Regionální výrobci chtějí do celého státu

Malí producenti minerálních vod cítí, že musí nadít nového partnera nebo distributor.

Malí výrobci minerálních vod stojí před zásadním rozhodnutím opustit regionální trh a expandovat do celé republiky nebo se spojit s větším producentem. Pokud si nevyberou a zůstanou jen ve svém regionu, hrozí jim ztráty a zánik, jak už se to některým stalo.

Deseti místním výrobcům patří na trhu jen pětinový podíl. Dominantní pozici si drží Karlovarské minerální vody se značkou Mattoni a Magnésia. Trojici největších výrobců pak doplňuje Poděbradka a Hanácká kyselka.

»Společně ovládají osmdesát procent trhu a ostatní se musí přizpůsobovat jejich chování,« uvedla Markéta Landová z pražské společnosti Alphaduct.

Prodávat v jednom kraji je podle Landové cesta ke krachu. Alphaduct vlastní firmu Karlovarská Korunní kyselka a majetkově ještě vstoupil do společnosti Kyselka Praga v Břvanech. Zatímco západočeský výrobce má sedm vrtů a dosahuje sedmiprocentního podílu na trhu, Kyselka Praga se musí spokojit s jediným procentem na trhu. Není ale ztrátová a letos má rozšířit výrobu. Alphaduct jí společně s Karlovarskou Korunní kyselkou zajišťuje odbyt v celé zemi. Landová nicméně tvrdí, že bez dalšího majetkového propojování se malí výrobci na trhu uživí jen obtížně.

Také společnost Marienbad Waters, která tradičně působí v Mariánských Lázních, si postupně buduje pozice v celé zemi, i když její současný podíl na trhu minerálních vod nepatrně převyšuje dvě procenta. Letošní produkci chce zvýšit o jednu pětinu na téměř 190 tisíc hektolitrů. Tržby by měly s růstem prodeje letos překročit 100 miliónů korun po loňských 86 miliónech.

»Očekáváme zisk kolem pěti miliónů, který z větší části skončí v investicích,« tvrdí obchodní náměstek Jaroslav Märc. Marienbad Waters začne stavět stáčírnu vod za 300 miliónů korun což podniku umožní zvyšovat produkci. Odbyt hledá v zahraničí. Dva roky exportuje ochucené minerální vody do USA, teď hledá další odbytiště v Německu a Rakousku.

»S dvouprocentním podílem na místním trhu dlouho nevystačíme. Firma se musí spojit s dalším lokálním výrobcem nebo distributorem,« doplnil Märc.

Obavy z příliš malé výroby minerálních vod má společnost Klášterecká kyselka v Klášterci nad Ohří. Před několika týdny otevřela třetí minerální pramen. Ve stáčírně vodu prodává za symbolickou cenu dvě koruny Vstup do obchodní sítě ale odkládá. »Byl byto finanční hazard. Nemůžeme si to dovolit,« tvrdí ředitel společnosti Jan Spěváček.

Někteří menší výrobci minerálních vod již zkrachovali. Naposledy Vratislavická kyselka u Liberce, která v dubnu propustila všech třicet pracovníků. Správce konkursní podstaty Josef Chlubna připustil, že se jen obtížně hledá investor. Vratislavická kyselka příliš neexpandovala po republice a zůstávala zastoupena převážně v severovýchodních Čechách. Její podíl na trhu byl méně než dvě procenta, a to je zřejmě i důvod, proč konkurence o tento závod nemá zájem, i když v Česku dlouhodobě roste prodej minerálních vod.

Svaz výrobců minerálních vod uvádí, že loňská celostátní produkce přírodních léčivých, minerálních a ochucených minerálních vod přesáhla 811 miliónů litrů, což představuje téměř sedmiprocentní meziroční přírůstek prodejů.

»Nejde už o tak vysoký nárůst, jaký tyto společnosti zaznamenávaly v 90. letech, ale stále se potvrzuje rostoucí zájem o zdravé pití,« řekla předsedkyně Svazu minerálních vod Jana Ježková.

Nejvyšší správní soud v dubnu zamítl žalobu Karlovarských minerálních vod (KMV). Společnost tak musí převést 51procentní akciový podíl v Poděbradce na jiného vlastníka.

Antimonopolní úřad už před dvěma lety nepovolil spojení KMV, Poděbradky a Hanácké kyselky kvůli hrozbě, že uskupení by ovládlo 80 procent trhu.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info