Vývoj trhu výrobců lihovin v ČR pod vlivem globalizace
20.09.2000 | Odborné konference
Vývoj trhu výrobců lihovin v České republice pod vlivem globalizace.
Evolution of hard drink producers market in the Czech Republic under the influence of globalisation.
Hnízdil Bohdan
Abstrakt:
Situace na trhu výrobců lihovin v ČR prošla v posledním desetiletí velmi zajímavým vývojem. Situace v roce 1992 se vyznačovala ještě poměrně vyrovnaným polem. Největší producent Stock Plzeň vyráběl jen asi 2,5 násobek produkce nejmenšího. Postupně se situace začala vyhraňovat a můžeme sledovat u jednotlivých firem poměrně jasné trendy vývoje.
Se svým téměř třetinovým podílem na trhu lihovin je firma Stock Plzeň a.s. leadrem trhu. Se značným odstupem ji následují Jan Becher - Karlovarská Becherovka a.s. a Palírna u Zeleného stromu - Starorežná Prostějov k.s. Ostatní firmy jsou srovnány s poměrně velkým odstupem.
Zájem zahraničního kapitálu je o největší a nejperspektivnější firmy na trhu. Stock Plzeň, Karlovarská Becherovka, Dynybyl to jsou firmy se zahraniční účastí. Hlavním důvodem pro vstup zahraničního kapitálu do těchto společností byl obsah jejich výrobkového portfolia. U ostatních firem na trhu lihovin již nelze očekávat takový zájem ze strany zahraničních firem. Ty se budou zaměřovat spíš na distribuci svých výrobků na český trh.
Abstract:
The situation at the market of hard drink products had very interesting evolution in last ten years. The situation on 1992 was composed. The biggest producer Stock Plzeň produce only 2,5 multiple then the smaller one. The situation was changed at the next years and we can observe the clear trends of evolution.
The leader of the hard drink market is Stock Plzeň with more then 30%. This company is follows with big distance by Jan Becher - Karlovarská Becherovka a.s. a Palírna u Zeleného stromu - Starorežná Prostějov k.s. The rest of the companies has a very big distance.
The interest of foreign capital is for the biggest and the most interesting companies on the market. Stock Plzeň, Karlovarská Becherovka, Dynybyl these are the companies with the foreign owners. The main reason for joining of foreign capital was their product portfolio. We can not expect the interest of other foreign companies for joining of next home companies. These foreign companies will be orientated to distribution of their product on the Czech market.
Klíčová slova:
lihoviny, Stock Plzeň, Jan Becher - Karlovarská Becherovka, a Palírna u Zeleného stromu - Starorežná Prostějov, vývoj
Keywords:
hard drinks, Stock Plzeň, Jan Becher - Karlovarská Becherovka, a Palírna u Zeleného stromu - Starorežná Prostějov, evolution
Úvod:
Trh lihovin v České Republice prošel v 90. letech dynamickým vývojem. Od původně strnulého stavu, direktivně řízeného z dob socialismu, došlo postupně k transformaci celého odvětví a především k novému rozložení sil na trhu.
Původně státní podniky přešly do rukou soukromých vlastníků. Forma privatizace byla u jednotlivých firem různá, od kupónové privatizace, přes restituce až po přímý prodej novému vlastníkovy. Stejně tak období, kdy došlo k privatizaci je různé, od začátku 90. let až do dneška kdy vrcholí privatizace jedné z nejznámějších likérek Karlovarské Becherovky.
Startovní podmínky jednotlivých firem z počátku 90. let byly velmi rozdílné a vycházely především z toho jaké portfolio výrobků měla každá z likérek k dispozici. To bylo určeno ještě z dob socialismu, kdy byly některé malé firmy zavírány a jejich výrobní program byl převeden do jiné, převážně větší likérky.
