Velké pivovary pronikají do gastronomických služeb

Vytvářením sítě restaurací hodlají výrobci piva kontrolovat kvalitu nápojů a obsluhy

Boj o zákazmka na pivním trhu roste. Velké pivovary zakládají vlastní sítě restaurací, nebo výrazně podporují prodejce svých produktů.

Roman Krch, Tomáš Kňourek

Praha, 3.1.2001

Vytvoření jednotného prostředí a standardu je hlavním důvodem investic do pohostinských zařízení. Pivovary tak mají možnost kontrolovat kvalitu podávaných nápojů, a tím i vytvářet dobré povědomí o značce. Týká se to však spíše větších výrobců, neboť výše potřebných finančních prostředků je pro menší pivovary vzhledem k jejich regionální působnosti nad rámec jejich možností..

Pražské pivovary (PP) zvolily společné podniky na bázi frančízingu. Pivovar zde zaplatí až 50 procent nákladů na zařízení restaurace. Počáteční investice se může pohybovat již okolo jednoho miliónu korun. Frančízant obdrží detailní manuál k provozu restaurace a standardy obsluhy. Celkem 16 provozoven je členěno z hlediska cílových skupin do třech kategorií. Rozdíly mezi tzv. Sportovkou, Potrefenou husou a Retro jsou především v umístění a designu. Sportovka je navíc obohacena o sázkovou kancelář. PP se tak snaží v rámci marketingové strategie zaujmout co nejširší okruh zákazníků.

„Síť restaurací není provozována na ziskovém principu. Slouží spíše k propagaci naší značky, odlišení se od konkurence a pozvednutí pivní kultury,“ řekl HN ředitel rozvoje gastronomie PP Ivan Šlechta. Přesto frančízant odvádí poplatek tři až šest procent z hrubého obratu.

Největší tuzemská pivovarnická skupina, Plzeňský Prazdroj, nabízí milovníkům této značky síť Pilsner Urquell Original Restaurant. „Doposud jich je v provozu sedm včetně ukrajinského Kyjeva. Letos uvedeme do provozu další dvě,“ uvedl mluvčí Prazdroje Jaroslav Pomp. Podle něj byla plzeňská firma prvním pivovarem, který s budováním sítě značkových hospod začal. „Participujeme i na síti restaurací U Švejka,“ sdělil.

Originální restaurace, ani hospody U Švejka nejsou provozovny Prazdroje, jejich chod finančně i personálně zajišťují jejich majitelé. Pivovar pouze propůjčuje jméno (v prvním připadě), výčepní zařízení a know-how.

Budějovický Budvar buduje v tuzemsku síť takzvaných Budvar barů. V současné době existují dva, a to v Plzni a v Praze. „Naším cílem je vytvořit prostřednictvím Budvar barů síť imageových restaurací naší firmy ve velkých tuzemských městech s velmi dobrým umístěním s vysokou koncentrací návštěvníků,“ řekl obchodní ředitel Budvaru Robert Chrt. Podle něj tato zařízení neprovozuje přímo pivovar, ale jeho obchodní partneň.

Rovněž Královský Pivovar Krušovice sám nepřímo provozuje několik restaurací, které podle mluvčího Krušovic Vlastimila Bradáče pronajímá seriózním gastronomům. „U těchto zařízení bývá značně nadstandardní vybavení reprezentující image našeho pivovaru,“ doplnil Bradáč

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info