Prodejcům nápojů pomáhá léto

Více než spokojeni jsou výrobci nealkoholických nápojů se začátkem letošní letní sezóny. Především nadprůměrně teplý červen se jednoznačně odrazil na zájmu spotřebitelů o jejich výrobky a produkce se výrazně zvýšila v porovnání s loňskem. "Naše kapacity byly stoprocentně vytíženy a měli jsme co dělat, abychom stačili uspokojit všechny objednávky," řekl obchodní a marketinkový ředitel tuzemské minerálkové dvojky Poděbradka Jaroslav Barvíř. Také kladenský výrobce nealkoholických nápojů Kalabria si prodej v letní sezóně pochvaluje. Podle ředitelky Markéty Šípové se firmě dařilo především v červnu. "Červen byl báječný, s červencem už je to horší, ale pořád lepší než v minulém roce," dodala. Prodej nápojů v červenci klesl zejména kvůli mírnému ochlazení. Nad horkým květnem a červnem zaplakali zemědělci, ale zaradovali se prodejny s pitím a nápojové společnosti. Až o 20 procent proti předchozím měsícům vzrostly tržby malých prodejen s nápoji. Teplé počasí lákalo nejen lidi do restaurací, ale také obchodníky do ulic. Jako houby po dešti rostly v ulicích a na koupalištích stánky s vodou, pivem a limonádou. "Stánek buduji obvykle až na začátku prázdnin. Letos jsem ho stavěl již na konci května," řekl jeden z stánkařů v Ústí nad labem, který prodává hlavně balené vody a limonády.

Červenec je slabší

V jednom teplém dni se stánkaři podařilo vyprodat téměř všechno zboží během dopoledne. "Lidé u mě nakupují většinou vody. Nechce se jim asi čekat ve frontě v obchodě," poznamenal stánkař. Nápoje přitom prodává asi o čtyři až sedm korun dráž než supermarkety. Podle slov stánkaře mu tržby proti loňskému roku vzrostly za dva měsíce zhruba o 20 procent. "Teď nám ale počasí moc nepřeje, takže se výdělek nakonec asi vyrovná loňsku," postěžoval si. Během dvou předprázdninových měsíců prodala nápojová skupina Drinks Union 53 tisíc hektolitrů piva Zlatopramen 11. "Je to ve srovnání s loňskem nárůst o 11 tisíc hektolitrů," sdělil místopředseda představenstva Jaroslav Lstibůrek. Ze sudů vytočily restaurace piva Zlatopramen za oba měsíce o 5000 hektolitrů více než v roce 2002. Rychlý nástup léta a prakticky chybějící jaro dělají radost pivovarníkům na jižní Moravě. Všechny tři firmy hlásí nárůst prodeje pěnivého moku i limonád ze svého sortimentu. "Pokud by podobné počasí bylo od března do listopadu, byli bychom nejspokojenějšími výrobci v zemi," řekl ředitel Pivovaru Vyškov Jiří Piňos. Pivovar Černá Hora na Blanensku, největší v kategorii malých nezávislých pivovarů, prodal za červen téměř 17 500 hektolitrů piva, což je meziročně o osmnáct procent více. Výroba limonád se ve srovnání s loňským červnem zvedla o 70 procent na 3650 hektolitrů. Více než čtvrtinový nárůst výstavu proti loňsku ohlásil také pivovar Starobrno. Celkový výstav piva od začátku roku se zvýšil zhruba o čtyři procenta, což je přes 10 tisíc hektolitrů. Mimořádně teplé červnové počasí si pochvalovaly i největší pivovary v Královéhradeckém kraji. Odbyt jim v tomto měsíci meziročně vzrostl od pěti do 13 procent. Červencové počasí jim však moc nepřeje a odbyt je spíše pod loňskou úrovní. "V červnu jsme zvedli odbyt asi o 13 procent. Hlavní zásluhu na tom má zvýšený prodej lahvového piva téměř o pětinu," řekl ředitel náchodského pivovaru Primátor Josef Hlavatý. Tradičně podle něj stoupl zájem o nealkoholické pivo, které šlo na odbyt lépe o více než třetinu. Překvapivě rostl i odbyt vícestupňových speciálů.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info