Vývoj trhu výrobců lihovin v ČR pod vlivem globalizace

Vývoj trhu výrobců lihovin v České republice pod vlivem globalizace.

Evolution of hard drink producers market in the Czech Republic under the influence of globalisation.

Hnízdil Bohdan

Abstrakt:

Situace na trhu výrobců lihovin v ČR prošla v posledním desetiletí velmi zajímavým vývojem. Situace v roce 1992 se vyznačovala ještě poměrně vyrovnaným polem. Největší producent Stock Plzeň vyráběl jen asi 2,5 násobek produkce nejmenšího. Postupně se situace začala vyhraňovat a můžeme sledovat u jednotlivých firem poměrně jasné trendy vývoje.

Se svým téměř třetinovým podílem na trhu lihovin je firma Stock Plzeň a.s. leadrem trhu. Se značným odstupem ji následují Jan Becher - Karlovarská Becherovka a.s. a Palírna u Zeleného stromu - Starorežná Prostějov k.s. Ostatní firmy jsou srovnány s poměrně velkým odstupem.

Zájem zahraničního kapitálu je o největší a nejperspektivnější firmy na trhu. Stock Plzeň, Karlovarská Becherovka, Dynybyl to jsou firmy se zahraniční účastí. Hlavním důvodem pro vstup zahraničního kapitálu do těchto společností byl obsah jejich výrobkového portfolia. U ostatních firem na trhu lihovin již nelze očekávat takový zájem ze strany zahraničních firem. Ty se budou zaměřovat spíš na distribuci svých výrobků na český trh.

Abstract:

The situation at the market of hard drink products had very interesting evolution in last ten years. The situation on 1992 was composed. The biggest producer Stock Plzeň produce only 2,5 multiple then the smaller one. The situation was changed at the next years and we can observe the clear trends of evolution.

The leader of the hard drink market is Stock Plzeň with more then 30%. This company is follows with big distance by Jan Becher - Karlovarská Becherovka a.s. a Palírna u Zeleného stromu - Starorežná Prostějov k.s. The rest of the companies has a very big distance.

The interest of foreign capital is for the biggest and the most interesting companies on the market. Stock Plzeň, Karlovarská Becherovka, Dynybyl these are the companies with the foreign owners. The main reason for joining of foreign capital was their product portfolio. We can not expect the interest of other foreign companies for joining of next home companies. These foreign companies will be orientated to distribution of their product on the Czech market.

Klíčová slova:

lihoviny, Stock Plzeň, Jan Becher - Karlovarská Becherovka, a Palírna u Zeleného stromu - Starorežná Prostějov, vývoj

Keywords:

hard drinks, Stock Plzeň, Jan Becher - Karlovarská Becherovka, a Palírna u Zeleného stromu - Starorežná Prostějov, evolution

Úvod:

Trh lihovin v České Republice prošel v 90. letech dynamickým vývojem. Od původně strnulého stavu, direktivně řízeného z dob socialismu, došlo postupně k transformaci celého odvětví a především k novému rozložení sil na trhu.

Původně státní podniky přešly do rukou soukromých vlastníků. Forma privatizace byla u jednotlivých firem různá, od kupónové privatizace, přes restituce až po přímý prodej novému vlastníkovy. Stejně tak období, kdy došlo k privatizaci je různé, od začátku 90. let až do dneška kdy vrcholí privatizace jedné z nejznámějších likérek Karlovarské Becherovky.

Startovní podmínky jednotlivých firem z počátku 90. let byly velmi rozdílné a vycházely především z toho jaké portfolio výrobků měla každá z likérek k dispozici. To bylo určeno ještě z dob socialismu, kdy byly některé malé firmy zavírány a jejich výrobní program byl převeden do jiné, převážně větší likérky.

Portfolio výrobků se postupem času ukazuje jako jeden z nejdůležitějších aspektů potřebných pro úspěch firmy v tvrdé konkurenci. Stejně tak způsob privatizace hrál poměrně velký vliv na úspěšnost firmy. V neposlední řadě se jako velmi významný projevil vstup kapitálově silného partnera.

Na tuzemském trhu ale nejsou jen domácí firmy. O poměrně razantní vstup na český trh se pokusila celá řada zahraničních firem, nadnárodních kolosů kteří hrají prim na globálních trzích. Podíl spotřeby importovaných lihovin na českém trhu v průběhu posledního desetiletí vzrostl, stále však je většina zkonzumovaných likérů pochází z tuzemské produkce.

