Praha už není pro nadnárodní koncerny přitažlivá
03.02.2000 | Lidové noviny
LN 3.2.2000
Praha už není pro nadnárodní koncerny přitažlivá
PRAHA Pro velké mezinárodní firmy není Praha zdaleka nejpřitažlivějším městem střední Evropy. Přední světové koncerny v současné době silně koncentrují své řídící aktivity do center jednotlivých světových regionů. Jak se zatím ukazuje, za sídlo svých středoevropských centrál firmy častěji než českou metropoli volí Budapešť či Vídeň. Typickým příkladem je americký chemický gigant Procter & Gamble, který nedávno zřídil své ředitelství pro střední Evropu v maďarském hlavním městě. Budapešť si pro své středoevropské ústředí vybrala také Pepsi-Cola. Dalším, kdo připravuje novou organizační strukturu, je její hlavní konkurent Coca-Cola. Podle mluvčího její pražské pobočky Milana Luzuma připravuje firma dvě operační skupiny v Evropě. "Pro západní Evropu zůstane vedení v Londýně. Střední Evropa bude společně s Eurasií řízena z Vídně," vysvětluje Luzum.
Ztráta prestiže
Vedle Coca-Coly, která vlastní značku a knowhow, existuje ještě stejnojmenná firma, která známý nápoj vyrábí a balí. Ta má středoevropské sídlo rovněž v Budapešti. Francouzský Michelin řídí aktivity ve střední a východní Evropě pro změnu z Varšavy. Podle ekonomů zůstává Praha pozadu proto, že Maďarsko má mezi zahraničními firmami daleko lepší pověst než ČR a je na tom momentálně lépe i hospodářsky. Je otevřenější a budapešťská burza je daleko zajímavější než pražská. "Budapešť, Varšava a Vídeň jsou víc na východ, tedy blíže Balkánu, Rusku a Ukrajině, to je výhoda," připomíná Jan Sůsa z Baader Securities. Geografický handicap Prahy se podle Sůsy mohl zmírnit politickou cestou. "To se ale nikdy nedělalo. Náskok Prahy před ostatními z počátku devadesátých let nebyl využit," tvrdí. V současné době se zakládání středoevropských ústředí světových firem velmi urychlilo. Lze tedy očekávat, že přirozená konkurence středoevropských metropolí ještě přitvrdí. Odborníci očekávají, že sídlem většiny firemních středoevropských ústředí se stane Budapešť. Podle ekonomů tak Praha může přijít o stovky pracovních míst. Důležitější ale je, že přichází o prestiž. Přítomnost regionální centrály je podle odborníků velmi důležitá. Tvrdý dopad může mít tento trend na firmy, které jsou na rozhodovacích orgánech nadnárodních firem závislé, jako jsou například reklamní a poradenské firmy a agentury public relations. Z Prahy do Budapešti kvůli tomu například stěhuje své hlavní aktivity reklamní firma Saatchi & Saatchi.
Pavla Nováková
Další články v kategorii Potravinářství
- Prodejci vánočních kaprů mají nejvyšší čas nahlásit prodejní místa SVS (08.12.2025)
- Kampaň za ukončení prodeje živých kaprů do igelitek pokračuje novou peticí (08.12.2025)
- Řízek jedině z masa. Rostlinné alternativy čekají změny (08.12.2025)
- Pivovar Krakonoš mírně zvedl výstav na 95.077 hl, zisk mu klesl na 25 mil. Kč (08.12.2025)
- Aperol míří do Ameriky. Italský výrobce chce dobýt trh milovníků piva (08.12.2025)
- České značky vítězí. Zákazníci stále častěji sahají i po domácích potravinách (05.12.2025)
- FAO: Světové ceny potravin třetí měsíc klesly, sklizeň obilovin bude rekordní (05.12.2025)
- Pořadatelé oznámili jména šesti finalistů soutěže Vinařství roku (05.12.2025)
- Meziroční inflace zvolnila na 2,1 procenta (04.12.2025)
- Plíseň, která bila do očí. V provozovně KFC se našla v čokoládových muffinech (04.12.2025)

Tweet



