Potravinářský koncern Unilever ztrácí trhy

Třetí největší světový potravinářský výrobce Unilever vykázal za letošní druhé čtvrtletí jen zanedbatelný růst prodeje o 0,2 procenta. A zklamal tak analytiky i své investory. Ani jediná z jeho asi 400 globálně proslulých značek se neobjevila na nejnovějším prestižním seznamu amerického týdeníku Business Week.

Management této britsko-nizozemské společnosti svádí tyto nepříznivé údaje hlavně na "špatné počasí", které se prý "podepsalo" na slabém odbytu zmrzlin (Magnum, Cornetto, Solero), ale i čajů (Lipton).Jak včera napsala BBC, odcházející britský šéf koncernu Niall FitzGerald musel přiznat, že "důvěra zákazníků (ve výrobky několika set značek Unilever) nadále slábne a řada našich klíčových trhů se pohybuje pod historicky nejnižší hranicí odbytu".Přitom se koncern Unilever řídí zásadou, že veškerá vejce nemá klást do jednoho košíku.

Kromě potravinářské branže, včetně výroby zmrzliny a čajů, v minulých letech koupil i značky mýdel a čisticích prostředků jako Cif či Dove a Lux. Jenže, jak včera uvedl list Financial Times Deutschland, má před sebou ještě dlouhou cestu, aby srazil původní počet svých značek z obrovského čísla 1600 na plánovaných 400. Stále však se managementu Unilever nepodařilo jistě kvalitní, ale v podstatě regionálně známé a dobře prodejné značky prosadit do vědomí "globálního" spotřebitele.Managementu koncernu se nedostalo pochvaly přesto, že za letošní druhé čtvrtletí dosáhl obratu 9,78 miliardy eur. Meziročně byl nižší toliko o pouhá dvě procenta.Ve své odvětvové diverzitě se Unilever střetává se svrchovaně specializovanou konkurencí. Jak včera napsala agentura Reuters, Unilever je třetím největším světovým potravinářským výrobcem po dvou společnostech, švýcarské Nestlé a americké Kraft. Má dokonce předstih i před francouzským výrobcem jogurtů a dalších mléčných výrobků Danone.Ale náročnější a ostřejší konkurenci musí Unilever čelit v oblasti domácích čisticích prostředků (Cif, Domestos) a spotřební kosmetiky (Dove, Lux, Signal).

Odtučňovací prostředek Slimfast se neuchytil

Niall FitzGerald neúspěch odbytu tohoto segmentu včera podle BBC svedl na "slabší odbyt na hlavních trzích". "Propadem" však byl zejména odtučňovací prostředek Slimfast.Spotřebitelé si totiž podle téhož zdroje oblíbili konkurenční Atkinsovu dietu, takže Slimfast "pohořel". Jak řekl analytik John Runaway, zásada "více vajec v jednom košíku" nemusí být pro koncern s celosvětovým rozsahem výhodný. "Musí totiž konkurovat úzce specializovaným a o to výkonnějším a kreativnějším společnostem, které v daném oboru hrají prim," zdůraznil.Podle téhož zdroje nelze britského spolušéfa koncernu Unilever Nialla FitzGeralda podezřívat z toho, že by své mateřské firmě, které sloužil 37 let, nevěnoval všechny své schopnosti a síly. Není ovšem žádným tajemstvím, že od letošního září FitzGerald opouští svou "mateřskou letadlovou loď" Unilever a stává se šéfem nejprestižnější světové tiskové agentury Reuters.V komentáři k nepříliš výrazným výsledkům hospodaření britsko-nizozemského koncernu (www.unilever.com) v letošním druhém čtvrtletí FitzGerald napsal, že "přes všechny potíže vykazuje podnikání koncernu nezbytnou pružnost a schopnost financovat investice do rozvoje našich značek".

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info