Cíle a metody:

Hlavním cílem studie zaměřené na trh alkoholických nápojů v České republice je zmapování vývoje tržních podílů jednotlivých producentů v 90. letech 20. století a odhad vývoje v blízké budoucnosti. Zvláštní důraz je kladen na změnu tržního podílu firmy vlivem příchodu strategického partnera.

Kdo je leadrem trhu? Jaké je další pořadí firem? Došlo k výrazným změnám tržních podílů během posledních deseti let? Projevují zájem o náš trh firmy celosvětového významu? Jaké je postavení firem s tuzemským kapitálem?

Zdroje využitých informací jsou převážně zaměřeny na sekundární informace. U interních zdrojů se jedná především o výkazy zisků a ztrát a rozvahy. Z externích zdrojů byly využity články a příspěvky z novin a časopisů, statistické ročenky a v neposlední řadě informace od Unie výrobců lihovin České republiky. Zdrojem informací o nadnárodních subjektech jsou podklady od uznávaných firem, které se zabývají problematikou lihovin v celosvětovém měřítku.

Nejdůležitějším zdrojem informací jsou každoročně vydávané seznamy členů Unie výrobců lihovin a objem jejich produkce. Vzhledem k tomu, že většina velkých tuzemských výrobců lihovin je členem unie je tento dokument dostatečně vypovídající a jedná se o ověřená data. Dalším významným údajem je celková spotřeba lihovin na jednoho obyvatele, která je uvedena ve statistické ročence České republiky. Rovněž tyto údaje pocházejí z ověřeného zdroje.

Zdrojem informací o ekonomickém stavu firem je Obchodní věstník České republiky. Zde se jedná rovněž o ověřené informace, ale povinnost zveřejňovat své hospodářské výsledky se nevztahuje na všechny subjekty na trhu a informace nejsou proto úplné.

Informace o zahraničních subjektech pocházejí většinou z článků z novin a časopisů a dále pak od několika firem zabývajících se problematikou v oboru alkoholických nápojů.

Samotná analýza údajů je věcí vhodného setřídění údajů do tabulek, grafů apod. Pro odhad vývoje v nejbližší budoucnosti bude využito statistické techniky extrapolace časových řad. Zde je třeba si uvědomit, že nelze touto metodou postihnout všechny vlivy a že se jedná jen o odhad budoucnosti.

Závěrem lze říci, že tato studie by měla představit jednotlivé hráče na trhu výrobců lihovin, vývoj jejich postavení až do současnosti a odhad jejich dalšího vývoje.

Výsledky:

Tabulka a následný graf jasně ukazují vývoj výroby lihovin dle jednotlivých výrobců v České republice. Jsou zde zahrnuti všichni nejdůležitější výrobci seřazení podle objemů výroby v roce 1999.

Firma/Rok

1992

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

Stock Plzeň a.s.

123 907hl

150 623hl

172 173hl

184 258hl

190 670hl

221 576hl

221 244hl

250 564hl

Karlovarská Becherovka a.s.

72 858hl

76 493hl

79 469hl

85 194hl

94 787hl

97 084hl

86 602hl

125 890hl

Palírna u Zeleného stromu

- Starorežná Prostějov k.s.

119 012hl

132 781hl

130 511hl

119 772hl

128 268hl

141 340hl

110 399hl

110 012hl

Fruko Schulz s.r.o.

48 928hl

32 486hl

39 816hl

63 106hl

64 208hl

63 986hl

62 938hl

60 136hl

KB Likér ÚP s.r.o.

65 750hl

74 670hl

43 747hl

25 707hl

30 320hl

35 087hl

42 734hl

43 663hl

Dynybyl s.r.o.

67 850hl

71 423hl

58 186hl

55 286hl

65 317hl

63 392hl

48 636hl

40 679hl

Hobé Pardubice a.s.

62 278hl

59 443hl

57 694hl

34 200hl

36 024hl

37 852hl

30 286hl

28 632hl

Linea Nivnice a.s.

68 821hl

86 062hl

53 910hl

45 146hl

40 507hl

37 965hl

22 143hl

23 828hl

Seliko Olomouc a.s.

103 000hl

102 910hl

89 580hl

67 870hl

47 700hl

51 500hl

28 951hl

18 600hl

Rudolf Jelínek a.s. Vizovice

58 554hl

34 945hl

24 371hl

18 500hl

13 125hl

13 150hl

10 751hl

13 800hl

Trul s.r.o.

-

-

-

-

5 575hl

9 190hl

11 178hl

13 306hl

Na tuzemském trhu lihovin bylo v roce 1999 spotřebováno asi 815 tis.hl lihovin. Více jak 80% spotřeby pochází od domácích výrobců. Zbytek byl pokryt importem. Tuzemští výrobci naopak exportovali necelých 10% své celkové produkce.

