Evropská integrace č. 1

EVROPSKÁ INTEGRACE

OVOCNÁŘSTVÍ - VINOHRADNICTVÍ - ZELINÁŘSTVÍ - BRAMBORÁŘSTVÍ OKRASNÉ ZAHRADNICTVÍ - VČELAŘSTVÍ - HEDVÁBNICTVÍ

ČERSTVÉ A ZPRACOVANÉ VÝROBKY - VINAŘSTVÍ

ODBYTOVÉ ORGANIZACE VÝROBCU A JEJICH SDRUŽENÍ V ZEMĚDĚLSTVÍ

Ročník : 4 Číslo : 1 20.1.2000

Společné organizace trhů v zemědělském právu ES

Ing. Jaroslav Zíka

Zemědělské právní předpisy Evropských společenství (ES) se obvykle třídí do 9 skupin :

03.05 Všeobecné.

03.10 Základní předpisy.

03.20 Evropský zemědělský orientační a garanční fond (EAGGF).

03.30 Zemědělské struktury.

03.40 Monetární opatření.

03.50 Sbližování rostlinolékařských a veterinárních právních předpisů a opatření, sbližování právních předpisů a opatření pro osivo a sadbu.

03.60 Výrobky zařazené ve společné organizaci trhu.

03.70 Výrobky nezařazené ve společné organizaci trhu.

03.80 Smlouvy s nečlenskými státy.

Bezesporu nejzajímavější a praxi nejbližší skupinou zemědělských právních předpisů ES je skupina 03.60, určená pro výrobky zařazené do některé ze společných organizací trhů. Odborný termín “společná organizace trhu” lze do češtiny srozumitelněji přeložit jako “tržní řád platný pro všechny členské země ES”. Skupina 03.60 je tedy jakýmsi souborem tržních řádů pro jednotlivé zemědělské komodity, respektive pro jednotlivé sektory zemědělské výroby.

Charakteristickou zvláštností skupiny 03.60 právních předpisů ES je to, že každou společnou organizaci trhu uvádí jeden klíčový právní předpis, který vlastně tuto společnou organizaci trhu ustavuje. Jednotlivé komodity mají obvykle 1, výjimečně až 3 společné organizace trhu, tzn. že mají také 1 až 3 klíčové právní předpisy. Klíčovým právním předpisem je vždy nařízení Rady zemědělských ministrů ES. Z klíčového právního předpisu se přímo odvozují prováděcí a další návazné právní předpisy Rady a Komise.

Seznam platných právních předpisů ES skupiny 03.60, zveřejněný na Internetu, obsahoval k 7. lednu letošního roku 1 638 základních právních předpisů a 2 753 právních předpisů, které ony základní doplňovaly, měnily nebo derogovaly. Z 1 638 základních právních předpisů skupiny 03.60 se 14 týkalo vnějších vztahů Evropských společenství (A). Tyto předpisy jsou součástí primárního práva ES. Zbylých 1 624 byly tzv. sekundární právní předpisy, z toho 247 nařízení Rady (R), 1083 nařízení Komise (R), 19 směrnic Rady (L), 6 směrnic Komise (L), 9 rozhodnutí Rady (D), 238 rozhodnutí Komise (D) a 22 právních předpisů ostatních (X,Y).

Uvedené propočty samozřejmě nejsou úplným výčtem všech právních předpisů ES pro dané komodity. Nezahrnují právní předpisy s krátkými dobami účinnosti, právní předpisy průřezového charakteru, které se často týkají více komodit či sektorů současně, např. různé smlouvy, právní předpisy pro osivo a sadbu, právní předpisy fytosanitární, veterinární, právní předpisy týkající se zakládání a činnosti odbytových organizací ve všeobecném zemědělství, podpor pro výstavbu hospodářských budov a skladů a pro modernizaci jejich strojového vybavení, podpor spotřeby výrobků, právní předpisy pro informatiku, různé obecné předpisy o financování a kontrolách atd. Právní předpisy týkající se určité komodity je proto nutné hledat nejen ve skupině 03.60, ale i v jiných souborech zemědělského práva ES.