Portfolio výrobků se postupem času ukazuje jako jeden z nejdůležitějších aspektů potřebných pro úspěch firmy v tvrdé konkurenci. Stejně tak způsob privatizace hrál poměrně velký vliv na úspěšnost firmy. V neposlední řadě se jako velmi významný projevil vstup kapitálově silného partnera.
Na tuzemském trhu ale nejsou jen domácí firmy. O poměrně razantní vstup na český trh se pokusila celá řada zahraničních firem, nadnárodních kolosů kteří hrají prim na globálních trzích. Podíl spotřeby importovaných lihovin na českém trhu v průběhu posledního desetiletí vzrostl, stále však je většina zkonzumovaných likérů pochází z tuzemské produkce.
Cíle a metody:
Hlavním cílem studie zaměřené na trh alkoholických nápojů v České republice je zmapování vývoje tržních podílů jednotlivých producentů v 90. letech 20. století a odhad vývoje v blízké budoucnosti. Zvláštní důraz je kladen na změnu tržního podílu firmy vlivem příchodu strategického partnera.
Kdo je leadrem trhu? Jaké je další pořadí firem? Došlo k výrazným změnám tržních podílů během posledních deseti let? Projevují zájem o náš trh firmy celosvětového významu? Jaké je postavení firem s tuzemským kapitálem?
Zdroje využitých informací jsou převážně zaměřeny na sekundární informace. U interních zdrojů se jedná především o výkazy zisků a ztrát a rozvahy. Z externích zdrojů byly využity články a příspěvky z novin a časopisů, statistické ročenky a v neposlední řadě informace od Unie výrobců lihovin České republiky. Zdrojem informací o nadnárodních subjektech jsou podklady od uznávaných firem, které se zabývají problematikou lihovin v celosvětovém měřítku.
Nejdůležitějším zdrojem informací jsou každoročně vydávané seznamy členů Unie výrobců lihovin a objem jejich produkce. Vzhledem k tomu, že většina velkých tuzemských výrobců lihovin je členem unie je tento dokument dostatečně vypovídající a jedná se o ověřená data. Dalším významným údajem je celková spotřeba lihovin na jednoho obyvatele, která je uvedena ve statistické ročence České republiky. Rovněž tyto údaje pocházejí z ověřeného zdroje.
Zdrojem informací o ekonomickém stavu firem je Obchodní věstník České republiky. Zde se jedná rovněž o ověřené informace, ale povinnost zveřejňovat své hospodářské výsledky se nevztahuje na všechny subjekty na trhu a informace nejsou proto úplné.
Informace o zahraničních subjektech pocházejí většinou z článků z novin a časopisů a dále pak od několika firem zabývajících se problematikou v oboru alkoholických nápojů.
Samotná analýza údajů je věcí vhodného setřídění údajů do tabulek, grafů apod. Pro odhad vývoje v nejbližší budoucnosti bude využito statistické techniky extrapolace časových řad. Zde je třeba si uvědomit, že nelze touto metodou postihnout všechny vlivy a že se jedná jen o odhad budoucnosti.
Závěrem lze říci, že tato studie by měla představit jednotlivé hráče na trhu výrobců lihovin, vývoj jejich postavení až do současnosti a odhad jejich dalšího vývoje.
Výsledky:
Tabulka a následný graf jasně ukazují vývoj výroby lihovin dle jednotlivých výrobců v České republice. Jsou zde zahrnuti všichni nejdůležitější výrobci seřazení podle objemů výroby v roce 1999.