Stručné charakteristiky jednotlivých firem:

STOCK Plzeň, a.s. - v současnosti největší likérka, má asi 31% podíl na trhu, majoritním vlastníkem je německá potravinářská firma Eckes AG, HV za rok 1999 378 mil.Kč, nejznámějšími výrobky jsou Fernet Stock, Fernet Stock Citrus, Vodka Božkov, Rum Božkov, Brandy Stock Original, Vodka Amundsen atd.

Jan Becher - Karlovarská becherovka, a.s. - druhý nejvýznamnější výrobce v České republice, s prodanými 76,5 tis. hl zaujímá třetí místo a necelých 10 % tuzemského trhu, s celkovou produkcí 125 tis.hl se řadí na místo druhé. Majoritním vlastníkem s 59% akcií je stát, přičemž začátkem příštího roku pravděpodobně dojde k převodu tohoto podílu na společnost Salb, která je vlastníkem 34% akcií. Za touto firmou stojí nadnárodní kolos, jeden z největších producentů alkoholických nápojů na světě, francouzská firma Pernod Ricard. HV za rok 1999 42,9 mil.Kč. Nejznámějšími výrobky jsou Karlovarská Becherovka a Rapid.

Palírna u Zeleného stromu - Starorežná Prostějov, k.s. - v současnosti třetí největší výrobce lihovin v ČR. Podíl na tuzemském trhu činí 12,5%. Vlastníkem je skupina fyzických osob z ČR. Nejznámějšími výrobky jsou Hanácká vodka, Stomach Elixír, Sibiř vodka, Starorežná, Režná, Griotte, Misiss Creams atd.

Fruko Schulz, s.r.o. - asi 7,3% podíl na trhu. Majitelem restituent pan Schulz a Furato a.s. Celá řada převážně konzumních lihovin.

KB Likér ÚP, s.r.o. - asi 4,8% podíl na trhu. Patří do skupiny Drinks Union. Nejznámějšími výrobky jsou Stará myslivecká, Klášterní tajemství atd.

Dynybyl, s.r.o. - asi 4,9% podíl na trhu. Od roku 1999 je novým majitelem Vin & Spirit AB, švédská společnost vyrábějící Absolut Vodku. Nejznámějšími výrobky jsou Pražská vodka a Silver Ice vodka.

Hobé Pardubice, a.s. - asi 3,4% podíl na trhu. Nejvýznamnějšími akcionáři jsou Atlantic spol. s r.o., pan Ing. Boris Čajánek. Výroba značkových a konzumních lihovin.

Linea Nivnice, a.s. - asi 2,8% podíl na trhu. Výroba značkových a konzumních lihovin.

Seliko Olomouc, a.s. - asi 2,0% podíl na trhu. Společnost je v současné době určena k prodeji. Výroba značkových a konzumních lihovin.

Rudolf Jelínek, a.s. - asi 1,6% podíl na trhu. Majoritními vlastníky jsou Moravia holding a.s. a ICC a.s. Výroba převážně značkových lihovin, nejznámější je Slovácká slivovice.

Trul, s.r.o. - asi 1,4% podíl na trhu. Majitelem je skupina fyzických osob z ČR. Nejznámějším výrobkem je vodka Stalinovy slzy.

Zahraniční výrobci - asi 17% podíl na trhu. Celý sortiment většiny známých druhů lihovin.

Diskuse:

Situace na trhu výrobců lihovin prošla v posledním desetiletí velmi zajímavým vývojem. Situace v roce 1992 se vyznačovala ještě poměrně vyrovnaným polem. Největší producent Stock Plzeň vyráběl jen asi 2,5 násobek produkce nejmenšího. Postupně se situace začala vyhraňovat a můžeme sledovat u jednotlivých firem poměrně jasné trendy vývoje.

Jasným leadrem trhu se stala firma Stock Plzeň a.s. Důvody jsou poměrně zřetelné. Velmi oblíbený likér Fernet Stock zajišťoval firmě dobrý odbyt a ta toho vhodně využila. Také privatizace formou restituce společnost finančně nezatížila. Tyto dva faktory výrazně ovlivnily produkci firmy a její výsledky hospodaření, které jsou zvláště v posledních letech jednoznačně nejlepší ze všech účastníků na trhu. Vstup současného majoritního vlastníka, německého potravinářského koncernu Eckes s sebou přinesl změnu managementu řízení a podstatně agresivnější přístup k zákazníkům. Tyto a jistě i celá řada dalších faktorů přispěly k tomu, že v současné době má firma téměř třetinový podíl na trhu. Do budoucna můžeme očekávat další růst produkce firmy až k hranici 300 tis.hl. Další růst by byl možný pravděpodobně jen zvýšením podílu exportu.

