Spotřeba energetických nápojů výrazně roste

Energy drinky a nápoje pro sportovce jsou stále populárnější. Světový trend se projevil již i v Česku.

Sycené přislazované limonády už nevládnou světu žízně tak výrazně jako kdysi. Na jejich pozice několik let úspěšně útočí nápoje z rostlin s povzbuzujícími účinky doplněné o vitaminy a hroznový cukr. Ve vyspělých zemích prodej energetických a sportovních nápojů každoročně roste v průměru o 15 procent a rychle mění podobu nápojového trhu. Výjimkou není ani Česká republika. "Nárůst prodeje energy drinků se blíží třiceti procentům ročně," odhaduje situaci na tuzemském trhu Věra Krutská z marketingového oddělení společnosti Pinelli, výrobce nápojů Isosprint, Semtex aj. Vlnu zájmu o novodobé "elixíry" potvrzuje i marketingový ředitel společnosti Pepsi-Cola ČR Jakub Kadlec, podle něhož se "obliba těchto nápojů v Česku zvyšuje dvouciferně". Přitom už loni, jak vyplývá z průzkumů společnosti MEDIAN, si energetický nápoj "alespoň někdy" koupilo 11,5 procenta českých zákazníků. Z pravidelných kupujících si pak třetina pořídila více než půl litru těchto nápojů za týden. Podle údajů OECD či britské Agentury pro potravinové standardy (FSA) celosvětový prodej energetických nápojů roste rychleji než ostatních nápojů. Souvisí to především s životním stylem současné mladé generace, k němuž patří taneční party, nové sporty nebo udržování fyzické kondice. Energetické nápoje totiž mají zajistit doplnění energie a povzbudit organismus po zvýšené námaze. Z původně okrajového trhu tekutinových přípravků pro sportovce je tak nyní výnosný sektor, jehož celkový obrat FSA odhaduje na více než tři miliardy dolarů ročně. A například v USA či Británii již energetické nápoje ovládají více než deset procent objemu trhu nealkoholických nápojů. To samozřejmě znepokojuje nejznámější výrobce, kteří se snaží nový trend zachytit. Například Pepsi-Cola loni na podzim převzala americkou společnost Quaker, která je mimo jiné producentem nápoje pro sportovce Gatorade. Její konkurent Coca-Cola se vydala jinou cestou a přišla s vlastním sportovním nápojem Powerade, který se už prodává i v českých obchodech. "Prvotní zájem spotřebitelů nás mile překvapil," uvedl Zdeněk Vilímek z českého zastoupení Coca-Coly. Podle Kadlece se energy drinky na českém trhu kvůli jeho velikosti pevně prosadí zhruba do pěti let. Ani Pepsi-Cola však nevylučuje, že v tuzemsku představí spektrum svých energetických nápojů dříve. "Situaci monitorujeme a strategie se mění každý den," přiznává Kadlec.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info