Firma/Rok | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 |
Stock Plzeň a.s. | 123 907hl | 150 623hl | 172 173hl | 184 258hl | 190 670hl | 221 576hl | 221 244hl | 250 564hl |
Karlovarská Becherovka a.s. | 72 858hl | 76 493hl | 79 469hl | 85 194hl | 94 787hl | 97 084hl | 86 602hl | 125 890hl |
Palírna u Zeleného stromu - Starorežná Prostějov k.s. | 119 012hl | 132 781hl | 130 511hl | 119 772hl | 128 268hl | 141 340hl | 110 399hl | 110 012hl |
Fruko Schulz s.r.o. | 48 928hl | 32 486hl | 39 816hl | 63 106hl | 64 208hl | 63 986hl | 62 938hl | 60 136hl |
KB Likér ÚP s.r.o. | 65 750hl | 74 670hl | 43 747hl | 25 707hl | 30 320hl | 35 087hl | 42 734hl | 43 663hl |
Dynybyl s.r.o. | 67 850hl | 71 423hl | 58 186hl | 55 286hl | 65 317hl | 63 392hl | 48 636hl | 40 679hl |
Hobé Pardubice a.s. | 62 278hl | 59 443hl | 57 694hl | 34 200hl | 36 024hl | 37 852hl | 30 286hl | 28 632hl |
Linea Nivnice a.s. | 68 821hl | 86 062hl | 53 910hl | 45 146hl | 40 507hl | 37 965hl | 22 143hl | 23 828hl |
Seliko Olomouc a.s. | 103 000hl | 102 910hl | 89 580hl | 67 870hl | 47 700hl | 51 500hl | 28 951hl | 18 600hl |
Rudolf Jelínek a.s. Vizovice | 58 554hl | 34 945hl | 24 371hl | 18 500hl | 13 125hl | 13 150hl | 10 751hl | 13 800hl |
Trul s.r.o. | - | - | - | - | 5 575hl | 9 190hl | 11 178hl | 13 306hl |
Na tuzemském trhu lihovin bylo v roce 1999 spotřebováno asi 815 tis.hl lihovin. Více jak 80% spotřeby pochází od domácích výrobců. Zbytek byl pokryt importem. Tuzemští výrobci naopak exportovali necelých 10% své celkové produkce.
Stručné charakteristiky jednotlivých firem:
STOCK Plzeň, a.s. - v současnosti největší likérka, má asi 31% podíl na trhu, majoritním vlastníkem je německá potravinářská firma Eckes AG, HV za rok 1999 378 mil.Kč, nejznámějšími výrobky jsou Fernet Stock, Fernet Stock Citrus, Vodka Božkov, Rum Božkov, Brandy Stock Original, Vodka Amundsen atd.
Jan Becher - Karlovarská becherovka, a.s. - druhý nejvýznamnější výrobce v České republice, s prodanými 76,5 tis. hl zaujímá třetí místo a necelých 10 % tuzemského trhu, s celkovou produkcí 125 tis.hl se řadí na místo druhé. Majoritním vlastníkem s 59% akcií je stát, přičemž začátkem příštího roku pravděpodobně dojde k převodu tohoto podílu na společnost Salb, která je vlastníkem 34% akcií. Za touto firmou stojí nadnárodní kolos, jeden z největších producentů alkoholických nápojů na světě, francouzská firma Pernod Ricard. HV za rok 1999 42,9 mil.Kč. Nejznámějšími výrobky jsou Karlovarská Becherovka a Rapid.
Palírna u Zeleného stromu - Starorežná Prostějov, k.s. - v současnosti třetí největší výrobce lihovin v ČR. Podíl na tuzemském trhu činí 12,5%. Vlastníkem je skupina fyzických osob z ČR. Nejznámějšími výrobky jsou Hanácká vodka, Stomach Elixír, Sibiř vodka, Starorežná, Režná, Griotte, Misiss Creams atd.
Fruko Schulz, s.r.o. - asi 7,3% podíl na trhu. Majitelem restituent pan Schulz a Furato a.s. Celá řada převážně konzumních lihovin.
KB Likér ÚP, s.r.o. - asi 4,8% podíl na trhu. Patří do skupiny Drinks Union. Nejznámějšími výrobky jsou Stará myslivecká, Klášterní tajemství atd.
Dynybyl, s.r.o. - asi 4,9% podíl na trhu. Od roku 1999 je novým majitelem Vin & Spirit AB, švédská společnost vyrábějící Absolut Vodku. Nejznámějšími výrobky jsou Pražská vodka a Silver Ice vodka.