Druhá největší likérka Jan Becher - Karlovarská Becherovka a.s. se řadí ke Stocku Plzeň vzestupným trendem v produkci. Tento trend je však podstatně mírnější a k největšímu skoku došlo až v roce 1999. Ten byl způsoben podmínkami stanovenými státem pro odprodej zbývajícího podílu akcií. Společnost sice v roce 1999 vyrobila 125 tis.hl, ale v tuzemsku prodala jen 80 tis.hl a exportovala 25 tis.hl. Pro zbývajících 20 tis.hl nenašla v tomto roce odbyt a je otázkou, jak s touto situací v příštích letech vypořádá. Podmínkou státu pro rok 2000 je výroba 140 tis.hl lihovin což je ještě o dalších 15 tis.hl více než v roce 1999. Vezmeme-li v úvahu, že společnost koupí svého největšího konkurenta v Německu, firmy Underberg, získala přístup na druhý největší trh již v roce 1999, zůstává otázkou zda se jí podaří prodat více než 1,5 násobek produkce oproti roku 1998. Za společností sice stojí jedna z největších firem v oboru na světě Pernod Ricard, nicméně v následujících letech nemůžeme počítat s dalším růstem produkce.

Dlouhodobě objemem produkce druhá největší likérka Palírna u Zeleného stromu - Starorežná Prostějov k.s. byla až v roce 1999 předstižena Karlovarskou Becherovkou. Objem produkce je poměrně stabilní po celé období. Pohybuje se v rozmezí od 100 do 150 tis.hl za rok. Největším nedostatkem proti svým dvěma největším konkurentům je nedostatek kapitálu a výrobkové portfolio. Společnost nemá výrobek typu Fernet Stock nebo Karlovarská Becherovka, kde se realizují velké zisky. To jsou největší nedostatky oproti prvním dvěma firmám. Na druhé straně má společnost širokou paletu výrobků všech druhů, které jí umožňují vyrovnávat výpadky prodeje jednoho druhu výrobku zvýšením prodeje výrobků jiných.

Opačný trend postihl společnost Seliko Olomouc a.s. Kdysi třetí největší likérka v České republice prochází neustálým poklesem produkce a zůstává otázkou, zda bude schopna udržet se v nejbližších letech na trhu.

Ostatní firmy prošly až na výjimky mírným poklesem nebo stagnací a pohybují se v rozmezí od 10 do 60 tis.hl. Do budoucna nelze u těchto firem očekávat výraznější změny a lze očekávat, že jejich podíl na trhu bude spíše klesat. Výjimkou může být pouze společnost Dynybyl s.r.o., kterou v roce 1999 koupil švédský Vine & Spirit AB, který výrobcem světoznámé Absolut vodky. Ihned po vstupu došlo k inovaci vlajkové lodi firmy Pražské vodky, která byla podpořena mohutnou reklamní kampaní. Zda se ale podaří obrátit klesající trend produkce firmy ukáže až budoucnost.

V průběhu celého období 90. let vznikla celá řada firem zabývajících se výrobou lihovin. Jedinou, která se výrazněji prosadila na trhu je společnost Trul s.r.o. Členem Unie výrobců lihovin je od roku 1996 a vykazuje až do roku 1999 rostoucí trend produkce.

Zahraniční firmy se na český trh zaměřily v 90. letech podstatně aktivněji než dřív. Většinou jen formou distribuce svých výrobků, ale některé jak již bylo zmíněno výše vstoupily kapitálové přímo do tuzemských likérek. Celkově se importované výrobky podílejí asi 17% na trhu lihovin ČR. Do budoucna lze očekávat další postupné navyšování jejich tržního podílu. To je ale závislé převážně na ekonomické situaci spotřebitelů, neboť zahraniční výrobky jsou většinou na vyšší cenové úrovni než tuzemské.

Literatura:

Zprávy Unie výrobců lihovin 1992 - 1999

Mladá fronta dnes, 12.07.2000, č.: 160, str.: 13, Salb směřuje k ovládnutí Becherovky

Výběr, 07.06.2000, č.: 9, str.: 75, Dynybyl přichází na trh s novou Pražskou vodkou

Hospodářské noviny - Podniky a trhy, 29.03.2000, č.: 63, str.: 4, Češi pijí stále víc tuzemských lihovin

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info