Etanol jako palivo má i své stinné stránky
12.10.2007 | ÚZPI
Podle nedávné studie Stanfordské univerzity nemusí být etanol přece jen nejzdravějším řešením pro problémy znečištění atmosféry. Počítačový model simuloval kvalitu vzduchu ve Spojených státech v roce 2020, kdy se očekává, že budou dostupná vozidla poháněná etanolem. Mark Z. Jacobson, autor této studie říká, že etanol je podporován jako čisté a obnovitelné palivo, které omezí globální oteplování a znečišťování vzduchu. Ale výsledky studie ukazují, že palivová směs s vysokým podílem etanolu má stejné nebo větší riziko pro zdraví veřejnosti než benzin, který již způsobuje značné škody na zdraví.
Jacobson vysvětluje, že složení směsi chemikálií v emisích vozidel ovlivňuje mnoho faktorů včetně chemických reakcí, teploty, slunečního záření, oblačnosti, větru a srážek. Celkové zdravotní vlivy navíc závisí na vystavení těmto vzdušným chemikáliím, které se mění od regionu k regionu. Tato studie o etanolu je první, která bere v úvahu rozmístění populací a složité interakce prostředí.
Model ve studii testoval dva budoucí scénáře: vozový park poháněný palivem E 85, oblíbenou směsí 85% etanolu a 15% benzinu. Vozy jezdící na směs E 85 omezovaly koncentrace dvou karcinogenních polutantů – benzenu a butadienu, ale zvyšovaly koncentraci dvou karcinogenních látek – formaldehydu a acetaldehydu. Ve výsledku je pravděpodobné, že dávky karcinogenních látek u E 85 jsou podobné jako v případě benzinu.
V některých částech země se ukázalo, že E 85 značně zvýšil koncentraci ozonu. Vdechování ozonu může snižovat kapacitu plic, způsobit zanícení plicní tkáně, zhoršovat astma a poškozovat imunitní systém organismu. V této studii palivo E 85 zvyšovalo mortalitu související s ozonem ve Spojených státech amerických o cca 200 úmrtí za rok ve srovnání s benzinem. Navíc se zde konstatuje, že zhoubné zdravotní účinky by byly stejné, jestliže by etanol byl vyráběn z prosa prutnatého (Panicum virgatum) nebo jakéhokoliv rostlinného produktu.
Existují alternativy, jako například vozidla na bateriový pohon, vozidla „plug-in hybrid“ (hybridní vozidla na elektrický pohon s periodickým dobíjením akumulátorů a spalovacím motorem pro situace, kdy není k dispozici elektrický proud) a vozidla s palivovými články na na vodíkový pohon, jejichž energie může pocházet z větru nebo solární energie. Tato vozidla produkují skutečně netoxické chemikálie nebo skleníkové plyny a mají velmi malý dopad na zemědělskou půdu, na rozdíl od etanolu vyráběného z kukuřice nebo prosa prutnatého, který vyžaduje miliony hektarů zemědělské půdy k masové produkci.
Další články v kategorii Potravinářství
- Pivovar Strakonice prodal meziročně více piva, letos investoval i do automatizace chlazení (25.12.2025)
- ČSÚ: Živý kapr letos stojí 126,23 koruny za kilogram, mírně víc než loni (24.12.2025)
- Vláda souhlasí se záměrem obnovit daňové zvýhodnění vína, zákon připraví vlastní (23.12.2025)
- Čína zavádí vysoká cla na mléčné výrobky z EU, podle Bruselu neoprávněně (23.12.2025)
- Mýty italské kuchyně. Historik bourá legendy o ikonických pokrmech, čelí výhrůžkám (23.12.2025)
- Pavel Vacek: Kapr je jednička, sváteční polévky střídáme (23.12.2025)
- Potravinářská inspekce zjistila v tržní síti masné konzervy z dovozu falšované sníženým obsahem masa a s nedeklarovaným alergenem (23.12.2025)
- Zvěřina ze střediska na Mostecku táhne, zájem je o divočáka na guláš (22.12.2025)
- Peněženku moc nešetří, čas ale ano. Češi cukroví čím dál víc kupují (22.12.2025)
- Předvánoční víkend někteří věnují uzení masa (22.12.2025)

Tweet