Hobé Pardubice, a.s. - asi 3,4% podíl na trhu. Nejvýznamnějšími akcionáři jsou Atlantic spol. s r.o., pan Ing. Boris Čajánek. Výroba značkových a konzumních lihovin.
Linea Nivnice, a.s. - asi 2,8% podíl na trhu. Výroba značkových a konzumních lihovin.
Seliko Olomouc, a.s. - asi 2,0% podíl na trhu. Společnost je v současné době určena k prodeji. Výroba značkových a konzumních lihovin.
Rudolf Jelínek, a.s. - asi 1,6% podíl na trhu. Majoritními vlastníky jsou Moravia holding a.s. a ICC a.s. Výroba převážně značkových lihovin, nejznámější je Slovácká slivovice.
Trul, s.r.o. - asi 1,4% podíl na trhu. Majitelem je skupina fyzických osob z ČR. Nejznámějším výrobkem je vodka Stalinovy slzy.
Zahraniční výrobci - asi 17% podíl na trhu. Celý sortiment většiny známých druhů lihovin.
Diskuse:
Situace na trhu výrobců lihovin prošla v posledním desetiletí velmi zajímavým vývojem. Situace v roce 1992 se vyznačovala ještě poměrně vyrovnaným polem. Největší producent Stock Plzeň vyráběl jen asi 2,5 násobek produkce nejmenšího. Postupně se situace začala vyhraňovat a můžeme sledovat u jednotlivých firem poměrně jasné trendy vývoje.
Jasným leadrem trhu se stala firma Stock Plzeň a.s. Důvody jsou poměrně zřetelné. Velmi oblíbený likér Fernet Stock zajišťoval firmě dobrý odbyt a ta toho vhodně využila. Také privatizace formou restituce společnost finančně nezatížila. Tyto dva faktory výrazně ovlivnily produkci firmy a její výsledky hospodaření, které jsou zvláště v posledních letech jednoznačně nejlepší ze všech účastníků na trhu. Vstup současného majoritního vlastníka, německého potravinářského koncernu Eckes s sebou přinesl změnu managementu řízení a podstatně agresivnější přístup k zákazníkům. Tyto a jistě i celá řada dalších faktorů přispěly k tomu, že v současné době má firma téměř třetinový podíl na trhu. Do budoucna můžeme očekávat další růst produkce firmy až k hranici 300 tis.hl. Další růst by byl možný pravděpodobně jen zvýšením podílu exportu.
Druhá největší likérka Jan Becher - Karlovarská Becherovka a.s. se řadí ke Stocku Plzeň vzestupným trendem v produkci. Tento trend je však podstatně mírnější a k největšímu skoku došlo až v roce 1999. Ten byl způsoben podmínkami stanovenými státem pro odprodej zbývajícího podílu akcií. Společnost sice v roce 1999 vyrobila 125 tis.hl, ale v tuzemsku prodala jen 80 tis.hl a exportovala 25 tis.hl. Pro zbývajících 20 tis.hl nenašla v tomto roce odbyt a je otázkou, jak s touto situací v příštích letech vypořádá. Podmínkou státu pro rok 2000 je výroba 140 tis.hl lihovin což je ještě o dalších 15 tis.hl více než v roce 1999. Vezmeme-li v úvahu, že společnost koupí svého největšího konkurenta v Německu, firmy Underberg, získala přístup na druhý největší trh již v roce 1999, zůstává otázkou zda se jí podaří prodat více než 1,5 násobek produkce oproti roku 1998. Za společností sice stojí jedna z největších firem v oboru na světě Pernod Ricard, nicméně v následujících letech nemůžeme počítat s dalším růstem produkce.