Obrovský soubor právních předpisů ES pro zemědělské komodity se zavedenou společnou organizací trhu je velmi dynamický a mění se prakticky každým dnem. Staré předpisy zanikají, nové vznikají. Se stárnutím základních právních předpisů přibývá jejich změn, což znesnadňuje jejich praktickou interpretaci. Proto vedle precizních překladů základních právních předpisů a jejich změn do češtiny je nutné pořizovat a kontinuelně doplňovat také současná (konsolidovaná) znění základních právních předpisů a pravidelně s nimi seznamovat zemědělské zájmové organizace a zemědělskou praxi.

Společné organizace trhů jednotlivých zemědělských komodit

V této kapitole stručně charakterizujeme soubory právních předpisů ES pro výrobky zařazené ve společných organizacích trhů (03.60) podle jednotlivých komodit či sektorů zemědělské výroby :

03.60.05 Opatření pokrývající více než jednu společnou organizaci trhu

Soubor obsahuje 42 základních právních předpisů, z toho

· nařízení Rady (R) - 12,

· nařízení Komise (R) - 28,

· rozhodnutí Komise (D) - 1,

· ostatní (X,Y) - 1.

51. Obiloviny

Soubor obsahuje 168 základních právních předpisů, z toho

· nařízení Rady (R) - 26,

· nařízení Komise (R) - 127,

· směrnice Rady (L) - 2,

· rozhodnutí Komise (D) - 8,

· ostatní (X,Y) - 5

Klíčovým právním předpisem se Nařízení Rady (EHS) č. 1766/92 ze dne 30. června 1992 o společné organizaci trhu obilovin (OJ L 181, 1.7.1992, s.21). Klíčové nařízení obsahuje kapitoly :

I. Tvorba cen a intervenční systém.

II. Obchod se třetími zeměmi.

III. Všeobecná opatření.

Na klíčové nařízení přímo navazuje 8 pozměňovacích a 9 prováděcích právních předpisů. Důležitou složkou tohoto souboru je škrob, včetně škrobu bramborového.

52. Vepřové maso

Soubor obsahuje 80 základních právních předpisů, z toho

· nařízení Rady (R) - 5,

· nařízení Komise (R) - 33,

· směrnice Rady (L) - 1,

· rozhodnutí Rady (D) - 1,

· rozhodnutí Komise (D) - 39,

· ostatní (X,Y) - 1.

Klíčovým právním předpisem je Nařízení Rady (EHS) č. 2759/75 ze dne 29. října 1975 o společné organizaci trhu vepřového masa (OJ L 282, 1.11.75, s.1). Klíčové nařízení obsahuje kapitoly :

I. Ceny.

II. Obchod se třetími zeměmi.

III. Všeobecná opatření.

Na klíčové nařízení přímo navazuje 10 pozměňovacích a 1 prováděcí právní předpis.

53. Vejce a drůbež

Soubor obsahuje 45 základních právních předpisů, z toho

· nařízení Rady (R) - 5,

· nařízení Komise (R) - 31,

· směrnice Rady (L) - 2,

· rozhodnutí Rady (D) - 2,

· rozhodnutí Komise (D) - 5.

Soubor má dva klíčové právní předpisy :

· Nařízení Rady (EHS) č. 2771/75 ze dne 29. října 1975 o společné organizaci trhu vajec (OJ L 282, 1.11.75, s.49). Na klíčové nařízení přímo navazuje 10 pozměňovacích a 2 prováděcí právní předpisy. Text klíčového nařízení není členěn do kapitol.

· Nařízení Rady (EHS) č. 2777/75 ze dne 29. října 1975 o společné organizaci trhu drůbežího masa (OJ L 282, 1.11.75, s.77). Na klíčové nařízení přímo navazuje 9 pozměňovacích a 2 prováděcí právní předpisy. Text klíčového nařízení není členěn do kapitol.

03.60.54 Čerstvé ovoce a zelenina

Soubor obsahuje 157 základních právních předpisů, z toho

· nařízení Rady (R) - 33,

· nařízení Komise (R) - 103,

· směrnice Rady (L) - 4,

· směrnice Komise (L) - 3,

· rozhodnutí Komise (D) - 14.

