Místo řízku cizrna. Obchodní centra cílí na vegetariány
17.01.2020 | Denik.cz
„Na vegetariánské menu jsme jako studenti chodili do Góvindy. Bylo to něco jiného než běžná jídla a obsluhovali tam členové hnutí Hare Kršna v růžových hábitech,“ vzpomíná čtyřicátnice Kateřina v obchodním centru Arkády Pankrác. Před sebou má na tácu misku s dýňovým kari. „To je tady moje neoblíbenější. Od té doby, co na podzim otevřeli, sem chodím z kanceláře na oběd skoro každý všední den,“ vypráví Kateřina.
Sedíme v takzvaném food courtu v horním patře Arkád, kam loni expandoval český řetězec Vegg Go. Jeho bistra rostou v posledních letech jak biozelenina po vydatném dešti, a to nejen v Praze. Hlavního města se zatím drží veganská síť Loving Hut, která také cílí na nákupní centra a další dobré obchodní adresy.
Hlavně „bílé límečky“ se vezou na trendu zdravějšího stravování. K němu se přidává ochrana životního prostředí a kampaň proti časté konzumaci masa.
Expanze do okolí PrahyObchodní centra příliv strávníků z okolních kancelářských budov vítají a rozšiřují plochy pro gastronomii. „Oblíbenost vegetariánských a veganských fast foodů je celosvětovým trendem. Rostlinná strava stále víc získává na popularitě, zejména mezi mileniály a mladší generací,“ popisuje Zdeněk Zádrapa z realitní poradenské firmy Cushman & Wakefield.
Vegg Go každou expanzi mimo Prahu pečlivě zvažuje. Praxe nicméně ukazuje, že ani v menších regionálních městech není o zákazníky nouze. V roce 2014 vznikla v Poděbradech vegetariánská a veganská restaurace Klíček.
O rok později už měla pobočku v Kolíně a poté v Nymburku. Otevřeno má sice jen v hodinách kolem oběda, pokud je v menu některé z top jídel, jako jsou mrkvové karbanátky nebo thajské zelené kari, není si v restauraci pomalu kam sednout.
Pochutnají si i milovníci masaNa touze po zdravější stravě a rovněž na módní vlně se vezou i velké fastfoodové řetězce, které bezmasé produkty zařazují do svých nabídek. „Příkladem může být síť Burger King se svým Rebel burgerem. Na český trh se také dostávají specializované produkty od novátorské společnosti Beyond Meat, která globálně dodává rostlinnou náhražku masa do fastfoodů a internetových supermarketů,“ doplňuje Zádrapa.
Rostlinou alternativu k hovězímu burgeru nedávno představila česká značka takzvaných funkčních potravin Mana. Její Mana Burger vzniká ve výrobním závodě Heaven Labs v Uhříněvsi, odkud zamíří i do restaurací.
„Nejde o potravinu zaměřenou jen na vegany. Chceme nabídnout alternativu všem, kteří mají rádi maso, ale chtějí si dopřát zdravější verzi, vyrobenou s minimálním dopadem na planetu,“ říká třicátník Jakub Krejčík, spoluzakladatel Heaven Labs.
Autor: Denisa HolajováDalší články v kategorii Potravinářství
- Pivovar Strakonice loni prodal přes 49.000 hektolitrů piva, meziročně více (22.12.2025)
- Dovoz potravin bude rekordní, schodek stoupne na 55 miliard, odhaduje svaz (22.12.2025)
- Provozovateli jatek v Holešově meziročně vzrostl čistý zisk a také tržby (20.12.2025)
- Státní veterinární správa začala ode dneška kontrolovat prodeje živých kaprů (19.12.2025)
- Zdražování kávy nekončí. Zákazníci mění návyky, volí levnější varianty (19.12.2025)
- Drahé vánoční kolekce už zlevňují (18.12.2025)
- Průzkum: Obliba kapra na Štědrý den klesá, roste obliba umělých stromků (18.12.2025)
- Čína po ukončení vyšetřování snížila cla na dovoz vepřového z EU (18.12.2025)
- Většina vinných klobás před Vánoci neprošla testem: Málo masa, příliš soli (17.12.2025)
- Pekárna Hruška zahájila v Ostravě provoz chlebové linky téměř za 50 milionů Kč (17.12.2025)

Tweet



