Linea chce posílit pozici na trhu

Přední tuzemský výrobce ovocných štáv začne po třech letech opět investovat

Patrick Diviš

Nivnice, 2. 1. 2001

Upevnit pozici na trhu a poprvé po útlumu cenové války znovu investovat do nových výrobních technologií chce v letošním roce akciová společnost Linea Nivnice. Největší tuzemský zpracovatel jablek a přední producent ovocných šťáv totiž počítá nejenom s tím, že si pro sebe ukrojí další kousek tržního koláče, ale po několika letech stagnace věří také v první růst zájmu spotřebitelů.

»Na českém trhu cítíme růstový potenciál. Vždyť v západoevropských státech pijí třikrát více ovocných šťáv než my, okolo nás ve střední Evropě dvakrát tolik. Růst by mohl přijít právě v roce 2001,« konstatoval generální ředitel firmy Linea Gabriel Slanicay. V České republice se ročně vypije přibližně 140 miliónů litrů ovocných štáv. Češi tedy mají ve spotřebě této komodity co dohánět. Běžná roční spotřeba se v Evropské unii pohybuje ve výši 30 až 40 litrů na hlavu.

Tuzemský obchodní prostor vykazuje nulový růst až mírný pokles již třetí rok. Stagnaci má podle expertů na svědomí především razantní nástup nových značek jiných druhů nápojů na pulty obchodů a také dobyvačné chování zahraničních obchodních řetězců, které vyvíjejí silný tlak na ceny svých dodavatelů.

Loňské tržby nivnického výrobce podle dosavadních odhadů významně překročí osm set miliónů korun. »Rychlost růstu prodejů nebude taková; jakou jsme očekávali,« vysvětlil marketingový ředitel Liney Petr Ambros. Přesto obrat za rok 2000 o několik desítek miliónů korun překročí výsledky předchozích let. »Kladli jsme důraz na rentabilitu firmy, ne na maximalizaci tržeb,« doplnil.

Do firemní strategie se tak ještě promítala doznívající cenová válka, která vedla ke krystalizaci trhu. Tři čtvrtiny tuzemské poptávky po ovocných šťávách totiž pokrývá »velká trojka«: Linea Nivnice, Pepsi-Cola ČR a Walmark. Cenové soupeření a přetahování o tržní podíly sice pokračuje, intenzita boje o zákazníka však již nemá zničující charakter.

»Naše postavení na trhu podpoříme v roce 2001 investicí do páté linky na výrobu ovocných šťáv,« uvedl Slanicay. Nyní má Linea čtyři linky, které pracují v nepřetržitém třísměnném provozu. Firma podle ředitele cítí, že se trh stabilizoval a že přišel čas polevit v doposud tvrdé úsporné politice. Stamiliónové investice dokončil nivnický producent v roce 1997 a v posledních třech letech napnul veškeré své finanční síly do boje o trh.

Recept pro přežití na vysoce konkurenčním tuzemském trhu vidí Linea především v širokém portfóliu výrobků a ve zvyšování produktivity práce. »V roce 2001 ho ještě rozšíříme. Prostě budeme pilovat to co umíme, ale ve větší šíři,« dodal Gabriel Slanicay.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info