Soubor má dva klíčové právní předpisy :

· Nařízení Rady (ES) č. 2200/96 ze dne 28. října 1996 o společné organizaci trhu ovoce a zeleniny (OJ L 297, 21.11.1996, s.1). Klíčové nařízení obsahuje kapitoly :

I. Normy jakosti výrobků.

II. Organizace výrobců.

III. Mezioborové organizace a dohody.

IV. Intervenční opatření.

V. Obchod se třetími zeměmi.

VI. Kontroly národní a kontroly Společenství.

VII. Všeobecná opatření.

Na klíčové nařízení přímo navazují 3 pozměňovací a 5 prováděcích právních předpisů.

· Nařízení Rady (EHS) č. 404/93 ze dne 13. února 1993 o společné organizaci trhu banánů (OJ L 47, 25.2.93, s.1). Klíčové nařízení obsahuje kapitoly :

I. Společné normy jakosti.

II. Organizace výrobců a mechanismus koncentrace.

III. Podpory.

IV. Obchod se třetími zeměmi.

V. Všeobecná opatření.

Na klíčové nařízení přímo navazují 4 pozměňovací a 4 prováděcí právní předpisy.

55. Víno

Soubor obsahuje 156 základních právních předpisů, z toho

· vyplývající z vnějších vztahů (A) - 5,

· nařízení Rady (R) - 33,

· nařízení Komise (R) - 74,

· směrnice Rady (L) - 2,

· směrnice Komise (L) - 1,

· rozhodnutí Komise (D) - 35,

· ostatní (X,Y) - 6.

V letošním roce je stále ještě platné klíčové Nařízení Rady (EHS) č. 822/87 ze dne 16. března 1987 o společné organizaci trhu vína (OJ L 84, 27.3.87, s.1), na které přímo navazuje 23 pozměňovacích a 13 prováděcích právních předpisů.

Výše uvedený starý klíčový právní předpis byl novelizován Nařízením Rady (ES) č. 1493/99 ze dne 17. května 1999 o společné organizaci trhu vína (OJ L 179, 14.7.99, s.1). Novela obsahuje následující kapitoly :

I. Cíl.

II. Produkční potenciál.

III. Tržní mechanismy.

IV. Organizace výrobců a odvětvové organizace.

V. Oenologické praktiky a procesy, zpracování, označování, prezentace a ochrana.

VI. Kvalitní vína vyráběná v určitých oblastech.

VII. Obchod se třetími zeměmi.

VIII. Všeobecná, přechodná a konečná opatření.

Nařízení (ES) č. 1493/99 nabylo účinnosti sedmý den po jeho publikování v Úředním věstníku Evropských společenství, tj. dne 21.7.1999 a bude použitelné od 1. srpna 2000. K tomuto dni bude zrušen starý klíčový základní právní předpis spolu s dalšími 22 základními právními předpisy a 68 předpisy, které tyto základní předpisy mění.

56. Mléčné výrobky

Soubor obsahuje 186 základních právních předpisů, z toho :

· nařízení Rady (R) - 19,

· nařízení Komise (R) - 132,

· směrnice Rady (L) - 3,

· směrnice Komise (L) - 2,

· rozhodnutí Komise (D) - 27,

· ostatní (X,Y) - 3.

Klíčovým právním předpisem je Nařízení Rady (ES) č. 1255/99 ze dne 17. května 1999 o společné organizaci trhu mléka a mléčných výrobků (OJ L 160, 26.6.1999, s. 48). Klíčové nařízení obsahuje kapitoly :

I. Vnitřní trh (Ceny, Intervenční systém, Tržní opatření, Přímé platby).

II. Obchod se třetími zeměmi.

III. Všeobecná opatření.

IV. Přechodná a konečná opatření.

Nařízení (ES) č. 1255/99 nabylo účinnosti v den jeho publikování v Úředním věstníku Evropských společenství, tj. dne 26.6.1999 a je použitelné od 1.1.2000. Čerstvá novela nemá dosud žádné přímo navazující pozměňovací ani prováděcí právní předpisy.

