Prázdné peněženky tlačí ceny potravin stále níž

MF DNES 10.11. 1998

Prázdné peneženky tlací ceny potravin stále níž

Zákazník se raduje, výrobci a obchodníci skrípou zuby

P r a h a (jiz, tma)- Všechno špatné, v tomto prípade nedostatek penez v rodinných rozpoctech, je i k necemu dobré za poslední ctyri mesíce poklesly ceny potravin v obchodech skoro o tri procenta. Hlavním duvodem je pritom soucasná recese ekonomiky, s ní spojený pokles reálných príjmu i snaha obyvatel co nejméne utrácet a šetrit na horší casy. Nízká poptávka nutí obchodníky k dalšímu snižování cen. Nyní je proto mnohé zboží levnejší než loni v prosinci napríklad kilogram veprového zhruba o deset korun, kilogram chleba o korunu, vejce asi o tricet haléru. Práve díky zlevnování potravin byl minulý mesíc, podobne jako v srpnu, dokonce záporný celkový mezimesícní rust ceny obou prípadech o dve desetiny procenta. Zatímco spotrebitelé z toho mohou mít radost, zemedelci, zpracovatelský prumysl i obchodníci jsou rozladeni. Šéf Masokombinátu Martinov Zdenek Galícek tvrdí: "Situace je nadále neudržitelná a musí se co nejrychleji vyrešit. Pokud se tak nestane, pokles cen nezastavíme." Zlevnování v ob chodech totiž znamená pro všechny podnikatele od výroby až po prodej tlak na snižování zisku a také mnohdy existencní potíže ci propouštení. I kvuli nízkým spotrebitelským cenám hodlají na konci týdne vyhnat zemedelci prasata z veprínu a zablokovat dálnici PrahaBrno. Tem ješte vedle nízké poptávky v obchodech vadí dovozy levného masa z Evropské unie. Nekterí výrobci radí k duvodum poklesu cen i strategii velkých obchodních retezcu, které se snaží nabízet co nejlevnejší zboží, a tak tvrde tlací na své dodavatele. Mluvcí Jihoceských mlékáren Dana Marková tvrdí, že práve poli ti ka obchodních retezcu a jejich nakupování ve velkém nutí firmu k cinum: "Musíme snižovat náklady a to také znamená, že hledáme co nejlevnejší dodavatele." Marketingový vedoucí firmy Julius Meinl Tomáš Fiala potvrdil, že se snaží celit možnému poklesu odbytu potravin: "Reagujeme systémem slev, rozširováním prodejní síte a také budováním diskontních prodejen."

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info