Fidorku už kupovat nebudu
14.08.2000 | Lidové noviny
Amorálnost a odpudivost reklamy na cokoládovou oplatku Fidorka prekonává všechno, co bylo v tomto žánru vytvoreno. Pred prechodem pro chodce dává ridic sportovního auta prednost roztomilému devcátku s panenkou. Jakmile holcicka spatri v ruce spolujezdkyne to, po cem touží (tedy fidorku), ztvrdne jí pohled, chvíli premýšlí a pak s necekanou razancí mrští panenkou proti celnímu sklu, címž v aute spustí airbagy. V nastalém zmatku pak násilím vyrve predmet své touhy jeho majitelce z ruky.
Dite i dospívající mládež si z této reklamy jiste odnesou vedomé i podvedomé poucení: Toužíš-li po necem, mužeš to mít, stací chtít a nekomu to násilím vyrvat. Nebo lze využít nastalého zmatku. Doufám, že kdyby duchovnímu otci této reklamy vytrhlo nejaké díte v tlacenici obchodního domu peneženku prímo z ruky, uvedomí si svoji spoluvinu.
Zdá se mi, že sníží-li se výrobce produktu k takto podlé reklame, vyznává filozofii "urvi, kde mužeš a jak mužeš". Znamená to, že pro dosažení zisku je inzerent ochoten zhotovit výrobek z jakýchkoliv surovin a jakýmikoliv metodami, treba i bezohlednými, pokud se na to neprijde. Jeho prodejní a reklamní metoda tomu nasvedcuje. Mne však krome kvality výrobku zajímá i to, zda byl vyroben a prodán mravne, ci nemravne.
Fidorka má tedy do mé domácnosti vstup zakázán, byt by chutnala sebelépe. Reklama na ni je podle mne na samé hranici konfliktu se zákonem, ne-li daleko za ní, nebot se v podstate dopouští narušování mravní výchovy mládeže.
V Cesku máme dost státních i volených orgánu, komisí a rad, do jejichž kompetence patrí náprava a postih podobné reklamní bezohlednosti. Doufám proto, že budou v rámci svých kompetencí konat. Pochybuji však, že se podarí napravit škody, které už v detských duších reklama napáchala.
Další články v kategorii Potravinářství
- Zvěřina ze střediska na Mostecku táhne, zájem je o divočáka na guláš (22.12.2025)
- Peněženku moc nešetří, čas ale ano. Češi cukroví čím dál víc kupují (22.12.2025)
- Předvánoční víkend někteří věnují uzení masa (22.12.2025)
- Rybáři rozvážejí ze sádek v Chropyni desítky tun kaprů pro vánoční trh (22.12.2025)
- Mléčné výrobky snižují riziko demence. Vědci sestavili seznam vhodných produktů (22.12.2025)
- Pivovar Strakonice loni prodal přes 49.000 hektolitrů piva, meziročně více (22.12.2025)
- Dovoz potravin bude rekordní, schodek stoupne na 55 miliard, odhaduje svaz (22.12.2025)
- Provozovateli jatek v Holešově meziročně vzrostl čistý zisk a také tržby (20.12.2025)
- Státní veterinární správa začala ode dneška kontrolovat prodeje živých kaprů (19.12.2025)
- Zdražování kávy nekončí. Zákazníci mění návyky, volí levnější varianty (19.12.2025)

Tweet