57. Hovězí a telecí maso

Soubor obsahuje 239 základních právních předpisů, z toho

· vyplývající z vnějších vztahů (A) - 3,

· nařízení Rady (R) - 12,

· nařízení Komise (R) - 181,

· směrnice Rady (L) - 1,

· rozhodnutí Rady (D) - 2,

· rozhodnutí Komise (D) - 37,

· ostatní (X,Y) - 3.

Klíčovým právním předpisem je Nařízení Rady (ES) č. 1254/99 ze dne 17. května 1999 o společné organizaci trhu hovězího a telecího masa (OJ L 160, 26.6.99, s.21). Klíčové nařízení obsahuje kapitoly :

I. Vnitřní trh (Přímé platby, Soukromé a veřejné sklady).

II. Obchod se třetími zeměmi.

III. Všeobecná opatření.

IV. Přechodná a konečná opatření.

Nařízení (ES) č. 1254/99 nabylo účinnosti v den jeho publikování v Úředním věstníku Evropských společenství, tj. dne 26. 6. 1999 a je použitelné od 1. 1. 2000. Čerstvá novela nemá dosud žádné přímo navazující pozměňovací ani prováděcí právní předpisy.

58. Rýže

Soubor obsahuje 70 základních právních předpisů, z toho :

· nařízení Rady (R) - 10,

· nařízení Komise (R) - 59,

· rozhodnutí Rady (D) - 1.

Klíčovým právním předpisem je Nařízení Rady (ES) č. 3072/95 ze dne 22. prosince 1995 o společné organizaci trhu rýže (OJ L 329, 30.12.95, s.18). Klíčové nařízení obsahuje kapitoly:

I. Ceny.

II. Obchod se třetími zeměmi.

III. Všeobecná a konečná opatření.

Na klíčové nařízení přímo navazují 2 pozměňovací a 2 prováděcí právní předpisy.

59. Oleje a tuky

Soubor obsahuje 114 základních právních předpisů, z toho

· vyplývající z vnějších vztahů (A) - 1,

· nařízení Rady (R) - 25,

· nařízení Komise (R) - 82,

· rozhodnutí Komise (D) - 5,

· ostatní (X,Y) - 1.

Klíčovým právním předpisem je Nařízení Rady (EHS) č. 136/66 ze dne 22. září 1966 o zřízení společné organizace trhu olejů a tuků (OJ L 172, 30.9.66, s. 3025). Klíčové nařízení není členěno do kapitol. Na klíčové nařízení přímo navazuje 35 pozměňovacích a 1 prováděcí právní předpis.

60. Cukr

Soubor obsahuje 69 základních právních předpisů, z toho

· vyplývající z vnějších vztahů (A) - 2,

· nařízení Rady (R) - 16,

· nařízení Komise (R) - 50,

· rozhodnutí Rady (D) - 1.

Klíčovým právním předpisem je Nařízení Rady (ES) č. 2038/99 ze dne 13. září 1999 o společné organizaci trhu v sektoru cukru (OJ L 252, 25.9.99, s.1). Klíčové nařízení obsahuje kapitoly :

I. Cíle a definice.

II. Ceny.

III. Obchod se třetími zeměmi.

IV. Kvóty.

V. Systém preferenčních dovozů.

VI. Všeobecná opatření.

Nové klíčové nařízení nemá dosud žádné přímo navazující pozměňovací ani prováděcí právní předpisy.

61. Květiny a živé rostliny

Soubor obsahuje 20 základních právních předpisů, z toho

· nařízení Rady (R) - 6,

· nařízení Komise (R) - 11,

· rozhodnutí Komise (D) - 3.

Klíčovým právním předpisem je Nařízení Rady (EHS) č. 234/68 ze dne 27. února 1968 o zřízení společné organizace trhu živých stromků a ostatních rostlin, cibulovin, hliznatých a podobných, řezaných květů a ozdobné zeleně (OJ L 55, 2.3.68, s.1). Klíčové nařízení není členěno na kapitoly. Na klíčové nařízení přímo navazuje 8 pozměňovacích právních předpisů.

62. Sušená krmiva

Soubor obsahuje 21 základních právních předpisů, z toho

· nařízení Rady (R) - 3,

· nařízení Komise (R) - 17,

· ostatní (X,Y) - 1.

