Kraj se chce pustit do analýzy cen potravinářských výrobků

Obchodní řetězce tlačí ceny hotových potravinářských výrobků dolů, což vítají spotřebitelé, jenže zároveň tím nutí výrobce ke snižování kvality. Uvedl to v pondělí v Brně vicehejtman Antonín Kment (US). Dodal, že Krajský úřad Jihomoravského kraje ve spolupráci s Agrární komorou ČR připravuje v této souvislosti analýzu finančních toků, jejichž systém je právě v obchodu a v zemědělství nepřehledný. "Máme pocit, že systém je nutno zjednodušit," řekl Kment. Podle prezidenta Agrární komory ČR Václava Hlaváčka zatím komunikují s řetězcem Ahold o komoditách vejce a mléko. Většina dalších potravinářských řetězců nemá o taková jednání zájem. "Navázali bychom věcnou komunikaci ke zlepšení situace," prohlásil Hlaváček. Pokud se však taková komunikace nepodaří, je podle jeho názoru ohrožen v celé zemi sociální smír. Smyslem analýzy finančních toků je zjistit, jak se na hrubém i čistém zisku podílí prvovýroba, distribuce a obchod. Jihomoravský kraj s rozlohou více než 400 000 hektarů zemědělské půdy obhospodařované dvaceti tisíci pracovníky dosahuje zhruba pětiny zemědělské produkce v celém Česku.

Bez masa?

Hlaváček připomněl, že některé levné takzvané masné výrobky se vyrábějí bez masa, stejná situace začíná být i u některých mléčných výrobků. Výrobci pak hledají náhražky. Jednu z příčin vidí šéf Agrární komory ve zrušení oborových norem pro masné i mléčné výrobky. "Ano, je sice na salámu uveden název i výrobce, ale nikdo nemůže zkontrolovat, kolik a jakého je v něm masa," uvedl Hlaváček. Mnohé řetězce podle něj požadují od dodavatelů ještě neoprávněné platby, například za umístění výrobku v katalogu, v prodejně a za další služby. O tom samozřejmě nechce nikdo z těchto obchodních firem jednat, opakovaně tvrdí Hlaváček. Současnou tržní situaci v ČR hodnotí jako mimořádnou.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info