Hamé bojuje o zahraniční trhy

Přední tuzemská konzervárenská firma si největší růst slibuje od Rumunska a Polska

Z více než čtyřiceti podniků v oboru jich od roku 1989 do současnosti přežila pouze desítka.

Patrick Diviš

Babice, 15.1.2001

Dobývání českého trhu pro společnost Hamé Babice skončilo. Největší tuzemský konzervárenský podnik obrací svou pozornost do zahraničí s jediným cílem - pokračoval v růstu. Slovensko, Rusko, Rumunsko a Polsko přitom patří do čtveřice trhů, které babické firmě poskytují možnost expanze.

»Hamé má v Česku dominantní postavení ve všech svých výrobních komoditách. Proto již nyní dobýváme každé procento trhu velmi obtížně,« vysvětlil generální ředitel a předseda představenstva společnosti Leoš Novotný. Zatímco loni vzrostl obrat firmy o šest procent na 3,134 miliardy korun, export ho desetinásobně předstihl. Konzervárenský gigant tak v roce 2000 vyvezl o 63 procent více a pevně se usadil především v Rusku a v Rumunsku.

Tuzemský trh se navíc ustálil a jeho profilace skončila. Z více než čtyřiceti podniků v roce 1989 přežila do současnosti pouze desítka, některé z nich ale živoří nebo jsou již v konkursu. Pouze Hamé vykazuje obrat v řádech miliard korun, ostatní dosahují tržeb ve stovkách miliónů. Prudce rozhýbat český obchodní prostor proto může podle Novotného jen vstup nadnárodních firem. »Trh je však natolik stabilizovaný, že průnik na něj je obtížný. To má důležitý důsledek. Roste cena zdravých českých výrobců«.

Hamé letos počítá s růstem tržeb na 3,3 miliardy korun, výrobou 87 tisíc tun produktů a opět s dramatickým navýšením exportu. Přestože za první a druhý nejdůležitější zahraniční trh považuje Slovensko a Rusko, největší potenciál růstu cítí v Rumunsku a Polsku. »Rumunský trh je pro letošní role nejperspektivnější. Na druhé straně je také nejzranitelnější,« uvedl generální ředitel. Přesto je tamní pozice českých konzervářů ojedinělá. Exportérům se podařilo ukousnout rumunským firmám téměř polovinu trhu, přičemž drtivou většinu dovozů obstarávají české podniky.

»Letos začneme dobývat také polský trh, kde však působí zahraniční nadnárodní společnosti a konkurence je tedy výrazně tvrdší,« poznamenal Novotný s tím, že se i přesto jedná o mimořádně velký trh s růstovým potenciálem.

»Firmy na těchto teritoriích těží především ze známosti českých výrobků. Přítomnost v podobě dceřiné společnosti jim umožňuje lépe identifikovat potřeby zákazníků a také snižovat dopravní náklady,« řekl analytik Roman Cenek z Atlantiku Finanční trhy.

Růst obratu na východních trzích však komplikuje složitá situace s platební morálkou: Významnou většinu obchodních případů musí Hamé řešit předplatbami. »Stále se také ve srovnání se zeměmi EU potýkáme s chybějící podporou exportu ze strany státu. U nás se tak děje zatím pouze ve prospěch nepotravinářských firem, nadnárodní společnosti mají zjevnou konkurenční výhodu,« upozornil Novotný.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info