Drahá ropa mění chuť americké čokolády

Přední americké potravinářské společnosti začaly měnit tradiční receptury některých svých výrobků. To vše kvůli dražším pohonným hmotám, rostoucím cenám pšenice, cukru a dalších komodit.

Aby ušetřily, nahrazují své tradiční výrobní suroviny a přísady levnějšími. Příkladem je největší americký výrobce cukrovinek, firma Hershey, která ve svých čokoládách začala nahrazovat kakaové máslo rostlinným olejem.

Na druhou stranu ovšem utěšeně rostou i ceny potravinářských výrobků. Zdražení nedávno oznámila právě Hershey. Firma tak chce podle listu Wall Street Journal pokrýt své rostoucí náklady.

A zdražují i další výrobci potravin. Z nedávného průzkumu marketingové společnosti AC Nielsen vyplývá, že potravinářské společnosti zvýšily ceny u 35 druhů svých hlavních výrobků za období dvanácti týdnů o 7,3 procenta.

Menší balení a náhražky

Úsporná opatření využívá také americký výrobce balených potravin General Mills, který do svých těstovin dává například méně koření a v sušenkách místo tradičních pekanových ořechů najdete levnější vlašské ořechy. Společnost díky tomu snížila výrobní náklady o 10 procent.

Rovněž výrobce cukrovinek Mars, který vyrábí mimo jiné čokoládové tyčinky Mars či Snickers, zdražuje některé své výrobky, ale také zmenšuje objem balíčků s cukrovinkami.

Ušetřit se snaží také americká potravinářská společnost Heinz. Tento výrobce kečupů začal pěstovat sladší rajčata, aby nemusel používat drahý kukuřičný sirup. Firma šetří i na obalových surovinách a začala využívat levnější železniční přepravu.

Potravinářskými výrobci se nechávají inspirovat i řetězce s rychlým občerstvením, jako jsou McDonald's či Burger King. V srpnu začala společnost McDonald's testovat levnější způsob, jak vyrobit svůj dvojitý cheeseburger, který se prodává za jeden dolar. Na některých místech proto například podávala zákazníkům místo tradičních dvou plátků sýra pouze jeden.

Rovněž společnost Burger King začala zkušebně prodávat menší hamburger whopper, který představuje základ většiny menu tohoto celosvětově působícího řetězce.

Změny nastaly i pro dodavatele. Americký výrobce koření McCormick nyní zásobuje potravinářské řetězce levnějším kořením. Například místo dražšího středozemního oregana nabízí levnější mexické oregano a místo celých stroužků česneku dodává náhražku v podobě česnekového koncentrátu.

Jiný recept, jiná chuť

Podle potravinářských společností a jejich dodavatelů nové levnější přísady nijak neovlivňují chuť, kvalitu a nutriční hodnotu výrobku.

Analytici, kteří se specializují na potravinářský průmysl, jsou ale jiného názoru. "Pokud se recept příliš upravuje, chuť se postupně změní. Po několika takových úpravách chutná výrobek úplně jinak," říká analytik Robert Moskow ze společnosti Credit Suisse.

Na používání levnějších ingrediencí doplatil v 90. letech například americký výrobce polévek Campbell Soup, který dával do svých kuřecích polévek méně masa. Zákazníci si toho všimli a společnosti dramaticky klesl prodej. Od té doby si firma dává pozor a takovým praktikám se vyhýbá.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info