Coca-Cola přeskupila v Evropě svoje síly
22.10.1998 | Hospodářské noviny
HN 22.10.1998
Celkové investice spolecnosti dosáhly v CR doposud zhruba 200 miliónu USD
Coca-Cola preskupila v Evrope svoje síly
* Tuzemský zástupce amerického koncernu Coca-Cola ukoncil australské období a prešel do evropského. Ocekává od toho další posílení své vedoucí pozice.
Bilanci svého sedmiletého pusobení v republice nedávno uzavrela Coca-Cola Amatil CR (CCA), která patrila pod stejnojmenný australský podnik. Od poloviny minulého mesíce byla prejmenována na Coca-Cola Beverages CR a zaclenena pod "evropská krídla" nove vytvorené firmy Coca-Cola Beverages (CCB).
"V privatizacním projektu z roku 1991 jsme se zavázali k investicím v hodnote 24 miliónu USD. Tohoto císla jsme dosáhli již v roce 1993. Ke konci letošního roku ciní celková cástka všech našich investic v CR približne 200 miliónu USD," sdelil Roger Brown, reditel vnejších vztahu CCB.
CCA si za svého tuzemského pusobení vedla ve srovnání se svým tradicním celosvetovým rivalem Pepsi lépe a získala vedoucí postavení na trhu. "Pokud bychom u obou firem vzali jejich investice a proti tomu postavili získané efekty v podobe obratu, objemu výroby, kvality distribuce a názoru spotrebitelu, tak by toto srovnání vyšlo výrazne lépe pro Coca-Colu," rekl analytik Tomáš Krásný z marketingové firmy Incoma Praha. Údaje Svazu výrobcu nealkoholických nápoju prokázaly, že CCA i vloni obhájila první pozici.
V zákulisí se však již delší dobu hovorilo o menší spokojenosti s dosahovanými hospodárskými výsledky (nejsou zverejnovány) a efektivitou celého systému. Také konkurence ze strany domácích firem, hlavne Tomy a Walmarku, byla necekane silná. Krásný dodává, že domácí znacky jsou ve strední Evrope "de facto podporovány" ze strany obchodních retezcu, jež v nich vidí užitecnou protiváhu k mezinárodním znackám Coca-Coly a Pepsi.
Prvním krokem k "náprave" se stalo otevrení pražského zastoupení materského amerického koncernu Coca-Cola Company v roce 1996. Druhým krokem bylo letošní odštepení evropských aktivit australské Coca-Cola Amatil a jejich prevedení pod CCB, v níž má materská firma podíl neco málo pres 50 procent. CCB operuje ve 13 zemích s 200 milióny lidí od Švýcarska po Ukrajinu a Brown považuje za výhodu, že se soustredí výhradne na evropský trh.
Drahoslav Zeman
Coca-Cola Beverages:
Pocet zamestnancu: 15 tisíc
Pocet výrobních závodu: 28
Další články v kategorii Potravinářství
- Izrael před svátky zmařil pokus o propašování 130.000 vajec ze Západního břehu (19.04.2024)
- Češi konzumují méně ovoce a zeleniny, než je doporučená denní dávka (18.04.2024)
- Fazole z Teska obsahovaly čtyřnásobné množství herbicidu (18.04.2024)
- Vinaři v Habánských sklepích dnes zahájili unikátní test, který má ochránit révu před přicházejícím mrazem (18.04.2024)
- Dvojí kvalita potravin? Chyba není v EU, ale u nás, řekl prezident Petr Pavel (18.04.2024)
- Sklizeň chřestu může zpomalit chladno, pěstitelům pomáhá zájem o českou zeleninu (17.04.2024)
- Konference Automatizace v potravinářství představila nejmodernější trendy oboru (16.04.2024)
- Nominace na Regionální potravinu: Chléb, kacha, uzené, pivo i výhonky hrášku (16.04.2024)
- Je tu doba zmrzlin: Prodejci vsadili na novinky, někde si ji můžete natočit sami (15.04.2024)
- Celníci odhalili v dodávce na D8 u Lovosic téměř půl tuny závadného masa (15.04.2024)