Nejvýznamnější pivovary se nemohou vymanit ze ztrát

MF Dnes 24.9.1998

Nejvýznamnejší pivovary se nemohou vymanit ze ztrát

Praha (ciz)- Ani nejvetší spotreba piva na svete, sto šedesát litru na hlavu, nedokáže prinést vetšine domácích výrobcu tradicního národního nápoje zisky. Pivovary pritom své vesmes ztrátové hospodarení zduvodnují proste: producentu je na trhu príliš mnoho. "Toto zpusobil velký rozvoj pivovarnických výrobních kapacit v posledních nekolika letech. Na tuzemském pivním trhu tak nyní výrazne prevažuje nabídka pivovaru nad poptávkou ze strany zákazníku," ríká financní reditelka Radegastu Anna Blahutová. Výrobní kapacita všech tuzemských pivovaru je približne triadvacet milionu hektolitru, zatímco spotreba vcetne exportu nedosahuje ani devatenácti milionu. "To je ideální prostor pro cenovou válku, která už nekolik let zurí," vysvetluje financní šéf Pražských pivovaru Miroslav Jersák. "Cenová válka vyplývá z krátkodobého oželení zisku ve prospech dlouhodobého profitu. Ten získají firmy poté, co se jim podarí vytlacit slabší konkurenty z trhu," doplnuje ho Jan Tesar z CSOB. Dodává, že normální prostredí na pivním trhu zacne fungovat teprve tehdy, až bude naplnena vetšina výrobních kapacit. Jersák navíc upozornuje na další anomálii. "Ztrátové podniky, které už dávno mely být v konkursu, z trhu prekvapive nemizí," tvrdí. Podle neho totiž v zemi stále pusobí nekolik podniku, které už mely být minimálne tri roky zbankrotované. "V pivovarnictví, které má vysoké fixní náklady, nemuže pivovar vykazovat zisk, pokud nevyrábí alespon ze šedesáti procent své výrobní kapacity," poznamenal Jersák. Odborníci tvrdí, že kvuli sou' casnému tlaku akcionáru na vedení pivovaru, aby vykazovaly alespon nejaké výsledky, se firmy obracejí hlavne ke zvyšování objemu produkce a zapomínají na efektivnost výroby. "To je ovšem cesta, která nicí znacky, a predevším nevede k vyšším ziskum," varuje Jersák. "Pokud je konecná cena v obchode menší než ctyri koruny, nemá to co do cinení s reálne kalkulovanou cenou. Je to jasne dumpingová cena, jejíž snahou je pouze získat podíl na trhu," doplnuje ho šéf Budejovického Budvaru Jirí Bocek. Jediný, kdo dokáže být v sou' casné dobe ziskový, je lídr domácího trhu Plzenský Prazdroj. Ten doplnuje tržby z piva distribucí dalších alkoholu, napríklad finskou vodkou nebo becherovkou, které tvorí asi tretinu jeho príjmu. "Velkým problémem domácího trhu je koupeschopnost lidí. Kdybychom dnes zdražili pivo neúmerne, tak si ho už nikdo nekoupí," ríká mluvcí Plzenského Prazdroje Jaroslav Pomp. Dodává však, že ani Prazdroj není soucasnou situací na trhu nadšen. "Nezbývají peníze na investice. Neustále totiž rostou ceny všech vstupu, hlavne energií a surovin, což prodražuje výrobu. Pritom nelze zvyšovat ceny tak, jak bychom potrebovali," dodává Pomp. Malí producenti zlatavého moku, kterí se na celou vec dívají z opacné strany, ovšem viní ze soucasného stavu práve velké producenty. "Strategie nízkých cen, jež velké pivovary zavedly, má vyhnat z trhu ostatní výrobce, aniž se ohlížejí na ztráty ve vlastních obchodních výsledcích," tvrdí šéf Starobrna Viktor Mautner Markhof. Podle neho pri techto podmínkách musí pivovarský prumysl jako celek vykazovat ztrátu.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info