Nejoblíbenějšími destiláty jsou vodka a whisky

Tvrdý boj se rozpoutal mezi největšími světovými producenty tvrdého alkoholu. Kdo nyní koupí palírny Seagramu, může se stát světovou jedničkou: Cena se však může vyšplhat až na deset miliard dolarů.

Nejkupovanější značkou lihoviny na světě je ruská vodka Stoličnaja. Ročně za tento nápoj zaplatí zákazníci téměř dvě miliardy dolarů. Hned za Stoličnou jsou rum Bacardi a další značka vodky Smirnoff. V první desítce mají také poměrně početné zastoupení značky whisky. Jsou v ní čtyři Johnnie Walker, Jack Daniel's, skotská J&B a Ballantine's. Právě vodka a whisky jsou nejoblíbenějšími druhy lihovin. Zajímavá je ale i poměrně velká spotřeba korejské pálenky "soju". Ta se totiž na prodeji nejoblíbenější stovky značek podílela patnácti procenty. Tím soju dosáhla třetí příčky před ginem a rumem nebo koňaky a brandy.

Producenti alkoholu, spojte se!

Výrobu tvrdého alkoholu ve světě zasáhla v posledních měsících podobně jako mnoho dalších oborů vlna konsolidace. Producenti jsou pod stále větším tlakem konkurence a musejí spojovat své síly, aby obstáli. Jedním z posledních příkladů tohoto trendu je převzetí známé nizozemské firmy Bols Royal Distilleries Ta proslula například svým likérem Blue Curacao. Bols získá za přibližně 460 milionů dolarů třetí největší francouzský výrobce vína a tvrdého alkoholu Rémy Cointreau. Ten je znám zejména díky svému koňaku značky Rémy Martin, vyrábí ale například i likéry Galliano nebo Cointreau. Bols byl založen již v roce 1575 a dlouho odolával náporu silnějších konkurentů. V roce 1993 však byla firma nucena spojit se s výrobcem mléčných produktů a pochutin Wessanen a před dvěma lety nakonec padla do rukou společnosti CVC Capital Partners. Nyní tedy Bols přejde pod společnost Rémy Cointreau, které se podařilo po dvou ztrátových letech stát se letos znovu ziskovou.

Rodinná tradice nebo peníze

Francouzi převezmou nizozemskou společnost za necelých pět set milionů dolarů. Mnohem vyšší částku však určitě bude muset zaplatit vítěz bitvy o alkoholovou divizi kanadské firmy Seagram, světové trojky v této oblasti. Boj o Seagram se podle dostupných informací již blíží. Seagram se nedávno spojil s francouzským Vivendi a chce se výroby alkoholu zbavit. Filmová a hudební studia společnosti Seagram "Universal" totiž již vynášejí více než destiláty. Koncern Vivendi navíc vlastní největší evropskou placenou televizní stanici Canal Plus a právě v médiích vidí oba noví partneři svou velkou šanci. Edgar Bronfman dosavadní šéf kanadské firmy Seagram , která je známa svými značkami whiskey Seagram's 7 Crown, bourbonem Four Roses, whiskey Chivas Regall či koňakem Martell, se prodeji společnosti dlouho úzkostlivě bránil. Rodina Bronfmanů jsou totiž potomci někdejšího zakladatele destilérky a dodnes ovládají čtvrtinu firmy. Nakonec Edgara Bronfmana přesvědčila až francouzská Vivendi, a to zejména výší své nabídky. Více než třicet miliard dolarů za firmu totiž znamená asi o třetinu více, než činí její tržní hodnota.

Kdo dá víc?

Jenže co s výrobou alkoholu, kterou Vivendi a Seagram již nechtějí? Samozřejmě se hned našlo několik zájemců, kteří si na světoznámé značky kanadské firmy dělají zálusk. Seagram má totiž u patentových úřadů zaregistrováno dvaaosmdesát značek různých druhů alkoholu. S nabídkou se okamžitě objevila britská firma Allied Domecq, která je v odvětví výroby destilátů světovou dvojkou. Společnosti patří přitom takové značky jako whisky Ballantine's, gin Beefeater, koňak Courvoisier nebo tequilla Sauza. Jenže vzápětí se do hry vložila konkurenční firma Diageo, výrobce proslulého Johnnie Walkera. Firma Diageo je především díky své pobočce United Distillers & Vintners světovou jedničkou. Samozřejmě nechce nechat alkoholovou divizi Seagramu napospas konkurenci, a hodlá o něj bojovat. Spojila proto své síly se světovou čtyřkou, na Bermudách sídlící firmou Bacardi. Ta je proslulá zejména svým stejnojmenným rumem. Zajímavé je, že výrobu alkoholu by podle informovaných zdrojů od Seagramu možná chtěla odkoupit zpět také sama rodina Bronfmanů. K dalším kandidátům patří i ostatní světoví výrobci od francouzského PernodRicard až k americké firmě BrownForman. Cena za divizi pro výrobu alkoholu kanadského Seagramu však bude poměrně vysoká odborníci ji odhadují na sedm až devět miliard dolarů.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info