Koncernu Danone vyrostl nový soupeř a to z jižních Čech

Zdeněk Zuntych

Trh s jogurty má nového hráče. Nečekaně na něj vpadly Jihočeské mlékárny České Budějovice (JčM), které za prvních šest měsíců roku vyrobily 694 miliónů litrů této pochutiny. To meziročně představuje nárůst o 80 procent. Největší zpracovatel mléka v zemi se tak vrátil k dlouho opomíjenému produktu, který někteří jeho představitelé ještě nedávno označovali za neperspektivní, protože firma se profiluje především jako producent sýrů, trvanlivého a sušeného mléka.

»Vděčíme za to inovacím. Hlavně řadě s umělým sladidlem, která skokový růst táhne,« vysvětluje mluvčí JčM Dana Marková. Podnik zároveň přišel i s jogurty ve skle, které si nechává dělat v Agrole Jindřichův Hradec.

»Byznys s umělými sladidly nesledujeme, ale neznamená to, že to tak nemůže být,« reaguje Stanislav Jánský, mluvčí lídra trhu Danone. Koncern ovládá asi třetinu domácího trhu jogurtů.

Marková návrat vysvětluje tím, že podnik nechtěl produkt zcela ztratit. Proto hledal způsob, jak se na trhu, kde je každý pátý jogurt z dovozu, udržet. Vsadil proto na zásadní změnu a sázka mu vyšla.

Podle Michala Němce, ředitele Českomoravského svazu mlékárenského, jogurty představují jednu z komodit, která v oboru vždy rostla.

Vloni například o 26 procent. Letošní růst se ale během prvních šesti měsíců hodně přibrzdil a dosáhl jen 1,7 procenta. V této době se v zemi vyrobilo 50 988 tun jogurtů, z nichž bylo 35 251 tun ochucených. »Limitem je poptávka trhu. Někde je strop a možná se přiblížil,« konstatuje Němec.

Domácí firmy se přitom musí poprat se zahraniční kokonkurencí, protože podle údajů svazu je přes 20 tisíc tun jogurtů z dovozu, hlavně z Německa. Přesto Němec soudí, že jogurty mají perspektivu, protože jednotlivé značky jsou na trhu už poměrně pevně zakotvené. »I když nárůst v JčM mě překvapuje,« přiznává.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info