Klíčovým právním předpisem je Nařízení Rady (ES) č. 603/95 ze dne 21. února 1995 o společné organizaci trhu sušených krmiv (OJ L 63, 21.3.95, s.1). Klíčové nařízení obsahuje kapitoly :

I. Podpůrný systém.

II. Obchod se třetími zeměmi.

III. Všeobecná opatření.

Na klíčové nařízení přímo navazují 2 pozměňovací a 1 prováděcí právní předpis.

63. Výrobky ze zpracovaného ovoce a zeleniny

Soubor obsahuje 69 základních právních předpisů, z toho

· nařízení Rady (R) - 8,

· nařízení Komise (R) - 57,

· směrnice Rady (L) - 1,

· rozhodnutí Komise (D) - 2,

· ostatní (X,Y) - 1.

Klíčovým právním předpisem je Nařízení Rady (EHS) č. 2201/96 ze dne 28. října 1996 o společné organizaci trhu výrobků ze zpracovaného ovoce a zeleniny (OJ L 297, 21.11.96, s.29). Klíčové nařízení obsahuje kapitoly :

I. Podpůrný systém.

II. Obchod se třetími zeměmi.

III. Všeobecná opatření.

Na klíčové nařízení přímo navazuje 1 pozměňovací a 4 prováděcí právní předpisy.

64. Surový tabák

Soubor obsahuje 40 základních právních předpisů, z toho

· nařízení Rady (R) - 7,

· nařízení Komise (R) - 29,

· směrnice Rady (L) - 3,

· rozhodnutí Komise (D) - 1.

Klíčovým právním předpisem je Nařízení Rady (EHS) č. 2075/92 ze dne 30. června 1992 o společné organizaci trhu surového tabáku (OJ L 215, 30.7.92, s.70). Klíčové nařízení obsahuje kapitoly :

I. Systém prémií.

II. Systém výrobních limitů.

III. Opatření ke konverzi produkce.

IV. Obchod se třetími zeměmi.

V. Všeobecná a přechodná opatření.

Na klíčové nařízení přímo navazuje 6 pozměňovacích a 2 prováděcí právní předpisy.

65. Len a konopí

Soubor obsahuje 12 základních právních předpisů, z toho

· nařízení Rady (R) - 6,

· nařízení Komise (R) - 6.

Klíčovým právním předpisem je Nařízení Rady (EHS) č. 1308/70 ze dne 29. června 1970 o společné organizaci trhu lnu a konopí (OJ L 146, 4.7.70, s.1). Klíčové nařízení není členěno na kapitoly. Na klíčové nařízení přímo navazuje 12 pozměňovacích a 1 prováděcí právní předpis.

66. Chmel

Soubor obsahuje 23 základních právních předpisů, z toho

· nařízení Rady (R) - 8,

· nařízení Komise (R) - 13,

· rozhodnutí Komise (D) - 2.

Klíčovým právním předpisem je Nařízení Rady (EHS) č. 1696/71 ze dne 26. července 1971 o společné organizaci trhu chmele (OJ L 175, 4.8.71, s.1). Klíčové nařízení obsahuje kapitoly :

I. Marketing.

II. Dodávkové smlouvy.

III. Organizace výrobců.

IV. Podpora výrobců.

V. Systém obchodu se třetími zeměmi.

VI. Všeobecná opatření.

Na klíčové nařízení přímo navazuje 15 pozměňovacích a 1 prováděcí právní předpis.

67. Osiva

Soubor obsahuje 67 základních právních předpisů, z toho

· nařízení Rady (R) - 2,

· nařízení Komise (R) - 14,

· rozhodnutí Rady (D) - 2,

· rozhodnutí Komise (D) - 49.

Klíčovým právním předpisem je Nařízení Rady (EHS) č. 2358/71 ze dne 26. října 1971 o společné organizaci trhu osiv (OJ L 246, 5.11.71, s.1). Klíčové nařízení se nečlení na jednotlivé kapitoly. Na klíčové nařízení přímo navazuje 15 pozměňovacích a 3 prováděcí právní předpisy.

