Spotřeba tvrdého alkoholu klesá

Spotřeba takzvaného tvrdého alkoholu klesá a klesat bude. Příčinou toho není jen to, že stále více Čechů upřednostňuje v restauracích a obchodech před destiláty pivo a víno, ale v příštím roce to bude také fakt, že nejspíše vzroste spotřební daň.

Ta měla zdražit půllitr 40procentního alkoholu o osm korun už letos v létě, ale poslanci návrh novely zákona o spotřebních daních poslali v minulém týdnu zatím `k ledu` a zabývat se jím budou zřejmě až po přepracování na konci roku.

Generální ředitel plzeňského Stocku Martin Petrášek ještě před tím, než zákonodárci smetli návrh ze stolu, naznačil, že by spotřeba lihovin na českém trhu mohla klesnout až o 20 procent. "Když to ale neschválili, odhaduji na letošek pokles o 10 procent," uvedl Petrášek.

Aby se toto snížení dotklo plzeňské likérky co nejméně, snaží se to podnik dohnat exporty a rozšiřováním portfolia výrobků. V loňském roce zvýšil Stock vývoz téměř o polovinu. Do zahraničí prodal 1,8 milionu litrů. Letos to má být dokonce 2,25 milionů. Nejvýznamějšími zahraničními trhy plzeňské společnosti jsou Slovensko, Španělsko, Slovinsko, Finsko a nově také Rusko, Thajsko a USA.

Získat větší podíl na českém trhu je úkol nových nápojů. Loni zařadil plzeňský výrobce do rodinu fernetů další - pomerančový Stock Orange. Letos se sortiment rozšíří celkem o tři značky. První z nich už je na světě. Jedná se o smetanový likér Key Rum Cream.

Podobnou strategii si naplánoval také největší moravský lihovar Rudolf Jelínek. "Přáli bychom si 15procentní růst, neúspěchem bude stagnace," líčí smělé plány vizovické společnosti její obchodní ředitel Lumír Zakravač. Dosáhnou toho chce oproštěním se od tradičních bílých lihovin, za které označil slivovici, meruňkovici a čistou vodku.

"Měli bychom více vyrábět bylinné likéry a obilné barevné pití," vysvětlil.

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info