsou ve spotrebe piva na hlavu na prvním míste ve svete, nárust poptávky již nemužeme cekat. Jiná situace je napríklad v Polsku nebo Rusku, kde spotreba roste strme vzhuru," uvedl Bernard.
Ve vyspelých zemích je trh již presycen, a proto, jak uvádí analýza Moody's, se nejvetší evropské spolecnosti obracejí na Východ. "Strední a východní Evropa se díky pruniku firem Heineken, Interbrew a South African Breweries stane další oblastí, kde pivní giganti svedou tvrdý stret o prízen zákazníku," míní Moody's. To potvrzuje i lonský vstup Jihoafricanu do Plzenského Prazdroje, pusobení Heinekenu na Slovensku a v Polsku, ci nedávný príchod belgické Interbrew do Pražských pivovaru.
"Pri vývozu piva panuje ostrá konkurence již nekolik let. Všichni jsme se temto tlakum museli postupne prizpusobit," prohlásil financní reditel Budejovického Budvaru, nejvetšího tuzemského exportéra, Petr Jánský.
Analytik Moody's David Major tvrdí, že v Nemecku a ve Velké Británii, které tvorí šedesát procent trhu s pivem v západní Evrope, již není prostor pro rust cen nad rámec inflace. To se však netýká Ceské republiky. "Drtivá vetšina ceských pivovaru potrebuje ceny zvýšit, ale ceká, jak se zachová lídr trhu Plzenský Prazdroj," podotýká Bernard.
Další články v kategorii Potravinářství
- ČOI ve třetím čtvrtletí odhalila 292 případů prodeje alkoholu nezletilým (12.12.2025)
- Testovali jsme v laboratoři croissanty z Česka a Německa. Výsledky Čechy překvapí (12.12.2025)
- Albert i před letošními Vánoci podporuje zaměstnance v prodejnách příspěvkem a dalšími benefity (12.12.2025)
- Tradice, know-how i suroviny. Filipíny se otevírají českým pivovarníkům (12.12.2025)
- Potravináři: Nový cíl EU ke snížení množství potravinového odpadu je nesmyslný (11.12.2025)
- Česká vejce podraží. Chovatelé se kvůli rušení klecových chovů bojí konkurence (11.12.2025)
- Kapusta má téměř tolik železa jako maso. Využijte její potenciál (11.12.2025)
- SVS nařídila stáhnout z trhu chlazená kuřata z Francie s obsahem salmonel (11.12.2025)
- Pokles cen másla způsobuje hlavně přebytek mléka a jeho zlevnění (09.12.2025)
- Výrobci uzenin Steinex a Steinhauser se spojili, firma pořizuje nové výrobní technologie (09.12.2025)

Tweet