68. Skopové a kozí maso

Soubor obsahuje 55 základních právních předpisů, z toho

· nařízení Rady (R) - 9,

· nařízení Komise (R) - 34,

· rozhodnutí Rady (D) - 2,

· rozhodnutí Komise (D) - 10.

Klíčovým právním předpisem je Nařízení Rady (ES) č. 2467/98 ze dne 3. listopadu 1998 o společné organizaci trhu skopového a kozího masa (OJ L 312, 20.11.98, s.1). Klíčové nařízení obsahuje kapitoly :

I. Cíl.

II. Ceny, prémie a intervenční opatření.

III. Obchod se třetími zeměmi.

IV. Všeobecná opatření.

Na nové klíčové nařízení prozatím přímo nenavazují žádné pozměňovací ani prováděcí právní předpisy.

69. Ostatní zemědělské výrobky

Soubor obsahuje 7 základních právních předpisů, z toho

· vnější vztahy (A) - 3,

· nařízení Rady (R) - 2,

· nařízení Komise (R) - 2.

Klíčovým právním předpisem je Nařízení Rady (EHS) č. 827/68 ze dne 28. června 1968 o společné organizaci trhu určitých výrobků uvedených v příloze II Smlouvy (OJ L 151, 30.6.68, s.16). Klíčové nařízení není členěno do kapitol. Na klíčové nařízení přímo navazuje 13 pozměňovacích právních předpisů.

Dosud neustavené společné organizace trhu

Evropská společenství podporují vytváření nových společných organizací trhů pro další výrobky či sektory zemědělské výroby. Bohužel ne vždy se tyto snahy setkávají se souhlasem zájmových organizací výrobců příslušných komodit. Je tomu tak např. u konzumních brambor.

Návrhy nařízení Rady o společné organizaci trhu konzumních brambor z roku 1993 (dokument č. 7061/93) a z roku 1996 (dokument SN/4383/96 (AGRI)) byly zpracovány podle nařízení o organizaci trhu ovoce a zeleniny platných v těchto obdobích a do značné míry se jim podobaly. Oba návrhy byly členěny do kapitol :

I. Normy jakosti.

II. Organizace výrobců (v návrhu z roku 1993 bylo použito odborného termínu skupiny či seskupení výrobců).

III. Obchod se třetími zeměmi.

IV. Obecná ustanovení.

Ani jeden z těchto návrhů však nebyl delegacemi členských zemí přijat a proto dosud společná organizace trhu brambor neexistuje. Konzumní brambory nebyly proto ani součástí screeningových jednání, která probíhala v Bruselu v uplynulých dvou letech. Přesto jsme s překlady obou návrhů seznámili naší praxi.

Reformy společných organizací trhů

Společná zemědělská politika ES prochází řadou zásadních přeměn. Tyto přeměny se v prvé řadě realizují novelami nebo změnami právních předpisů jednotlivých společných organizací trhů. Ze společných organizací trhů byl jako první samostatně reformován sektor ovoce a zeleniny a to od podzimu roku 1996 postupně až dodnes. Reformy ostatních zemědělských sektorů byly odstartovány širokou diskusí k Agendě 2000 a změny se již začínají realizovat novelizací a úpravami základních právních předpisů ES.

Za hlavní důvody reforem jsou označovány :

a. potřeba změnit strukturu trhu od trhu výrobce k trhu spotřebitele,

b. potřeba dodržet dohody GATT a WTO,

c. chystané rozšíření ES o nové členské státy,

d. potřeba úspor v rozpočtu ES (v době EHS 6 plynulo do zemědělství 75 % rozpočtu, v současné době ES 15 plyne do zemědělství 50 % a po zavedení opatření Agendy 2000 poplyne do zemědělství pouze 35 % rozpočtu ES),

e. potřeba změnit intervenční politiku (intervence se v ES staly něčím, s čím se při jejich zavedení nepočítalo. Staly se alternativním výstupem výroby. Výrobci si začali zvykat na trvalý příjem, který neplynul z účelně vyrobených a prodaných zemědělských výrobků),

f. potřeba posílení odbytových organizací výrobců a koncentrace na straně nabídky zemědělských výrobků.

