Pivařům mizí z hospod jejich oblíbené značky

Menší výrobci piva se u antimonopolního úřadu dožadují ochrany. Stěžují si, že je velké pivovary vytěsňují ze stále většího počtu hospod. Nadšeni z častých změn nabídky piva nejsou ani jeho pravidelní konzumenti, kterým mizí z restaurací jejich oblíbené značky.

"Když jsme bilancovali výsledky za rok 2000, konstatovali jsme určitou stabilizaci a kvitovali ústup velkých pivovarů od levných piv. Avšak s nástupem nového zahraničního kapitálu na náš trh nastala další vlna silného tlaku na provozovatele restaurací a hospod. To má pro malé pivovary v řadě regionů dost tvrdý dopad," řekl Právu prezident Českého svazu malých a nezávislých pivovarů Jiří Fusek. V Česku vyrábí pivo asi padesát pivovarů, nepočítaje v to restaurační minipivovary, kterých je okolo třiceti. Rozhodující podíl na trhu mají ale pivovary velké a střední, na něž připadá kolem čtyř pětin celkové spotřeby. Podíl malých nezávislých pivovarů, jichž je početně nejvíce, se pomalu ale jistě zmenšuje.

Nabídky se jen hrnou

V pohostinství Pavla Paseky v Újezdě u Brna točí již řadu let desítku Starobrno. "Pivovar mně dodává sklenice, ubrusy, popelníky, mám jeho vývěsní štít a další věci. Od jiného pivovaru zatím podobná nabídka nepřišla. Pokud by byla výhodnější, asi bych o ní uvažoval," připustil. Jeho kolega z menší restaurace na okraji Brna závidí větším zařízením, kam teď směřují nabídky velkých pivovarů. "Prosperujícím restauracím nabízejí nejrůznější vybavení. Sklenice, slunečníky, neony, osvětlené skříně na jídelníček i nábytek. Mezi hospodskými se teď mluví o jakémsi přezbrojování. Já bych asi při takové nabídce neváhal," přiznal. Do restaurace Bláhovka v Brně chodí pravidelně důchodce Karel Houda. "Mají tam prazdroj ve výborné kvalitě. Měli by se ale inspirovat Anglií, kde se běžně nabízí patnáct ivíce značek piva," prohlásil. Také v jihočeském regionu nabízejí velké pivovary majitelům restaurací stoly, židle i pípy. "Mně agenti dokonce nabídli financování rekonstrukce budovy. Samozřejmě jsem na to kývl. Vybíral jsem mezi dvěma značkami a vzal nakonec tu výhodnější nabídku. Peněz není nikdy dost," konstatoval vlastník jedné z jihočeských restaurací. Stejnou zkušenost má Pavel Frolo, číšník z karvinské resturace Kriváň: "Ano, chodí s nabídkami, abychom vzali jejich pivo. Například slovenský pivovar nám dal Zlatého bažanta za výhodnější cenu a poskytl pípu a chlazení."

Výhody jsou legální

Proti tomu, že velké pivovary poskytují hospodským za odběr jejich piva různé výhody, nelze nic namítat. Jde o konkurenční boj, v němž se prosadí ten, kdo nabídne nejen kvalitu, ale i nejvýhodnější podmínky dodávek. Jiné by to ale bylo, kdyby se prokázalo, že některý výrobce si ve smlouvách stanovil, že daná hospoda či restaurace nebude odebírat pivo jiné značky. Tak se už stalo v letech 1996 až 1997, kdy antimonopolní úřad zjistil, že v dohodách některých výrobců s hostinskými byla nesoutěžní ustanovení, která bránila zákazníkům ve výběru z různých druhů piv. Uzavírání takových dohod tehdy zakázal a provinivším se pivovarům uložil pokutu. Další podněty dostal ÚOHS letos na jaře. Začátkem srpna pak zahájil správní řízení s nejmenovaným velkým tuzemským pivovarem. Podle ČTK jde zřejmě o skupinu Plzeňského Prazdroje, jejíž podíl na českém trhu s pivem se pohybuje okolo 45 procent. Jak informoval předseda ÚOHS Josef Bednář, šetření je teprve na začátku a uzavřeno by mělo být do konce září. "Od antimonopolního úřadu jsme obdrželi několik otázek, které se týkají našich obchodních vztahů a obsahu smluv. Zpracujeme na ně odpovědi, ty předáme a jsme samozřejmě připraveni s ÚOHS nadále spolupracovat. Probíhající šetření ale zatím nechceme nijak komentovat," řekl Právu Michal Kačena, manažer pro komunikaci sveřejností Plzeňského Prazdroje.

Pokuta až deset procent z obratu

Zástupci malých pivovarů nic nenamítají proti rovné soutěži. Na trh podle nich patří nejen pivo plzeňské, budvar, starobrno či krušovické, ale i lokální a regionální pivní značky s dlouholetou tradicí. "Jsou regiony, kde ztráty tradičních hospod a obtíže při vstupu do obchodních sítí znemožňují menším pivovarům další žití. Mnohé přitom vyrábějí spotřebiteli žádaná piva," zdůraznil Fusek. A co tedy může pivovary čekat při nynějším šetření antimonopolního úřadu? Pokud se prokáže, že soutěžitel dlouhodobě a závažným způsobem porušoval zákon o ochraně hospodářské soutěže, může mu být uložena pokuta až deset procent z celkového obratu firmy. "Náš úřad ale může též dojít k závěru, že formy stimulace majitelů restauračních zařízení a hostinských, včetně uzavíraných smluv o dodávkách piva, jsou legální a že zákonu neodporují," informoval mluvčí ÚOHS Kristián Chalupa. Velké pivovary argumentují tím, že právě jejich značky jsou zákazníky vyhledávány, a tudíž i žádány hospodskými. Dokládají to údaji o rostoucím odbytu. Spotřebiteli tak v podstatě zbývají jen dvě možnosti. Buď se smíří se změnou značky piva, nebo se musí poohlédnout po jiné občerstvovně, jež mu nabídne mok, na který byl zvyklý.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info