Gigant nechce ničit malé pivovary

HN - 19.3.1999

ROZHOVOR

Gigant nechce nicit malé pivovary

Generální reditel Plzenského Prazdroje Vladimír Perina odpovídá na otázky HN Fúzí Plzenského Prazdroje a Radegastu vznikla skupina s rocním výstavem osmi miliónu hektolitru piva. Pri zapocítání licencních výrob pouze Plzenský Prazdroj za lonský rok exportoval 637 tisíc hektolitru piva pri celkovém prodeji 5296 tisíc hektolitru.

OTÁZKA: Jaká je strategie Plzenského Prazdroje po schválení fúze?

Strategií Plzenského Prazdroje bylo vytvorit velký, konkurencne schopný subjekt ve strední Evrope. Snažíme se o to približne tri roky. V soucasné dobe, kdy byla schválena fúze pivovaru Plzenský Prazdroj a Radegast antimonopolním úradem, máme stejného vlastníka, který ví, jak se chovat na zahranicních trzích, a ví, že pouze velký má šanci prežít. Jako management to velmi vítáme.

OTÁZKA: Hodláte zaútocit na malé pivovary?

Prazdroj si nikdy nedelal ambice, že bude soutežit s malými pivovary a lokálními znackami. Ani jedna z našich znacek není totiž lokální znackou. Prazdroj, Radegast a Gambrinus jsou znacky celorepublikové, ne-li celostredoevropské. To, že jsme spojeni, neznamená, že budeme nicit malé pivovary. Nikdy jsme to nedelali a delat to nechceme. Chceme být lídri trhu nejen v kvalite, ale i v cenách a trh nekam dotáhnout.

OTÁZKA: Jaký je hlavní efekt fúze?

Hlavním efektem fúze bude, že se podarí synergií našich výrobních aktivit ušetrit nemalé financní zdroje, které použijeme výhradne pro svoji expanzi do zahranicí. Chceme ven, tam, kde ceské pivo predtím bylo. Hodláme navázat na tradice ceského pivovarnictví. Je treba investovat do reklamy a marketingu a na to zatím nebyl dostatek financních prostredku. Nestojíme o to mít v Cechách sto procent trhu a ani konzument nemá rád, když se mu nutí nejaká znacka. Má smysl, aby vedle sebe žili malí i velcí výrobci. Nechceme nikoho nicit.

OTÁZKA: Vidíte šance na prežití pro malé pivovary?

Tím, že budeme expandovat do zahranicí, vytváríme šance i pro všechny výrobce piva. Na znovuzrozené vlne exportu z Ceské republiky pojedou malí výrobci s námi. Chápeme, že jejich financní prostredky nemohou stacit na propagaci znacky v zahranicí. Nadmernou kapacitu výroby piva musíme prenést na trhy mimo republiku. Jako prvoradý úkol vidíme expanzi na východní trhy kombinací cistého exportu a využitím místních výrob. Že tato teorie je životaschopná, dokážeme ve velmi krátké dobe.

OTÁZKA: Myslíte, že vás Nomura prodá?

Predpokládám, že spojením dvou pivovaru nekoncí osud Plzenského Prazdroje. V nejaké dobe, možná krátké nebo dlouhé, se spojí Plzenský Prazdroj s dalšími svetovými pivovary. Tímto máme šanci se svetové globalizace zúcastnit. Stáváme se subjektem, který je treba brát v potaz.

OTÁZKA: Nehrozí z vaší strany dumpingové ceny piva?

V žádném prípade. Tuto politiku odmítáme. K osudu malých pivovaru pouze podotýkám, že již dnes mají jisté výhody oproti velkým výrobcum v nižší spotrební dani. Malé pivovary by mely stavet na dobré kvalite a nižších nákladech na místní distribuci. O konecném efektu rozhodne vždy spotrebitel. Oponenti fúze zapomínají na duležitou roli Úradu pro ochranu hospodárské souteže, který má k dispozici zákonné právní a exekutivní prostredky, kterými by prípadné zneužití dominantního postavení ze strany nového subjektu mohl zastavit a trestat.

Alexandra Maglicová

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info