Pivo je v Jižní Africe nápojem černých, bílí mají raději víno
20.10.1999 | Lidové noviny
LN 20.10.1999
Pivo je v Jižní Africe nápojem černých, bílí mají raději víno
JOHANNESBURG - Značky jako Castle, Hansa nebo Lion dnes tvoří neodmyslitelnou součást dějin Jihoafrické republiky. Jejich pojítkem jsou South African Breweries (SAB), které vznikly rok před objevením zlatých ložisek v Kimberly a založení Johannesburgu (1885). Zatímco bílí Jihoafričané a míšenci holdují převážně vínu, je magická zkratka SAB přitažlivá především pro černošskou populaci. Náklonnost k chmelovému nápoji si vypěstovali především obyvatelé "townshipů", tedy černošských sídlišť na okrajích jihoafrických měst, v době, kdy nesměli kupovat tvrdý alkohol. V Sowetu, Alexandře a dalších milionových sídlištích se v tisícovkách provizorních barů vypilo na tehdejší poměry neuvěřitelné množství piva, a to i po roce 1962, kdy byl zákaz prodeje lihovin černošské populaci v JAR zrušen. Dalšími intenzivními spotřebiteli byli a dosud jsou černošští horníci pracující ve zlatých a diamantových dolech Witwatersrandu, tedy centrální oblasti JAR.
mir
Další články v kategorii Potravinářství
- České značky vítězí. Zákazníci stále častěji sahají i po domácích potravinách (05.12.2025)
- FAO: Světové ceny potravin třetí měsíc klesly, sklizeň obilovin bude rekordní (05.12.2025)
- Pořadatelé oznámili jména šesti finalistů soutěže Vinařství roku (05.12.2025)
- Meziroční inflace zvolnila na 2,1 procenta (04.12.2025)
- Plíseň, která bila do očí. V provozovně KFC se našla v čokoládových muffinech (04.12.2025)
- Ceny másla jsou na letošním minimu, jde o zmražené zásoby s končící trvanlivostí (04.12.2025)
- SZPI zavřela dva sklepy Tanzbergu Mikulov kvůli plísním, vinařství je už neužívá (04.12.2025)
- Likérce Stock stoupla výroba na 30,7 mil. litrů, do ČR přesune výrobu z Hamburku (04.12.2025)
- Bohemia Sekt předpokládá vyšší prodeje sektů než loni, rozhoduje ale konec roku (03.12.2025)
- Jihomoravští zastupitelé navrhli ve Sněmovně daňové zvýhodnění vína jako daru (03.12.2025)

Tweet



