Pije se méně, jen vinaři zúročili rok 2000

MF Dnes 31.12.1999

Pije se méne, jen vinari zúrocili rok 2000

Praha - Výrobci alkoholických nápoju úpí - lidé popíjejí stále méne a stále váhaveji sázejí na pult korunky za alkoholické nápoje. Lonských 160 litru piva na osobu, které Cechy udrželo na první prícce ve spotrebe tohoto témer národního nápoje, letos patrne podle Svazu pivovaru a sladoven tuzemští pivari neudrží. Pivovary na to reagovaly pomerne rychle. Umístily na trh neuveritelné množství laciných piv; podle odborníku jich byla témer ctvrtina všeho vypitého piva. "Prícina je jednoduchá, lidé mají hloubeji do kapsy," ríká mluvcí Plzenského Prazdroje Jaroslav Pomp. Bezpochyby událostí pivní sezony byl prodej Plzenského Prazdroje. Ten témer po dvouletých tahanicích s Úradem pro ochranu hospodárské souteže nejprve pohltil druhý nejvetší tuzemský pivovar Radegast a s ním spolecne dnes ovládá pres ctyricet procent domácího trhu. Spojené pivovary pak v ríjnu koupila spolecnost Jihoafrické pivovary. Ty chtejí udelat ze znacky Pilsner Urquell svou "vlajkovou lod".

SPECIÁLNÍ PIVA SE NA TRHU ZABYDLELA

Prekvapivým trendem byl ovšem vítezný postup takzvaných prémiových znacek, vetšinou silnejších, dvanácti- a vícestupnových ležáku. V listopadu totiž prijal za svou tuto strategii i nejvetší domácí exportér Budejovický Budvar. "Chceme se s pivem Bud na tento opomíjený segment nápojového trhu více zamerit," vysvetlil tehdy šéf Budvaru Jirí Bocek. Budvar tak následuje dva prukopníky speciálních piv - Pražské pivovary, na jejichž piva Velvet a Kelt si už lidé zvykli jako na samozrejmý doplnek lepších restaurací, a Starobrno s netradicne zbarveným pivem Cervený drak. Oba tyto pivovary také využily nového roku a predstavily svá piva Millenium.

VINARI TEŽILI HLAVNE Z PRELOMU TISÍCILETÍ

Neméne pohotove reagovali na rok 2000 producenti vín a sektu. Spotreba vína - jako jediného alkoholu - rok od roku pomalu roste a letos se prehoupne pres hranici šestnácti litru na osobu. Pro porovnání, pred deseti lety to bylo jen trináct a pul litru na hlavu za rok. Blížící se poslední rok tisíciletí ovšem prospívá predevším sektum. Nejznámejší tuzemští producenti Bohemia Sekt a Soare Jablonec - témer nestací dodávat obchodníkum. "Podle posledních pruzkumu pocítáme s tím, že o pulnoci roku 1999 vylétne do vzduchu na tri a pul milionu zátek s naším logem," ríká obchodní šéf Bohemia Sektu Dalibor Šebela.

KLASICKÝ TUZEMSKÝ RUM CASEM Z PULTU VYMIZÍ

Problémum se nevyhnuli ani výrobci lihovin. S vetší ctí vyšel z boje o prízen zákazníka tradicní výrobce stále nejoblíbenejšího horkého likéru Fernetu Stock Plzen. Pokles spotreby se ho témer nedotkl, zachoval výrobu zhruba ve stejné výši a spoustu casu venoval prípravám na novou legislativu. Ta výrazne zmení zpusob výroby tradicních lihovin. Napríklad tuzemský rum se pravdepodobne behem príštího roku zbaví názvu rum, pokud nebude obsahovat alespon cást lihu vyrobeného z trtinového cukru. Obdobne, jako tomu je v Evropské unii. Stock to vyrešil po svém. Koupil ochrannou známku Keyrum, známou predevším z období první republiky, a od príštího roku jej zacne vyrábet. Samozrejme s prísadou lihu z trtinového cukru. Daleko neklidnejší rok mel tradicní rival Stocku Karlovarská Becherovka. Ta v dubnu koupila svého konkurenta v Nemecku, a získala tím exkluzivní prístup na celosvetový trh, ale vzápetí jí vyrostla konkurence na Slovensku. V chotínské likérce totiž zacal vyrábet vlastní becherovku Zdenek Hoffmann, který o sobe tvrdí, že má po dedovi originální recepturu na slavný bylinný likér. Soud sice výrobu slovenské becherovky pres léto zastavil, ale dnes už se znovu prodává.

(ciz)

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info