Do svatého Martina se vínem nikdo nechlubí

Nové beaujolais zná celý svět, ale co moravské svatomartinské či pofrancouzštělé nouveau? "Vinaři na Moravě určitě všichni. Do jedenáctého listopadu, tedy do svátku svatého Martina, si nikdo letošním vínem nepřiťukne," vysvětluje Tomáš Beseda z Národní banky vín. Nejde o nic jiného než zapomenutou a posléze tajně udržovanou tradici, kterou lidem moravští vinaři začali připomínat v průběhu devadesátých let. Podle staré tradice právě na svatého Martina zašel majitel vinic za svým vinařem, aby se mu pochlubil novým vínem.

Podle něho se pak rozhodl, zda bude vinařových služeb využívat i další rok. Právě přiťuknutí sloužilo jako stvrzení dohody. Ať už mladé moravské putuje do obchodů a vinoték pod názvem Svatomartinské či Moravavíno Nouveau, rok od roku se ho prodá více. "Snažíme se lidi i obchodníky přesvědčit, že mladé víno má něco do sebe. Prodáme řádově tisíce lahví," říká Jaroslav Hlaváč z Vína Mikulov. Spolu s vinnými sklepy ve Valticích a Znovínem Znojmo dodávají Moravavíno Nouveau. Všechny tři firmy tvrdí, že prodej mladého vína vylepšuje jejich celkový prodej jen o minimum. Přesto těch, kteří mladé víno prodávají, rok od roku pomalu přibývá. Moravští doplácejí na nejednotnost. Nejenže se mezi sebou nemohou dohodnout na společném názvu, ale ani na jednotném termínu jeho otevírání. V tom Moravu stále na celé čáře porážejí Francouzi.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info