Lidé se do hospody chodí také léčit, říká výčepní
27.01.2000 | Mladá fronta Dnes
MF Dnes 27.1.2000
Lidé se do hospody chodí také lécit, ríká výcepní
Braník - Miroslav Hofmann tocí do pullitru pivo, které neohodnotí svými chutovými pohárky hospodští štamgsti, nýbrž prísnými zraky clenové poroty. Hofmann je totiž jedním ze sedmnácti soutežících, kterí se vcera v Branickém pivovaru ve ctvrté mestské cásti utkali o titul Mistra pražských výcepních. Ti souteží v cepování desetistupnového piva do pullitru v limitu ctyr minut a dvanáctistupnového piva do tretinek v limitu tri minuty. Hofmann ztrácí body za nesprávnou míru, naopak za kvalitu peny získává. V tretím hodnotícím kritériu za celkový dojem porotci hodnotí jeho pivo jako lepší standard až velmi pekne natocené a prisuzují Hofmannovi nakonec šesté místo. "Pivo, které jsem natocil, se porote sice líbí, ale štamgasti by ho nepili. Ti mají rádi takzvaný šnýtek, pivo natocené na jedenkrát a ne docepovávaný kapák," poznamenává Hofmann, který považuje zpusob tocení piva za velice duležitý. "Hostinský muže i z dobre uvareného piva udelat jeho špatným nacepováním nelahodný mok, treba cochtana. To je pivo, které nekterí výcepní cepují z výšky a ne správne po skle," vysvetluje Hofmann. "Ani pivo, které hostinský vhání do pípy pomocí oxidu uhlicitého, není dobré, zákazník se potom nadýmá a ríhá," dodává. "Osobne si však myslím, že lidi do hospody nejvíce láká tamejší domácí atmosféra, kam chodí relaxovat, jako si jiní chodí odpocinout na masáž nebo do vírivky," míní osmatricetiletý hostinský. "Také se tam mohou vypovídat a spláchnout žal, takže krome hostinského jsem casto i doktorem. Pivo, které tocím, je pro ne v techto chvílích lékem," dodává. A jaké je tedy podle Hofmanna to správné pivo, které jeho zákazníka provází až do stavu blaženosti? "Dobré pivo vás musí zaštípat v nose a v ocích se vám musí objevit slzy. Zkrátka dobré pivo musí mít ríz," rozjímá.
EDUARD FREISLER
Další články v kategorii Potravinářství
- Prodejci vánočních kaprů mají nejvyšší čas nahlásit prodejní místa SVS (08.12.2025)
- Kampaň za ukončení prodeje živých kaprů do igelitek pokračuje novou peticí (08.12.2025)
- Řízek jedině z masa. Rostlinné alternativy čekají změny (08.12.2025)
- Pivovar Krakonoš mírně zvedl výstav na 95.077 hl, zisk mu klesl na 25 mil. Kč (08.12.2025)
- Aperol míří do Ameriky. Italský výrobce chce dobýt trh milovníků piva (08.12.2025)
- České značky vítězí. Zákazníci stále častěji sahají i po domácích potravinách (05.12.2025)
- FAO: Světové ceny potravin třetí měsíc klesly, sklizeň obilovin bude rekordní (05.12.2025)
- Pořadatelé oznámili jména šesti finalistů soutěže Vinařství roku (05.12.2025)
- Meziroční inflace zvolnila na 2,1 procenta (04.12.2025)
- Plíseň, která bila do očí. V provozovně KFC se našla v čokoládových muffinech (04.12.2025)

Tweet



