Konkurenti Prazdroje zatím vyčkávají

Ředitel poličského pivovaru se domnívá, že zdražení produktů plzeňské firmy převyšuje nárůst cen vstupů

Představitelé pivovarů tvrdí, že se ceny jejich produktů přímo neodvíjejí od kroků Plzeňského Prazdroje.

Praha/Plzeň, 21.11. 2000

I když si ještě nedávno většina výrobců piva přála, aby Plzeňský Prazdroj jako lídr trhu konečně zvýšil své ceny, nyní se zdá, že jeho konkurenti zmíněnou cestou v brzké době nepůjdou. „O zdražování piva neuvažujeme. Plzeňský Prazdroj uplatňuje vlastní obchodní politiku, na nás nemá žádný vliv," řekl ekonomický manažer Budějovického Budvaru Petr Jánský. Jeho firma naposledy zvyšovala ceny začátkem července.

Ani humpolecký Pivovar Bernard změnu cen nepřipravuje. „Máme dnes ceny na takové úrovni, jakou potřebujeme při stávající úrovni nákladů a z toho plyne, že nyní nebudeme na zdražení Prazdroje reagovat," uvedl ředitel pivovaru Stanislav Bernard. I přesto je podle něj pivovarnictví velmi málo ziskový obor. „Vzhledem ke skvělé pověsti českého piva ve světě je žádoucí, aby se tento stav rychle změnil a pivovary se mohly začít opět rozvíjet. Z tohoto pohledu by ceny měly být při dnešních nákladových relacích ještě zhruba o 75 haléřů až jednu korunu za půllitr vyšší. Vše ale záleží na lídrovi trhu," konstatoval Bernard.

Generální ředitel akciové společnosti Pražské pivovary na otázky týkající se možnosti úprav cen ze strany druhého největšího tuzemské hráče na pivovarnickém trhu neodpověděl. „Interbrew jako náš nový vlastník připravuje první veřejný úpis akcií společnosti. Na základě příslušných zákonů týkajících se cenných papírů nemůžeme v průběhu tohoto procesu poskytovat jakékoliv komentáře k obchodní nebo finanční situaci společnosti a jejích poboček," uvedl pouze.

Pavel Gregorič, ředitel krušovického pivovaru, se domnívá, že ceny budou muset kvůli prudkému růstu cen vstupů zvýšit všichni. „Je to jen otázka času," míní. Podle něj je při rozhodování o cenové politice vždy vhodné brát v úvahu mimo jiné i to, jak se chová konkurence. „Čím je konkurence významnější, tím větší to může mít vliv. V žádném případě to ovšem neznamená, že bychom ve své cenové politice kopírovali Plzeňský Prazdroj," dodal.

„Ostatní pivovary taktizují, ale my se neobáváme, že by nám to mohlo snížit prodeje," komentoval chování konkurence tiskový mluvčí Prazdroje Jaroslav Pomp.

„Toto je razantní zdražení, které převyšuje nárůst cen vstupů," uvedl naopak Karel Witz, ředitel Měšťanského pivovaru Polička, který patří do skupiny malých pivovarů. Ty nejvíce bojovaly proti povolení fúze tří pivovarů, které nyní ovládají téměř polovinu tuzemského trhu. Podle Witze Prazdroj využije většinu prostředků z navýšení ceny piva na podporu prodeje, aby ovládl většinu tuzemského trhu. Je to podle Witze důsledek fúze a vzniku monopolu. „Již nyní objíždějí obchodní zástupci Prazdroje restaurace a snaží se tam různými finančními výhodami umístit svoje pivo," uvedl Witz.

(tok, jis)

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info