Pivovar Vyškov investuje do své modernizace

Akciovou společnost čeká soudní spor s katolickou církví o určení vlastnictví pozemků a většiny budov. Stát v současné době vlastní pouze dva pivovary. Ryze státní firmou je tak Budějovický Budvar a Pivovar Vyškov, který patří mezi největší z pěti provozů akciové společnosti Jihomoravské pivovary. Mezi padesátkou tuzemských firem zaujímá vyškovský producent zlatého moku 36. příčku v odbytu piva. Pivovar Vyškov loni vykázal výstav na úrovni 76 tisíc hektolitrů piva a vyrobil také 73 tisíc hektolitrů limonád.

"Že jsme státní akciovou společností, je dáno tím, že Pivovar Vyškov stojí na pozemcích, které dříve patřily církvi, podobně jako dvě třetiny provozních budov," konstatoval ředitel podniku Jiří Piňos. Podle jeho slov vznesla na začátku devadesátých let katolická církev na svůj bývalý majetek restituční nárok a situaci se zatím nepodařilo vyřešit.

"V podstatě existují tři scénáře dalšího vývoje. První varianta počítá s tím, že majetek bude církvi vrácen a ta zůstane majitelem. Podle druhé varianty si stát pivovar ponechá. Třetí možnost předpokládá následný prodej soukromému investorovi," vysvětlil Piňos. Vyškovský pivovar je součástí společnosti Jihomoravské pivovary, která je nástupkyní bývalého stejnojmenného koncernového podniku. V pivovaru, dvou sodovkárnách, sladovně a velkoskladu je nyní zaměstnáno 150 osob, přičemž na trh firma dodává pět druhů pěnivého moku. "Při tržbách ve výši 150 miliónů korun skončila firma v loňském roce se ziskem 800 tisíc korun oproti 250 tisícům v roce 2000," uvedl ředitel. Mírný pokles výstavu ve srovnání s rokem 2000 způsobilo podle Piňose loňské chladné léto. "V budoucnu lze očekávat další snížení spotřeby piva, v regionu se jej prostě více nevypije," upozornil ředitel.

Vyškovský pivovar v letech 1999 až 2001 investoval celkem 30 miliónů korun, zejména do modernizace výroby. Loni vybavila firma technologií sodovkárnu v Tečovicích na Zlínsku a hodlá se odbytem limonád stále více prosazovat na střední Moravě. Letošní plán počítá zhruba se stejným výstavem piva a růstem odbytu limonád o jeden tisíc hektolitrů. Tržby mají skončit o pět procent výše než loni při kladném hospodářském výsledku.

Na malé nezávislé pivovary, kam se vyškovský producent řadí, doléhá tlak velkých konkurentů a zuřící cenová válka. "Masívní reklama velkých pivovarnických skupin i dotace a sponzorování prodejních míst vytvářejí tlaky, které nás nutí hledat vyšší profit například v limonádách. Pivovar Vyškov prodává hektolitr piva za 1300 korun, ale ze stejného množství limonády po 700 korunách má vyšší zisk," uvedl Piňos. Vyškovsko má podle něj také nevýhodu v absenci blízkého rekreačního střediska, jako je Brněnská, Vranovská nebo Plumlovská přehrada, kde se vytočí podstatná část letní výroby tamních regionálních pivovarů.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info