Domácí vinaři se musejí vyrovnávat s rost.popt.po levných vínech

HN 25.5.1999

Domácí vinari se musejí vyrovnávat s rostoucí poptávkou po levných vínech

Vinium se poprvé dostalo do ztráty

* Cenová válka spolu s rostoucí orientací spotrebitelu na levná vína snižuje domácím vinarum tržby.

Zvyšující se objemy dovozu vína predevším v krabicovém balení, jehož deklarovaná cena pro vymerení cla se pohybuje pod nebo tesne na hranici výrobních nákladu, ohrožují tuzemské vinare. K tomu se navíc pridává orientace spotrebitelu na levnejší druhy vín. Rostoucí konkurence tak dopadá hlavne na stredne velké domácí výrobce, u nichž mají nejvetší podíl na celkovém objemu prodeje práve vína strední kategorie.

Pro druhou nejvetší domácí vinarskou firmu, Vinium, a. s., Velké Pavlovice, soucasná situace znamená, že spolecnost prodává sice stejné objemy jako v predchozích letech, ale za výrazne nižší cenu. "I když se zároven zvyšuje poptávka po špickových jakostních vínech, u kterých je cena obchodne velmi zajímavá, nestací zvýšený prodej techto vín vyvážit dopady cenové války u vín stolních a známkových," ríká Jaroslav Machovec, generální reditel Vinia a rovnež místopredseda Ceskomoravské vinohradnické a vinarské unie. Zároven uvádí, že podíl španelských krabicových vín, stlacujících cenu, dosáhl v lonském roce na trhu Ceské republiky približne deseti procent. "Jestliže lze naprosto jednoznacne prokázat, že deklarovaná cena na celnici se vyrovná približne cene, za kterou lze porídit maximálne prázdný obal, dochází zde k evidentním celním únikum," tvrdí Machovec.

Vinium v lonském roce udrželo objem tržeb na hranici 302 miliónu korun a produkce na devíti miliónech lahví. Poprvé v historii se dostala spolecnost vloni do cervených císel. Celková ztráta presáhla 27 miliónu korun. "Provozní hospodárský výsledek skoncil sice ziskem pres pet miliónu, výrazne se však zmenil stav a predevším cena zásob, a rozhodli jsme se jednorázove vycistit úcetnictví od nedobytných pohledávek," uvedl Machovec.

Objem pohledávek, které Vinium odepsalo jako nedobytné, prekrocil dvacet miliónu Kc. Vloni vstoupila firma kapitálove do akciové spolecnosti Víno Bzenec. V soucasné dobe vlastní 78 procent jeho akcií. Víno Bzenec dosáhlo v lonském roce tržeb témer 160 miliónu Kc a vyrobilo sedm miliónu lahví vína. Obe spolecnosti tak spolecne ovládají asi 15 procent domácího trhu. Prvním výsledkem propojení obou spolecností a sjednocení jejich obchodní politiky je nová znacka vína Vinium Moravia, která má zastrešovat standardní odrudová vína a stolní vína z produkce obou firem. Pod dosavadními znackami budou prodávány výrobky vyšší kategorie.

Aleš Rihácek

Ukazatele spolecností Vinium Velké Pavlovice a Víno Bzenec (v mil. Kc)

Vinium Velké Pavlovice 1998 1997

tržby 302,13 304,3

pridaná hodnota 54,53 77,23

provozní hospodárský výsledek 5,13 31,63

hospodárský výsledek za úcetní období -27,36 2,58

Víno Bzenec 1998 1997

tržby 159,56 156,54

pridaná hodnota 24,64 48,40

provozní hospodárský výsledek - 8,64 7,12

hospodárský výsledek za úcetní období -27,54 1,85

Pramen: Vinium, a. s., Velké Pavlovice

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info