Dlouhodobě objemem produkce druhá největší likérka Palírna u Zeleného stromu - Starorežná Prostějov k.s. byla až v roce 1999 předstižena Karlovarskou Becherovkou. Objem produkce je poměrně stabilní po celé období. Pohybuje se v rozmezí od 100 do 150 tis.hl za rok. Největším nedostatkem proti svým dvěma největším konkurentům je nedostatek kapitálu a výrobkové portfolio. Společnost nemá výrobek typu Fernet Stock nebo Karlovarská Becherovka, kde se realizují velké zisky. To jsou největší nedostatky oproti prvním dvěma firmám. Na druhé straně má společnost širokou paletu výrobků všech druhů, které jí umožňují vyrovnávat výpadky prodeje jednoho druhu výrobku zvýšením prodeje výrobků jiných.
Opačný trend postihl společnost Seliko Olomouc a.s. Kdysi třetí největší likérka v České republice prochází neustálým poklesem produkce a zůstává otázkou, zda bude schopna udržet se v nejbližších letech na trhu.
Ostatní firmy prošly až na výjimky mírným poklesem nebo stagnací a pohybují se v rozmezí od 10 do 60 tis.hl. Do budoucna nelze u těchto firem očekávat výraznější změny a lze očekávat, že jejich podíl na trhu bude spíše klesat. Výjimkou může být pouze společnost Dynybyl s.r.o., kterou v roce 1999 koupil švédský Vine & Spirit AB, který výrobcem světoznámé Absolut vodky. Ihned po vstupu došlo k inovaci vlajkové lodi firmy Pražské vodky, která byla podpořena mohutnou reklamní kampaní. Zda se ale podaří obrátit klesající trend produkce firmy ukáže až budoucnost.
V průběhu celého období 90. let vznikla celá řada firem zabývajících se výrobou lihovin. Jedinou, která se výrazněji prosadila na trhu je společnost Trul s.r.o. Členem Unie výrobců lihovin je od roku 1996 a vykazuje až do roku 1999 rostoucí trend produkce.
Zahraniční firmy se na český trh zaměřily v 90. letech podstatně aktivněji než dřív. Většinou jen formou distribuce svých výrobků, ale některé jak již bylo zmíněno výše vstoupily kapitálové přímo do tuzemských likérek. Celkově se importované výrobky podílejí asi 17% na trhu lihovin ČR. Do budoucna lze očekávat další postupné navyšování jejich tržního podílu. To je ale závislé převážně na ekonomické situaci spotřebitelů, neboť zahraniční výrobky jsou většinou na vyšší cenové úrovni než tuzemské.
Literatura:
Zprávy Unie výrobců lihovin 1992 - 1999
Mladá fronta dnes, 12.07.2000, č.: 160, str.: 13, Salb směřuje k ovládnutí Becherovky
Výběr, 07.06.2000, č.: 9, str.: 75, Dynybyl přichází na trh s novou Pražskou vodkou
Hospodářské noviny - Podniky a trhy, 29.03.2000, č.: 63, str.: 4, Češi pijí stále víc tuzemských lihovin
Další články v kategorii Potravinářství
- SZPI analyzuje složení bonbónů s muscimolem, kvůli nim zkolabovala žákyně ZŠ (17.05.2024)
- Z jahod je luxusní zboží, kvůli mrazu prudce zdražily (16.05.2024)
- Zlevňování potravin skončilo (15.05.2024)
- Brambory meziročně podražily skoro o polovinu. Klesá zájem o ty ve slupce (15.05.2024)
- Nealkoholické pivní mixy COOL se rozrůstají o novou generaci COOL+ s funkčními benefity (15.05.2024)
- Stahování párku od výrobce z Vysočiny kvůli obsahu listerií (15.05.2024)
- Výrobce Olomouckých tvarůžků navýšil obrat i čistý zisk a plánuje stavbu výrobního závodu (15.05.2024)
- Česko za 20 let v EU marně hájilo pomazánkové máslo a tuzemský rum (14.05.2024)
- Státy EU schválily prodloužení volného obchodu s Ukrajinou, budou platit omezení (14.05.2024)
- Cukrovar Vrbátky loni zvýšil zisk na 117,6 milionů, firma chystá dividendy (14.05.2024)