Kolkování pomohlo vyčistit trh

Kolkování lihovin pomohlo překvapivě rychle vyčistit trh od nezdaněných, tedy i falšovaných, alkoholických nápojů. Shodují se na tom české likérky a potvrzuje to i vyšší výběr spotřební daně. Legálním výrobcům by to mohlo přinést růst tržeb. "Odhaduji, že tak osmdesát procent "černého" zboží skutečně zmizelo," říká Josef Nejedlý, ředitel jindřichohradecké likérky Fruko-Schulz, který patřil mezi kritiky kolkování lihovin. Ti je označovali za nesystémové. Od listopadu ale již jeho firma vyrábí na dvě směny.

Podezřelé láhve zmizely

Pozitivní trend potvrzuje také manažer marketingu KB Likér Jiří Pejša nebo šéf Unie výrobců lihovin Vladimír Steiner. Profesní unie sice zatím nemá žádná čísla, která by příznivý vliv kolkování potvrzovala. Celníci ale tento trend ilustrují vyšším výběrem spotřební daně z lihu a lihovin. Během letošního ledna a února, kdy už se na pultech obchodů mohly objevit pouze kolkované láhve, proti stejnému období v roce 2005 vybrali o 93,2 miliónů korun, tedy o 6,5 procenta, víc. V lednu téměř o 14 a v únoru o víc než 79 miliónů korun. Pokračuje tak trend z loňska, kdy z této spotřební daně vybrali 5,8 miliardy korun. Tedy o plné dvě miliardy víc než v roce 2004. Tento výrazný růst byl ale způsoben hlavně zvýšením kontrol a větší evidencí pěstitelských pálenic.

S kolkováním lihovin firmy povinně začaly loni 1.července, ale do konce roku ještě bylo možné prodávat i nekolkovaný alkohol ze starých zásob. "Z hypermarketů najednou zmizelo několik značek, u nichž kvůli nízké ceně panovalo podezření, že se z nich neplatí spotřební daň," přiznává Steiner. Důvodem jsou nejen miliónové sankce, ale i zpřísněný dohled Celní správy a některá opatření Generálního ředitelství cel. "O tom, jak dlouho takový stav potrvá, ale rozhodne, jak se bude celníkům dařit bojovat s padělanými kolky. Ty se budou objevovat podobně jako u cigaret," nedělá si iluze Pejša. Takový případ se ale zatím objevil jediný na jižní Moravě. "Je to stále v šetření. Proto se k tomu nelze zatím vyjadřovat," uvedl Jiří Rážek z tiskového referátu Generálního ředitelství cel.

Přestože povinné kolkování likérkám výrazně zkomplikovalo život, Martin Petrášek, šéf božkovského Stocku, přiznává, že se trh vrátil k normálu. Podle odhadu české likérky zavedení kolků přišlo celkem na 200 miliónů korun. V celém Česku se totiž ročně prodá na 200 miliónů láhví lihovin a kolkování každou zatížilo necelou korunou. Tento způsob ochrany přitom zpomaluje plnící linku, a tedy i produktivitu, protože kolkovací stroj je pomalejší než etiketovací. Fruko-Schulz už dříve uvedla, že místo 40 tisíc lahví za směnu se jich kvůli kolkování vyrobí jen 36 tisíc.

Pomáhá export

Výrobci lihovin ale loni zažili dobrý rok. A to i přesto, že domácí spotřeba lihovin v posledních letech mírně klesá a drží se na úrovni okolo 7,5 litru na hlavu. Likérkám tak pomáhá hlavně úspěšný export. Lídr trhu Stock loni právě díky růstu vývozu o víc než 27 procent zvýšil prodej o necelých 12 procent na 23,16 miliónu litrů.

Také KB Likér, který je divizí nápojářské skupiny Drinks Union, si polepšil téměř o třetinu, když prodal 55 tisíc hektolitrů lihovin. Export přitom zvýšil o 20 procent. Stejně se dařilo i Fruku-Schulz. "Po Slovensku se našim druhým nejsilnějším vývozním trhem stala Čína a Tchaj-wan," říká Nejedlý. Podle šéfa unie Steinera lze však loňský rok s rokem 2004 těžko srovnávat. "Kvůli zvýšené spotřební dani se na konci 2003 všichni obchodníci obrovsky předzásobili a prodeje na začátku roku byly nízké," připomíná. Výrobci ale vesměs předpokládají, že i letošní rok pro bude úspěšný. Povinné kolkování na tom má mít také svůj podíl.

Image1.jpg

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info