Pivovary staví sítě vlastních restaurací

Pivovary staví síte vlastních restaurací

Prestože je spotreba piva v tuzemsku stále rekordní, domácí pivovary zacínají hledat další cesty ke svým zákazníkum. Inspirovaly se evropskými zkušenostmi a otevírají své vlastní restaurace. Tri nejvetší domácí pivovary, Budvar, Plzenský Prazdroj a Pražské pivovary, zatím otevrely celkem okolo ctyriceti restaurací. "Po nekolika zkušebních, u nichž jsme si potvrdili, že projekt síte bude fungovat, už máme dvanáct provozoven a chystáme další," ríká reditel rozvoje gastronomie Pražských pivovaru Ivan Šlechta. Stejnou cestou se vydal i nejvetší domácí pivovar Plzenský Prazdroj a jako poslední se pridal nejvýznamnejší domácí exportér piva Budejovický Budvar. "Pocítáme se sítí Budvar baru ve vetších mestech, kde je slušný potenciál konzumentu," ríká Pavel Jírovec, který je v Budvaru za rozvoj techto restaurací zodpovedný. V každém podniku, který je v takové restauracní síti, chtejí pivovary garantovat kvalitu piva, jídla i obsluhy. Jak se takový hostinec pozná? "V našem prípade by mel zákazník najít na dverích i oknech logo originální Pilsner Urquell restaurant," vysvetluje Vojtech Kleisner z Plzenského Prazdroje. "Navíc by mel na první pohled upoutat jednotný interiér - pres výcep, nad nímž je maketa víka klasické medené varné nádoby, až po originální sklenice." Podobne postupují i oba zbývající pivovary. Budvar bary jsou typické konstrukcí nad barem, která treba v pražském baru U Medvídku stála pres milion korun. Staropramen, podobne jako v Anglii majitel Pražských pivovaru Bass, vsadil na retezec s nekolika druhy restaurací. "První byly takzvané sportovky a retra. Sportovní restaurace krome aktivního sportu, klasického kulecníku ci šipek nabízí i možnost sázení," uvádí Šlechta. "V každé z nich je malá sázková kancelár, která u sledování televize vypíše sázky a po skoncení je hned vyplácí." Retro restaurace zase našly inspiraci ve tricátých letech, v dobe nejvetší slávy Smíchovského pivovaru, který tehdy byl tretím nejvetším v Evrope. Tretí, teprve zacínající sít restaurací Staropramenu, by melo sjednocovat nejen jméno Potrefená husa, ale i obsluha a atmosféra. "Základ techto restaurací je stejný, samozrejme s jemnými rozdíly, danými místními zvyklostmi," ríká Šlechta. Vetšina restaurací v kabáte jednotlivých pivovaru je franšízovaných, jejich majitel tedy podniká na svuj úcet. Pouze dve z nekolika desítek zcela vlastní pivovary. Jsou to restaurace prímo v areálu Plzenského Prazdroje a na Smíchove. "U ostatních je franšízovaná forma lepší. Motivuje majitele udržet ji dlouhodobe na vysoké úrovni," ríká Kleisner. Pivovarské restaurace získávají na základe dlouhodobe uzavrených smluv výhodnejší ceny piva i zarízení a zároven i servis. "V techto restauracích si napríklad zvykli na naše obchodní sládky. To jsou lidé, kterí pivu rozumí, sami ho vyrábeli a pomáhají nebo radí hostinským, jak se o pivo starat. Zajistí i cištení ci další potrebný servis," ríká Šlechta. Pivovary otevírají podobné restaurace nejen kvuli zvýšení kultury pití piva, ale hlavne proto, že se jim to vyplatí. Témer ve všech znackových restauracích se totiž po úprave vytocilo více piva. "V jedné z našich sportovek, kde se mesícne vypilo asi devadesát hektolitru piva, dnes vytocíme i sto padesát," ríká Šlechta. "A pomáhají tomu drobnosti. Napríklad jsme mírne poopravili cíšníkovu otázku 'Co si dáte?' na 'Jaké si dáte pivo?'," vysvetluje. To podle nej vede i odmerenou dámu k tomu, aby nad nápojovým lístkem a n abídkou piv zapremýšlela. Asi nejtypictejší sítí restaurací jsou hostince U Švejka, které dnes zastrešuje Plzenský Prazdroj. "Ted jsme otevírali sedmnáctý a další se chystají," ríká otec myšlenky Radovan Sochor. Hostince s tímto názvem jsou rozesety po celé zemi a krome názvu mají nejen jednotný interiér, pivo a výzdobu Ladovými obrázky, ale i jídelnícek. "Všude musí být guláš feldkuráta Katze a Plzen na cepu," ríká Sochor. Zatímco tuzemské pivovary dbají spíše na vizáž svých restaurací a hostinským nechávají volnost v nabízeném sortimentu, v Anglii pivovary mnohdy diktují i to, co bude hostinský delat. "Ale místní hostince zase nemají jednotnou vizáž. Zachovává se ruznorodost, unifikovaný retezec restaurací tu není," ríká Mark Haastings z britské Asociace pivovarníku.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info