I z Čechů se pomalu stávají znalci kuchyně

* Jak roste prodej během předvánočního období? Představuje prosinec opravdu třetinu tržeb celého roku, jak tvrdí někteří obchodníci?

Hodně záleží na typu obchodníka. Delvita je převážně supermarket s potravinami, nelze tedy říci, že naši zákazníci jedí dvakrát více jen proto, že přicházejí Vánoce. Samozřejmě že prodej roste. Lidé se již v listopadu zásobují kolekcemi, zbožím na vánoční pečení, tradičně dobře se prodává i zboží pro velký předvánoční úklid. Největší nárůst prodeje je pak pro nás obvykle těsně před Vánoci, kdy se lidé zásobují čerstvými potravinami na dny volna.

Pro nás je vánoční období především svátkem chutí a radosti z jídla. V tomto duchu se orientuje nabídka produktů pro vánoční období a konec roku. Zákazníci si více dopřávají exotického ovoce, dobrého vína a zkoušejí nové zajímavé potraviny.

* Každým rokem propukají tradiční nářky nad tím, že Vánoce jsou už jen oslavou konzumu a spotřeby. Člověk nemusí být zrovna staromilec, ale není už toho skutečně trochu moc? Vždyť vánoční motivy se letos v obchodech objevovaly pomalu již během babího léta...

Myslím, že český zákazník dokáže rozeznat, kdy je sváteční čas. Vánoce by měly být hlavně časem pohody a štěstí. Naše skupina působí mezinárodně a víme, že lidé dodržují v různých zemích odlišné zvyky. Tam, kde se Vánoce slaví, jsou téměř vždy obdobím setkání s přáteli a rodinou. Pro mnoho lidí mají navíc hluboký duchovní rozměr. Rozhodně nejde jen o obchod a to ani v supermarketu. My jsme například touto dobou spustili velký charitativní projekt Štědrá ruka, jehož cílem je sběr potravin a podpora organizacím zastřešených Červeným křížem. Zákazníci mohou spolu s námi přispět a obohatit vánoční tabuli dětem z dětských domovů.

* Před 15 lety se země otevřela světu a to přineslo i změnu jídelníčku Čechů. Do země se valí kulinářské pochoutky a zvyky z celého světa. Má to dopad i na tradiční české vánoční menu? V obchodě lze kromě kapra koupit i spoustu dalších druhů ryb.

Faktem je, že vánoční tabuli bez kapra si většina zákazníků nedokáže představit, jeho prodej neklesá. Co se ale trochu mění, je způsob jeho prodeje. Řada zákazníků již nechce v chladném počasí čekat ve frontě před káděmi a raději si koupí porcovaného chlazeného kapra přímo v regále obchodu.

* Jaký je vůbec český zákazník? Orientuje se spíše na cenu, nebo kvalitu? Změnilo se v tomto smyslu jeho chování v posledních letech?

Jde spíš o poměr kvality a ceny. To znamená, že obchod musí usilovat o co nejvyšší kvalitu prodávaných potravin za co možná nejnižší cenu. Musí však mít možnost výběru - vedle zboží za velmi příznivou cenu nalézt i kvalitnější alternativu.

Podíl výdajů za potraviny v rodinném rozpočtu rok od roku klesá. Zdá se však, že je stále ve velké části populace zakořeněn jakýsi pocit, že na jídle se dá nejlépe ušetřit. Jinými slovy, někdo celý rok raději kupuje jen nejlevnější potraviny bez ohledu na kvalitu, jen aby si mohl koupit značkovou spotřební elektroniku, oblečení či sportovní výbavu.

V západní Evropě i v USA je zážitku z jídla přisuzován daleko větší význam než u nás. To se ale naštěstí pomalu mění i u nás a ze zákazníků se stávají větší znalci kuchyně. Důkazem toho je rostoucí zájem o výrobky s nejvyšší kvalitou. Ještě před pár lety nás za francouzskou kachní paštiku na červeném víně zákazníci kritizovali, protože za kilogram zákazník zaplatil několik set korun. Dnes ji prodáváme zcela běžně a s velkým úspěchem. Zákazníci zkrátka pochopili, že ke svačině si na chleba koupí stogramovou paštiku za 4,50 a na sváteční stůl si dají něco mnohem lepšího. Jsme přesvědčeni, že správný obchodník musí nabízet obojí.

* Holding Agropol Group tvrdí, že v příštím roce ceny základních potravin, jako je pečivo, masné a mléčné výrobky, vzrostou zhruba o desetinu. Tyto potraviny se podle představitelů holdingu prodávají často tak levně, že je to z hlediska nákladů výrobců za hranicí únosnosti. Co vy na to?

Naše ceny jsou a budou takové, aby se zákazník necítil ošizený. Nechceme ale prodávat zboží pod cenou, za kterou trh od výrobců zboží nakupuje. Chceme být korektní a nemást zákazníka. Zákazník není hloupý a dojde mu, že dotované ceny zaplatí třeba na jiných položkách nákupního košíku. Navíc právě taková cenová politika vede k řetězovému snižování cen a živoření či likvidaci některých výrobců. To však nic nemění na tom, že jakémukoli zdražování, které vyplývá z neefektivnosti některých výrob, se tvrdě bráníme, to je naše úloha maloobchodníka a povinnost vůči zákazníkům.

* V kategorii supermarketů Delvita zvítězila v hodnocení Obchodník roku 2004. Nejsou ale tyto soutěže pouhým marketingovým tahem?

Tak především - soutěž Obchodník roku je nezávislá na zúčastněných společnostech, nominace jsou také nezávislé. Vítěze hodnotí odborná porota a letos i zákazníci. Organizátoři Multiservis a Fincetrum velmi dbají na korektní průběh hodnocení. My děláme samozřejmě celý rok maximum bez ohledu na tuto soutěž. Minulý rok jsme vůbec o této soutěži nevěděli a vítězství nás proto hodně překvapilo. Kdyby šlo jen o marketing, asi by organizátoři letos zvolili někoho jiného, aby podpora soutěže byla silnější a aby bylo vidět, že každý rok vyhrává někdo jiný.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info