Češi po letech opět přidali v pití piva

Už to vypadalo, že pověst českých pivařů začíná brát za své. Od druhé poloviny devadesátých let totiž pili rok od roku méně piva. Loni však přišel obrat, který staví na hlavu předpovědi odborníků na zdravou výživu, podle nichž konzumace piva v Česku už bude mít jen sestupnou dráhu. I přes chladné léto a povodně totiž Češi podle čerstvých statistik loni vypili - převedeno do relativních čísel - o jeden a půl procenta piva více než v roce 2001. "Konkrétně české pivovary prodaly v tuzemsku 16,2 milionu hektolitrů piva, což je o dvě stě tisíc hektolitrů víc než v předchozím roce," potvrzuje šéf Svazu pivovarů a sladoven Jaroslav Čepička. Stejně dobře se podle zástupců pivovarů rozjíždí i letošní léto. Letos v červnu prodal Plzeňský Prazdroj v průměru o 15 procent více ve srovnání s rokem 2002. "Na trhu si dobře vedou všechny značky, zejména pak Velkopopovický Kozel, Pilsner Urquell a Gambrinus," říká mluvčí Prazdroje Alexej Bechtin. Léto je podle něho tradičním obdobím pro zvýšené aktivity v marketingu. "Prodej piva podporuje reklama, soutěže i řada veřejných akcí, jako jsou například hudební festivaly," dodává Bechtin. Čeští pivaři nezahálí nejen v hospůdkách, ale pr odej roste i v klasických obchodech. "Jen v obchodech jsme v červnu prodali proti stejnému měsíci loňského roku o 30 procent více piva," říká Simona Krautová ze Staropramene. "Pivu svědčí slunce. Když je zataženo, okamžitě se to na konzumaci projevuje," vysvětluje zvýšenou spotřebu piva spolumajitel stejnojmenného humpoleckému pivovaru Stanislav Bernard. V červnu prodal o třetinu více piva. Právě menší pivovary poznají nepřízeň počasí téměř okamžitě na prodejích. Pivovarské zatím neopouští optimismus. "Červen byl určitě výjimečně příznivý měsíc a i léto se vyvíjí dobře," vidí zatím situaci spoluvlastník Chodovaru Jiří Plevka, jehož pivovar prodává především "kolem komína" asi 80 tisíc hektolitrů ročně. Rodinný pivovar Chodovar zůstal vedle plzeňského gigantu Prazdroje jediným funkčním pivovarem na západě Čech. Léto je kvůli zvýšené spotřebě zlatého moku tradiční zkouškou pivovarů, jak se dokážou poprat s kvalitou piva. V pivovarské hantýrce se pro léto vžilo pojmenování špička. Pivovary využívají svých kapacit naplno. Běží nepřetržitý provoz s velmi pečlivě naplánovanými dovolenými tak, aby se rovnoměrně pokryla zvýšená poptávka. V letních měsících přijímá například Plzeňský Prazdroj do všech svých pivovarů desítky brigádníků do stáčírenských provozů i do administrativy. "Letní špičku zvládáme i za situace, kdy se v pivovaru naplno rozbíhá největší investiční akce - rozšíření varny. To zatím neovlivňuje současný provoz," říká Václav Berka z Prazdroje.

***Kdo ovládá české pivovary

Skupiny a kolik uvaří hektolitrů piva

SABMiller - 9 mil.- Plzeňský Prazdroj- Radegast- Velké Popovice

Dr. Oetker - 678 tis.- Krušovice

Interbrew - 2,6 mil.- Smíchovský pivovar- Pivovar Braník- Ostravar

Drinsk Union - 800 tis.- Krásné Březno- Velké Březno- Louny- Kutná Hora

Duvel - 109 tis.- Bernard

Budvar - 1,2 mil.

Heineken - 780 tis.- Starobrno

Pramen: Pivovary

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info