Ďábelský kofein

V USA roste prodej kávy jako nápoje v zařízeních společného stravování. Je vyvracen mýtus o všeobecné škodlivosti kofeinu. Podle Americké asociace speciálních káv (Specialty Coffee Association of America - SCAA) vypijí američtí spotřebitelé denně 300 mil šálků kávy, velký díl je spojen s řetězcem Starbucks v jeho 7800 lokalitách v USA. Počet specializovaných obchodů s kávou se za poslední desetiletí ztrojnásobil. V USA existuje na 14 000 kaváren, dále 3 300 kiosků s kávou a 2 500 pouličních mobilních stánků s kávou. Tyto provozy utržily v r. 2005 11 mld USD, což je proti předešlému roku nárůst o 14 %.

Předpokládá se, že tento růst bude pokračovat do r. 2010, kdy tržby dosáhnou 18 mld USD. Zařízení rychlého občerstvení zlepšují svoji nabídku kávy. Rozšiřuje se paleta nabídky, zejména u řetězců rychlého občerstvení (McDonald´s, Burger King, Dunkin´ Donuts). Oblibu získávají nápoje s kávou typu mléčných koktailů, např. Frappuccino (Starbucks), zejména u mladé generace. Hořkost kávy nebo espresa bývá ztlumena šlehačkou, což zvláště chutná mladým, ale objevují se články, které varují před přítomností kofeinu.

Jaké mohou vzniknout problémy? Mýtus o tom, že kofein může omezovat růst mladistvých, nebyl nikdy prokázán. Pokud se růst zpomalí, může to souviset s celkovou úrovní výživy než s kofeinem, říkají experti. Kofein spolu s dalšími složkami, např. s mlékem, může naopak díky obsahu vápníku růst podporovat. Špatnou pověst kofeinu poopravili výzkumníci v Austrálii, kteří prokázali, že dávka kofeinu vedle příjemné nálady přispívá i ke posílení informační kapacity spotřebitele.

Autor : Ing. Ctibor Perlín, CSc.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info