Změny právních předpisů pro společné organizace trhů po reformě jsou značné. Mnohé právní předpisy, které byly studovány a projednávány v Bruselu v uplynulých dvou letech již dnes neplatí a mnohé je třeba studovat a porovnávat s našimi právními předpisy znovu.

V reformovaných společných organizacích trhů si můžeme všimnout ještě jedné důležité maličkosti - ubývá průřezových právních předpisů, přibývá právních předpisů úzce specializovaných na příslušnou komoditu. Z toho lze usuzovat, že se posiluje nejen komoditní charakter zemědělského práva ES, ale i komoditní charakter zemědělských organizačních struktur ES.

Společné organizace trhů v přípravě ČR na začlenění do ES

Příprava ČR na začlenění do ES v záležitostech týkajících se skupiny 03.60 - zemědělských právních předpisů ES pro výrobky zařazené ve společné organizaci trhu je významnou součástí pracovní náplně komoditních specialistů Odboru evropské integrace MZe ČR. V podstatě se jedná o :

a. studium právních předpisů ES, jejich konsolidaci (tj. zpracování současných znění) a překládání do češtiny,

b. harmonizaci právních předpisů a norem ČR s právními předpisy ES,

c. navrhování potřebných struktur pro uplatňování komunitárního práva a upřesňování jejich pracovní náplně,

d. odhad dopadů začlenění ČR do ES na naše zemědělství,

e. přípravu jednání s Bruselem a účast na nich,

f. přípravu našich předvstupních požadavků na ES,

g. přípravu materiálů pro MZe ČR a vládu,

h. seznamování zemědělských zájmových organizací a zemědělské praxe s právními předpisy ES a jejich uplatňováním v zemědělství ČR.

Harmonizace právních předpisů a norem ČR s právními předpisy ES

Právní předpisy ES skupiny 03.60 - pro výrobky zařazené ve společných organizacích trhů se týkají (s většími či menšími odlišnostmi u jednotlivých komodit) :

· norem jakosti a kontroly jakosti,

· odbytových organizací výrobců a jejich sdružení,

· mezioborových organizací,

· vnitřního trhu a jeho regulace,

· obchodu se třetími zeměmi,

· kontrol dodržování předpisů, zejména kontrol hospodaření s veřejnými prostředky.

Právní předpisy ČR, týkající se stejné problematiky, je nutné porovnávat s právními předpisy ES uvedenými v tomto článku a z tohoto porovnání vyvozovat potřebné závěry a důsledky :

V každém případě je nutné zrušit nebo upravit ty právní předpisy ČR nebo jejich části, které jsou v rozporu s komunitárním právem. Po našem začlenění do ES nesmí uplatňování právních předpisů ES narážet na opačné formulace v našich platných právních předpisech. Již dnes je třeba počítat s tím, že v době vstupu bude třeba zrušit duplicitní právní předpisy a normy. Právní předpisy ES budou prioritní, duplicitní národní právní předpisy budou zbytečné a mohou pouze komplikovat situaci.

Harmonizace v žádném případě neznamená mechanické převádění co největšího množství právních předpisů ES do národních právních norem. Takové počínání by mohlo přinést do našeho předvstupního období mnoho chaosu a zmatku. Přesné kopírování právních předpisů ES v předvstupním období si ani nemůžeme dovolit buď z finančních důvodů, nebo vzhledem k odlišnostem našich mezinárodních smluv. Při promítání právních předpisů ES do národního práva je třeba řídit se druhem právního předpisu ES. Primární právní předpisy ES a ze sekundárních právních předpisů nařízení a směrnice jsou závazné pro členské země. Primární právní předpisy a nařízení platí přímo a ve stanovené lhůtě po svém vydání ve všech členských zemích ES, aniž by musely být předem zabudovány do národních právních předpisů. Směrnice musí být nejprve převedena do národních právních předpisů. Rozhodnutí jsou závazná pro státy, instituce a jednotlivce, kterým jsou určena. Doporučení a názory nejsou závaznými právními předpisy, ale nelze je podceňovat, protože také ovlivňují dění v ES.

