Šampaňské nejen dvoru a králům
06.12.1999 | Právo
Právo 6.12.1999
Šampanské nejen dvoru a králum
Firma Moët & Chandon byla a stále je oficiálním dodavatelem šampanského pro královské rodiny ve Velké Británii, Dánsku, Belgii Španelsku, Švédsku a také pro Vatikán. Historie znacky vychází z více než 250 let rodinné tradice. Založil ji Claude Moet, potomek staré rodiny z francouzského regionu Champagne v roce 1743 a produkty z jeho podniku smerovaly i na královský dvur Ludvíka XV. Moëtovo šampanské prý výtecne chutnalo zejména markýze de Pompadour, milence francouzského krále.
Pricházející rok 2000 se znalci vína z domu Moët & Chandon rozhodli pozdravit vskutku výjimecným skutkem. Pripravili z jedinecné zásoby vín, z tech nejlepších sklizní našeho století, šampanské všech dob. Je kompozicí 11 nejlepších rocníku vín 20. století, odebraných z unikátních zásob domu Moët & Chandon. Nazvali ho Esprit du Siécle - Duch století.
Výjimecné šampanské bylo vyrobeno v omezeném poctu 323 lahví o obsahu 1,5 litru a je zvláštní nejen obsahem, ale i obalem. Láhev je jednoduchá, nenápadná, z temne zeleného foukaného skla, v tradicním stylu s cínovou cepickou a rytinou. Korek je zajištený kovovým páskem místo obvyklého drátku. Obepínají ji však unikátní náramky z krištálových hranolu (dohromady tvorí neobvyklé pouzdro) s rytinami letopoctu vína ve smesi obsažených.
Cistota stylu, krása a Moët & Chandon vzájemne splývají, a tak bude v každé vybrané zemi láhev predávána osobe, která se svým osobitým stylem, puvabem a prirozenou krásou zasloužila o její proslulost. V Ceské republice je Esprit du Siécle - Duchem století - poctena topmodelka Eva Herzigová.
Svetove známá rodacka z Litvínova se rozhodla vložit své ocenení v hodnote 20 000 ECU do speciální dražby (koná se 10. prosince v Praze) a financní cástku za vydražené exkluzivní magnum obepnuté krištálovými hranoly venuje prostrednictvím Nadace Terezy Maxové opušteným detem.
Krása a cistota stylu jako by mely zustat zachovány i u nás, v ceské zemi.
(cj)
Další články v kategorii Potravinářství
- Francouzská pošta představila poštovní známku s vůní bagety (10.06.2024)
- Češi vyhazují hory jídla, nový institut je má naučit šetřit (10.06.2024)
- Bloomberg: Pivovary sázejí na nealkoholická piva, jejichž spotřeba roste (10.06.2024)
- Med je jednou z nejfalšovanějších potravin, pravidla pro dovoz se zpřísní (10.06.2024)
- Avokáda bez nálepek. Řetězec testuje namísto nich laserové nápisy (10.06.2024)
- FAO: Produkce vodních živočichů z farem poprvé překonala úlovky z rybolovu (10.06.2024)
- Firma A.W. chce v Lošticích investovat až 700 milionů Kč do továrny na tvarůžky (10.06.2024)
- Výrobce Nutelly se chystá uvést na trh její rostlinnou variantu (07.06.2024)
- Z piva v hospodě je luxus, za pět let zdražilo o polovinu (07.06.2024)
- Tuzemští vinaři jsou připraveni zapojit se do věcné diskuze o dostupnosti alkoholu (07.06.2024)