O mléku a lidech

Metro 7.12.1998

O mléku a lidech

SLOUPEK

Je to možná paradoxní, ale zdá se, že v záplave skepse, ekonomických problému a snah vybrednout z takového stavu - v rade prípadu prostrednictvím modifikovaných, nicméne ve své podstate socialistických tendencí - se stále více ukazuje potreba nalézání jednotlivých pozitivních prvku, které vycházejí ze soucasného spotrebitelského vnímání reality, tedy z ponekud jiné filozofie. Ta nestaví na kritice cehosi, s cím se nesouhlasí, ale na kladné prezentaci neceho, co se obhajuje. Je to samozrejme o marketingu a propagaci cili o necem, co v dobách, kdy bylo vše naplánováno, nemelo smysl. Je to ale také o prevenci - o schopnosti predcházet budoucím problémum tím, že vubec nenastanou, protože k dispozici je nejaké rešení.

Domácí výrobci mléka napríklad již zhruba dva roky neustále poukazují na snižující se pocty dojeného skotu cili na snižující se tuzemskou výrobu mléka. To má pritom pro zemedelce klícový význam, protože predstavuje možnost financních zdroju po dobu celého roku - za produkci obilovin, olejnin a dalších produktu zejména rostlinné výroby dostanou zaplaceno v podstate jen jednou do roka - po sklizni. Mléko má však klícový význam i pro nezemedelskou populaci - a zejména pro mladou generaci. Dostatek mléka v jídelnícku detí a mládeže muže podle zdravotníku snížit riziko rady chorob v dospelosti a stárí, nebot mléko obsahuje pro zdravý vývin organismu osm z deseti základních živin. Duležitý je hlavne vysoký obsah vápníku, nebot jeho nedostatek zvyšuje riziko osteoporózy - rídnutí kostí, které se pak, lidove receno, daleko snadneji lámou - a na lécení následku potom stát rocne vynakládá zhruba miliardu korun.

Objem konzumace mléka je v CR skutecne alarmující - prumer na jednoho obyvatele se již nekolik let pohybuje kolem 200 litru za rok, v Evrope však, se kterou se tolik pomerujeme, je to zhruba o tretinu více. Profesionálne a marketingove atraktivne pojaté reklamní kampane na nápoje colového typu a na celé spektrum sladkých limonád zkrátka mléko z jídelnícku, práve mladší populace, vytlacily. V Evrope se pritom sycené nápoje konzumují také, ale jaksi v primerenejším pomeru než u nás. Tuzemská osveta, marketing a prevence proste v prípade mléka tahají za kratší konec pily. Dusledkem je pak nízká konzumace, zbytecné komplikace ve zdravotnictví a díky nižšímu odbytu systémové komplikace v zemedelství.

Po stejné dva roky, behem nichž zemedelci na pokles stavu dojeného skotu poukazují, ale u nás existuje projekt školní mléko, vymyšlený a koordinovaný obecne prospešnou spolecností Laktea, jehož cílem je podporit zdravé stravovací návyky u detí - patronkou projektu je v soucasné dobe herecka a zpevacka Katerina Brožová. Podstatou je - a leckterí z nás to pamatují z dob drívejších - konzumace mléka ve školách, a to pri nižších cenových relacích než v maloobchodní síti, s možností výberu ochucení a v atraktivizujícím pojetí propojením se soutežemi o ceny pro žáky, kterí se do projektu zapojí. Dosud se prostrednictvím projektu vypily na školách asi dva miliony ctvrtlitrových krabicek mléka, což, korektne receno, samozrejme není pro zásadní zvýšení spotreby mléka v CR rozhodující. Rozhodující je ale filozofie projektu - místo mnoha slov neco udelat. Neco iniciovat, neco podnítit, a to neco, co má pro spolecnost multifunkcní význam.

V zahranicí jsme casto svedky spotrebitelského prístupu, který v zásade dává prednost výrobkum z vlastní produkce. A pokud se snaží obchodní firmy obdobný tovar dovézt ze zahranicí, musí mít takové zboží skutecne specifické vlastnosti - jinak nemá pro domácího spotrebitele patricnou pritažlivost. Je v tom jistá hrdost, ale úplne jiná než je ceské pojetí takzvaného rodinného stríbra. Zahranicní stríbro je ale ponekud jinak umelecky zpracováno - principem je totiž skutecnost, že nekdo neco umí, a ne to, že nekdo neco vlastní. V soucasném globalizujícím se svete je pojem vlastnení dost relativní - co pretrvává, jsou schopnosti lidí bez ohledu na to, kdo je zrovna u moci. To by si, mimochodem, mela, jestli je na to ješte cas, uvedomit i soucasná vládní garnitura.

PETR HAVEL, publicista

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info