Někteří čeští podnikatelé úspěšně čelí konkurenci zahraničních g
24.11.1999 | Lidové noviny
LN 24.11.1999
Nekterí ceští podnikatelé úspešne celí konkurenci zahranicních gigantu
Šikovní podnikatelé v Ceské republice nevymreli. Nekterí jsou úspešnejší než zahranicní koncerny .
PRAHA Ceské firmy jsou v nekterých oborech schopny úspešne konkurovat zahranicním nadnárodním koncernum. Mnohdy jde o spolecnosti, které jejich majitelé vybudovali behem nekolika let takrka z niceho. Dnes úspešne odolávají konkurencnímu tlaku velkých mezinárodních firem, které se snaží ovládnout tuzemský trh. Napríklad spolecnost Dedra , která vyrábí a prodává na tuzemském trhu mimo jiné prací prášky, zacala pred tremi lety s hrstkou zamestnancu. "Presvedcili jsme banku o kvalite našeho podniku, ta nám pak na rozjezd pujcila peníze," tvrdí její majitel František Cerný. V soucasné dobe firma ovládá kolem deseti procent trhu se saponáty, má vlastní vývojový program. Další spolecnost, která díky své expanzivní a agresivní cenové politice celí zahranicním koncernum je RoBIN Oil. Její majitel Jirí Zoubek v roce 1991 se svým tehdejším kolegou meli pocátecní kapitál jen 40 tisíc korun. Dnes firma s obratem témer sedm milionu korun má vetší zisk než její renomovaní konkurenti, jako jsou Agip nebo Aral. Tím ale výcet úspešných firem, které patrí do ceských rukou nekoncí.
Isolit Bravo v Jablonném nad Orlicí, která má tri spolumajitele - Zdenka Najmana, Pavla Prokopce a Kvido Štepánka, který rovnež pusobí jako generální reditel spolecnosti, vyrábí elektrospotrebice pro domácnost. Výrobky z vlastní vývojové dílny jsou natolik úspešné, že firma rozširuje výrobu a prijímá nové zamestnance. Isolit rovnež dodává výlisky z plastu pro renomované zahranicní spolecnosti, jako je Phillips ci HewlettPackard. V lonském roce se tržby pohybovaly kolem 600 milionu korun a zisk byl zhruba 80 milionu, letošní ukazatele by mely být obdobné.
Trinecké firme Walmark, založené v roce 1990 bratry polského puvodu Mariuszem, Valdemarem a Adamem Walachovými, se behem nekolika let podarilo vybudovat významné postavení na trhu s potravinárským a farmaceutickým zbožím. V prodeji nápoju, jako jsou limonády, džusy a prírodní štávy, loni spolecnost ovládla zhruba 16 procent trhu. První housle hraje Walmark na tuzemském trhu s vitaminovými a minerálními prípravky, rostlinnými a bylinnými výtažky vcetne ústní a vlasové kosmetiky. Aktivní je i na zahranicních trzích predevším ve východní Evrope kam každorocne vyveze zhruba jednu ctvrtinu své produkce. Walmark patrí mezi nejvetší svetové obchodníky s mákem. O úspešnosti firmy svedcí i rostoucí tržby, z 1,133 miliardy korun v roce 1997 na lonských 1,52 miliardy. Presnou výši zisku predstavitelé spolecnosti s odkazem na strategické zájmy firmy nezverejnují, pohybuje se podle nich v rádu nekolika desítek milionu korun.
Vadim Fojtík
Další články v kategorii Potravinářství
- Řízek jedině z masa. Rostlinné alternativy čekají změny (08.12.2025)
- Pivovar Krakonoš mírně zvedl výstav na 95.077 hl, zisk mu klesl na 25 mil. Kč (08.12.2025)
- Aperol míří do Ameriky. Italský výrobce chce dobýt trh milovníků piva (08.12.2025)
- České značky vítězí. Zákazníci stále častěji sahají i po domácích potravinách (05.12.2025)
- FAO: Světové ceny potravin třetí měsíc klesly, sklizeň obilovin bude rekordní (05.12.2025)
- Pořadatelé oznámili jména šesti finalistů soutěže Vinařství roku (05.12.2025)
- Meziroční inflace zvolnila na 2,1 procenta (04.12.2025)
- Plíseň, která bila do očí. V provozovně KFC se našla v čokoládových muffinech (04.12.2025)
- Ceny másla jsou na letošním minimu, jde o zmražené zásoby s končící trvanlivostí (04.12.2025)
- SZPI zavřela dva sklepy Tanzbergu Mikulov kvůli plísním, vinařství je už neužívá (04.12.2025)

Tweet



