Slad letos pivo asi nezdraží

Ječmen je tento rok kvalitnější než loni, tvrdí odborníci

Slad se na konečné ceně piva podílí téměř jednou čtvrtinou.

Tomáš Kňourek

Pivovary by letos na rozdíl od loňského roku neměly při zdražování pěnivého moku argumentovat tím, že výrazně vzrostla cena sladu. Letošní úroda sladovnického ječmene je totiž podle tvrzení odborníků minimálně z hlediska kvality nepopiratelně lepší než ta předešlá.

»V letošním roce kupujeme sladovnický ječmen za stejné ceny. U ceny sladu tedy není důvod k dramatickým změnám. Do její výše se promítnou možná jen vzrůstající náklady na plyn či dopravu,« vysvětlil generální ředitel Obchodních sladoven Prostějov Richard Paulů. S jeho názorem se shoduje i spolumajitel humpoleckého pivovaru Bernard Josef Vávra. »Cena letošních sladovnických ječmenů je zatím stejná jako v loňském roce, což znamená, že zůstalo navýšení oproti rokům minulým. Nemůžeme tedy předpokládat, že by ceny nějak výrazněji poklesly,« konstatoval.

Ceny sladu se po loňské sklizni zvýšily zhruba o dvacet procent a pivovary tak za tunu suroviny zaplatily přibližně devět a půl tisíce korun. Především tento vývoj je údajně přinutil zdražit pivo o desítky haléřů. Podle odborníků činí podíl sladu na celkové ceně piva v tuzemsku od dvaceti do pětadvaceti procent v závislosti na konečné ceně. V zahraničí je tento poměr vzhledem k vyšší ceně nápoje zhruba desetiprocentní.

Paulů tvrdí, že pivovary v nadcházejícím období budou moci nakupovat slad za stejnou cenu jako dříve, ale v nesporně vyšší kvalitě. »Zatím je to dobré, uvidíme, co se zbylou úrodou udělají současné deště,« uvedl Paulů. »Výnosy jsou dobré a je podstatně lepší i kvalita, a to především na Brněnsku,« upřesnil Vávra.

Jeho pivovar je v tuzemsku zatím výjimkou ve strategii nákupu vlastní sladovny. »Pro vaření piva jsme nakupovali slad právě ze sladovny v Rajhradu. Chtěli jsme kontrolovat vstupy do výroby, a proto jsme se jí rozhodli zachránit,« vysvětlil Vávra. PauIů naopak tvrdí, že zahraniční pivovary se spíše vlastních sladoven zbavují. »Pivovary spíše vytvářejí aliance s dodavateli,« vysvětlil Paulů. Sladovnu v tuzemsku vlastní například i Prazdroj a Radegast.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info