Speciální piva si už našla místo na trhu

MF Dnes 29.2.2000

Speciální piva si už našla místo na trhu

Praha - Prestože tradicní návštevník domácí hospody sáhne spíše po desítce nebo dvanáctce, své místo na trhu si už našla i piva speciální. Tedy silnejší nebo varená podle netradicní receptury. "Speciály už dokonce získávají pravidelné zákazníky a nepijí je pouze holky. Za tretinku jsou ochotni zaplatit i vyšší cenu s tím, že dostávají pivo, po kterém se rychleji opijí," ríká Daniel Váša, sládek Mestanského pivovaru v Nové Pace, na jehož výrobe se speciály podílejí zhruba deseti procenty. Novopacký pivovar podobne jako nekolik dalších výrobcu každorocne na Vánoce a Velikonoce vyrábí výrocní pivo pouze pro tyto príležitosti. "Mezi speciály je nutné rozlišovat, pro jakou príležitost jsou urceny. Nekteré se ale chytnou tak, že je pivovar zaradil do stálé nabídky," ríká obchodní šéf Náchodského pivovaru Primátor František Polda. Jeho pivovar vyrábí nejsilnejší tuzemské pivo vubec - tmavou ctyriadvacítku Double. "Puvodne jsme pocítali, že bude jen pro speciální príležitosti, ale protože je úspešné, vyrábíme je celorocne," uvádí Polda. Mít speciální pivo v nabídce je podle pivovarských tak trochu prestižní záležitost. "Speciály slouží jako doplnek k základnímu sortimentu a zvyšují renomé znacky. Širší nabídka pro restaurace samozrejme také není nezajímavá," tvrdí Stanislav Bernard, spolumajitel stejnojmenného Humpoleckého pivovaru. Ten se proslavil predevším Éckem, tedy pivem s whisky, a Oxem, silným ctrnáctistupnovým ležákem. U Bernarda všechna speciální piva tvorí asi sedm procent celkového prodeje a rok od roku jejich výroba mírne roste. Na speciální piva se zamerují predevším malé a strední pivovary, pro než jsou vítanou ekonomickou injekcí, protože se prodávají s vyššími zisky než klasické výcepní desítky a dvanáctky. "Jasne že bych nejradeji prodával sto procent speciálu, ale Ceši jsou zvyklí spíše na klasiku," vysvetluje Váša. Navíc práve vyšší cena je nekdy prekážkou mezi pivovarem a restaurací. "Nekterí v ýcepní mají strach si takové pivo do hospody dát, protože se jim zdá drahé," uvádí sládek pivovaru Cerná Hora Vlastimil Zedek. "Pritom znám nekolik podniku, kam chodí lidé vyslovene kvuli speciálum, a když dojde, hrozne hostinskému nadávají," dodává Zedek. Cerná Hora loni vyrobila na dva tisíce hektolitru speciálního ctrnáctistupnového ležáku s príchutí medu Kvasar. Význam speciálních piv ovšem nepodcenují ani vetší pivovary. Lídr domácího trhu Plzenský Prazdroj nabízí pšenicný Bílý Gambrinus, kterého loni vyrobil pres dva tisíce hektolitru. "V našem celkovém prodeji je to sice kapka v mori, protože se ho lidé ješte nenaucili pít, ale jako doplnek sortimentu je duležitý," ríká mluvcí Prazdroje Jaroslav Pomp. Pozadu nezustal ani nejvetší domácí exportér v oblasti piva Budejovický Budvar. Ten prišel pred tremi lety se silným šestnáctistupnovým pivem Bud a loni ho vyrobil 2200 hektolitru. Patrne nejznámejším pivovarem, který se speciálum programove venuje, je Staropramen, tedy Pražské pivovary. Dnes nabízejí tri druhy - Velvet, polotmavý dvanáctistupnový ležák, Kelt, první ceský stout, tedy pivo varené britským zpusobem svrchního kvašení, a Millenium, nejmladší z novinek, která se vyrábí stejne jako ve tricátých letech polotmavý ležák Granát. Název vychází z nezvyklé barvy tohoto piva. "Puvodne jsme ho varili jenom pred koncem roku pro vlastní potrebu pivovaru. Až letos jsme se rozhodli pri oslavách 130 let našeho pivovaru nabídnout ho i ostatním," ríká vrchní sládek Pražských pivovaru František Šámal. Puvodne vedení pivovaru pocítalo s tím, že za rok prodá približne tri tisíce hektolitru, ale pripravené množství zmizelo už za tri mesíce.

(ciz)

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info