Lidé se do hospody chodí také léčit, říká výčepní
27.01.2000 | Mladá fronta Dnes
MF Dnes 27.1.2000
Lidé se do hospody chodí také lécit, ríká výcepní
Braník - Miroslav Hofmann tocí do pullitru pivo, které neohodnotí svými chutovými pohárky hospodští štamgsti, nýbrž prísnými zraky clenové poroty. Hofmann je totiž jedním ze sedmnácti soutežících, kterí se vcera v Branickém pivovaru ve ctvrté mestské cásti utkali o titul Mistra pražských výcepních. Ti souteží v cepování desetistupnového piva do pullitru v limitu ctyr minut a dvanáctistupnového piva do tretinek v limitu tri minuty. Hofmann ztrácí body za nesprávnou míru, naopak za kvalitu peny získává. V tretím hodnotícím kritériu za celkový dojem porotci hodnotí jeho pivo jako lepší standard až velmi pekne natocené a prisuzují Hofmannovi nakonec šesté místo. "Pivo, které jsem natocil, se porote sice líbí, ale štamgasti by ho nepili. Ti mají rádi takzvaný šnýtek, pivo natocené na jedenkrát a ne docepovávaný kapák," poznamenává Hofmann, který považuje zpusob tocení piva za velice duležitý. "Hostinský muže i z dobre uvareného piva udelat jeho špatným nacepováním nelahodný mok, treba cochtana. To je pivo, které nekterí výcepní cepují z výšky a ne správne po skle," vysvetluje Hofmann. "Ani pivo, které hostinský vhání do pípy pomocí oxidu uhlicitého, není dobré, zákazník se potom nadýmá a ríhá," dodává. "Osobne si však myslím, že lidi do hospody nejvíce láká tamejší domácí atmosféra, kam chodí relaxovat, jako si jiní chodí odpocinout na masáž nebo do vírivky," míní osmatricetiletý hostinský. "Také se tam mohou vypovídat a spláchnout žal, takže krome hostinského jsem casto i doktorem. Pivo, které tocím, je pro ne v techto chvílích lékem," dodává. A jaké je tedy podle Hofmanna to správné pivo, které jeho zákazníka provází až do stavu blaženosti? "Dobré pivo vás musí zaštípat v nose a v ocích se vám musí objevit slzy. Zkrátka dobré pivo musí mít ríz," rozjímá.
EDUARD FREISLER
Další články v kategorii Potravinářství
- Zlevňování potravin skončilo (15.05.2024)
- Brambory meziročně podražily skoro o polovinu. Klesá zájem o ty ve slupce (15.05.2024)
- Nealkoholické pivní mixy COOL se rozrůstají o novou generaci COOL+ s funkčními benefity (15.05.2024)
- Stahování párku od výrobce z Vysočiny kvůli obsahu listerií (15.05.2024)
- Výrobce Olomouckých tvarůžků navýšil obrat i čistý zisk a plánuje stavbu výrobního závodu (15.05.2024)
- Česko za 20 let v EU marně hájilo pomazánkové máslo a tuzemský rum (14.05.2024)
- Státy EU schválily prodloužení volného obchodu s Ukrajinou, budou platit omezení (14.05.2024)
- Cukrovar Vrbátky loni zvýšil zisk na 117,6 milionů, firma chystá dividendy (14.05.2024)
- Ministerstvo zjednoduší dovoz potravin, omezí administrativu (13.05.2024)
- Vinaři z Česka získali ve Španělsku na Bacchus Madrid dvě velké zlaté medaile (13.05.2024)