Rozhodovací postupy a potřebné struktury pro uplatňování právních předpisů ES

Po začlenění kandidátských států do ES se podstatně změní rozhodovací postupy v těchto státech. Změny v rozhodování je nutné trpělivě vysvětlovat zemědělské praxi, protože je bude zpočátku málo chápat. Výrobci budou i nadále podávat svoje návrhy a připomínky prostřednictvím svých zájmových organizací příslušným národním ministerstvům zemědělství, ale rozhodovat o těchto návrzích a připomínkách se bude v Bruselu. Zástupci ministerstev členských států budou v Bruselu pouze navrhovat, jednat, lobovat, dohadovat kompromisní řešení a hlasovat.

Za problematiku zemědělství v rozsahu komunitárního zemědělského práva bude Bruselu zodpovídat MZe ČR. Abychom tuto povinnost organizačně zvládli a abychom se organizačně přiblížili Komisi a tím zajistili jednoduchou a bezproblémovou komunikaci s Komisí, bude zřejmě muset MZe ČR převzít kompetenci za mezinárodní obchod zemědělskými výrobky od Ministerstva průmyslu a obchodu. Čím dříve se o této kompetenční záležitosti začne jednat, tím lépe.

V současné době MZe ČR buduje jedinou platební agenturu, která bude organizační složkou MZe ČR. Dosud však není jasná organizační struktura pro praktické uplatňování komunitárního práva, zejména pro uplatňování právních předpisů pro výrobky zahrnuté do společných organizací trhů. Tato struktura se v jednotlivých členských zemích ES velmi liší, většinou však má komoditní charakter. Náš tradiční organizační systém je průřezový a v tomto duchu je fixováno i myšlení mnoha úředníků. Tato organizační rozdílnost by v budoucnu mohla přinášet určité komunikační potíže s Komisí. Proto se do budoucna jeví jako výhodné, když celá problematika týkající se určité společné organizace trhu ES (tj. normy jakosti, organizace výrobců, mezioborové organizace, intervence, podpůrné programy, kompletní obchod se třetími zeměmi, kontrola, informatika a cenový monitoring) bude soustředěna vždy na jediném komoditním pracovišti. Toto pracoviště bude muset mít bezprostřední návaznost na zájmové organizace výrobců, zpracovatelů a obchodníků, aby splňovalo požadavek ES otevřeně diskutovat s praxí veškeré otázky řešené v Bruselu. V některých členských zemích ES ministerstva zemědělství postupují svoje pravomoci v záležitostech komunitárního práva různým organizacím. Delegování pravomocí je možné, musí je však předem schválit Brusel.

Dosud velmi mlhavé jsou naše představy o tom jak velký úřednický aparát si naše připojení k ES a s tím související praktické, přesné a detailní zvládnutí ohromného množství právních předpisů ES vyžádá. Tato záležitost se u nás spíše podceňuje než přeceňuje. Tak např. v Holandsku se zabývá uplatňováním komunitárního práva v zahradnických sektorech (tj. v sektorech ovoce, zeleniny a okrasných rostlin) 30 lidí, z toho pouze detailním studiem právních předpisů ES 9 pracovníků a to za podmínek perfektního technického zázemí. Představy u nás, spoléhající zřejmě na vyšší výkonnost našeho úřednického aparátu, jsou v této věci zhruba o jeden řád nižší.

___________________________________________________________________________

Evropská integrace - Ovocnářství, vinohradnictví, zelinářství, bramborářství, okrasné zahrad- nictví, včelařství, hedvábnictví, čerstvé a zpracované výrobky, vinařství. Odbytové organizace výrobců a jejich sdružení v zemědělství. - Informační oběžník

Vydává : Pracovní skupina pro ovoce, zeleninu a brambory a Pracovní skupina pro víno, Odbor evropské integrace, MZeČR, Těšnov 17, 117 05 Praha 1

Redakce : Ing. Jaroslav Zíka, tel. 02/21812933, fax 02/21812958, e-mail zika@mze.cz

Doc. Ing. Jiří Hodis, CSc., tel. 02/21812170, fax 02/21812958 (vinařství)

Pro vnitřní potřebu Pracovní skupiny pro ovoce, zeleninu a brambory, Pracovní skupiny pro víno a další zájemce

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info