Němečtí výrobci piva utrpěli nejdřív porážky na hřišti a pak i n

HN - 24.11.1998

Nemectí výrobci piva utrpeli nejdrív porážky na hrišti a pak i na trhu

Pivovarnictví má lepší léta za sebou

* Zahranicní znacky piva si na nemeckém trhu s 1269 pivovary vydobyly pouze tríprocentní podíl. Ale ani tak nevypadá budoucnost tamního pivovarnictví ružove.

Export nemeckého piva není práve na vzestupu. Za první pololetí 1998 šlo z této zeme do sveta o 180 tisíc hektolitru moku méne než rok predtím (celkem to bylo 3,22 miliónu hektolitru). Z toho bylo 1,41 miliónu hl v plechovkách. Nejvíce lahvového piva dovezli z Nemecka Americané, asi 680 tisíc hl. Polovinu množství odebrala Itálie a zhruba v témže pomeru následuje Francie, opet s polovinou odberu Apeninského poloostrova o prícku výše. Tyto údaje hovorí stále o pivu lahvovém.

Pokud jde o zmínený nápoj v plechovkách, vede bez konkurence Francie s 250 tisíci hl. Poptávka po pivu ale klesá hlavne v Nemecku, což je v rozporu s celosvetovým trendem. Za tri ctvrte letošního roku se tam snížil celkový obrat pivovaru v souhrnu o tri procenta na 87,8 miliónu hl. Spotreba na hlavu cinila v roce 1997 ješte 132 litry. Naproti tomu stoupla za první pololetí roku 1998 spotreba nealkoholických nápoju o 1,5 procenta na 63 milióny hektolitru. Na zacátku devadesátých let se v Nemecku vypilo na jednoho obyvatele ješte 140 litru, o osm litru více než v letošním prvním semestru.

To všechno se deje, prestože náklady na reklamu u výrobcu piva rostou. Loni dosáhly 790 miliónu marek. Urcite se na tom podepsalo i predcasné vyrazení nemeckého národního mužstva na svetovém šampionátu ve Francii. Pivovar Warsteiner založil svou reklamu na sloganu Cepujte jako mistri sveta!

Temi se však stali Francouzi, kterí ke všemu dávají prednost spíše vínu. Pritom je nutno ríci, že obrat tohoto odvetví poklesl již roku 1997 o 300 miliónu DEM na 19,4 miliardy DEM. Nemecké pivovary se zacínají soustredovat na míchané nápoje a speciální druhy piva. Odbyt klasického typu Pils rostl pomaleji, než byl celkový pohyb na trhu. Vláda se netají zámerem reklamu na alkoholické nápoje omezit, což bude další pohroma. Podílí se na tom i rostoucí zdravotní uvedomení a klesající príjmy obyvatelstva. Do zahranicí se nedají prebytky umístit. Vetšine nemeckých pivovaru chybejí peníze na nutné investice. Dobre si vedou v nekterých teritoriích jedine Beck a Holsten. Nadprodukce odvetví je podle jednoho mnichovského znalce mezi 30 až 50 milióny hektolitru. Tím by se dala ukojit žízen celé poloviny britských pivaru. Vetšina nemeckých pivovaru se zameruje na domácího spotrebitele. Netroufají si zmenit receptury, a tak jim nezbývá než to zkoušet neobvyklým designem láhví ci ruznými kombinacemi obalu.

Krombacher a Bitburger napríklad nabízejí balení po "basách" jen s 11 láhvemi (obvyklé je po 20 kusech) pro osamele žijící odberatele ci starší obcany. Warsteiner to zkouší s petilitrovým soudkem rovnou s cepem. Welde-Bräu GmbH z Plankstadtu se chce dostat do prízne pivaru láhvemi oblých tvaru, jež mají pusobit na erotickou fantazii.

Ani takové veci podle odborníku napríšte príliš nepomohou. Podle odhadu wiesbadenské poradenské firmy MSM na príští roky bude muset behem 36 mesícu asi petina nemeckých pivovaru skoncit. Do roku 2010 muže podle pesimistu zaniknout až polovina z uvedených 1269 výrobcu tradicního nápoje. Skutecnost, že se nemecké pivovary nemusejí príliš obávat zahranicní konkurence, nebot ta na domácí trh pronikla nanejvýš s tríprocentním podílem, je dána hlavne pestrostí a kvalitou nabízených znacek tradicních menších pivovaru.

Düsseldorf (ve)

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info