Výzkum trhu ryb a rybích výrobků v ČR
20.09.2000 | Odborné konference
The market research of the fish and fish products in the Czech Republic
Kalous František, Kalina Petr
Abstrakt:
Příspěvek shrnuje některé výsledky průzkumu preferencí spotřebitelů u ryb a rybích výrobků a jejich nákupních zvyklostí. Průzkum se uskutečnil v roce 2000 jako předvýzkum, provedený v rámci interního grantu nazvaného „Marketingové nástroje a systémy řízení jakosti - vytváření konkurenční výhody v rybářském odvětví“.
Z průzkumu vyplynuly následující skutečnosti, že většina pražských spotřebitelů (respondentů) nepreferuje žádný druh ryb (sladkovodní, mořských), dává přednost finalizovaným výrobkům a nakupuje rybí produkty v obchodních řetězcích a specializovaných prodejnách.
Abstract:
The article deals with some results of the consumer research of the fish and fish product preferences and purchase customs.The research was realised in 2000 as a part of internal grant - „ Marketing tools and quality management - creating of competitive advantages in the fish sector“.
The results of the research show that the majority of respondents in Prague do not prefer any fish type (saltwater and freshwater fish) but they prefer processed fish products and their purchasing both in the supermarkets and special stores.
Klíčová slova:
Rybí výrobky, průzkum, preference spotřebitelů
Keywords:
Fish products, research, preferences of the consumers
Úvod
V agropotravinářské oblasti nabývá využívání marketingu na významu. Produkce potravin ve vyspělých zemích je totiž v současné době charakterizována nadbytkem potravin, nabízených v nesmírně širokém sortimentu. To samozřejmě vytváří silné a tvrdé konkurenční prostředí, které nutí výrobce potravin, pro zajištění vlastní konkurenceschopnosti, nejen zvyšovat kvalitu svých produktů, ale především vycházet maximálně vstříc všem potřebám a požadavkům zákazníků. Tuto skutečnost je možné naplnit marketingovým výzkumem, jehož prostřednictvím jsou zjišťovány informace týkající se zákaznických preferencí, nákupních zvyklostí apod. Lze tedy konstatovat, že efektivnost marketingu těsně souvisí se schopností firmy získat spolehlivé informace potřebné v čase tvorby rozhodnutí, správně je zpracovat odpovídajícími metodami a následně vhodně interpretovat .
Cíle a metody:
Marketingový průzkum jsme zaměřili na tuzemský trh s rybami a rybími výrobky s hlavním cílem zjistit preference spotřebitelů a jejich nákupních zvyklostí. Průzkum se uskutečnil v roce 2000 jako předvýzkum, provedený v rámci interního grantu nazvaného „Marketingové nástroje a systémy řízení jakosti - vytváření konkurenční výhody v rybářském odvětví“.
Pro získání primárních údajů jsme použili metodu dotazníkového šetření, které jsme realizovali na přelomu roku 1999 - 2000. Vlastní průzkum byl prováděn formou osobního dotazování na vybraných místech v Praze, kde bylo získáno 200 odpovědí. Strukturu respondentů ukazuje tab.č.1. Pro vlastní zpracování a hodnocení údajů byly použity programy Excel a Word.
Respondenti byli vybíráni náhodně v pražských supermarketech, obchodech s potravinami, metru, apod. (např.Tesco Zličín, metro Vltavská).
Tab.č.1: Struktura respondentů podle věku a pohlaví
- | věk dotázaných (let) | celkem | ||
pohlaví | 15-35 | 36-55 | 56 a více | - |
muž | 29 | 29 | 36 | 94 |
žena | 33 | 35 | 38 | 106 |
- | 62 | 64 | 74 | 200 |
Výsledky:
2.1. Konzumace rybího masa
Na otázku zda respondenti konzumují rybí maso odpovědělo 90% dotázaných ano a 10% dotázaných ne (viz graf č.1).
Graf č.1: Konzumace rybího masa
Důvody, proč respondenti nekonzumují rybí maso, ukazuje následující graf č.2
Graf č.2: Důvody nekonzumace rybího masa
2. 2. Spotřebitelské preference
Frekvence konzumace ryb
Graf č. 3
Preference druhů ryb
Graf č. 4
Preference typů rybích výrobků
Graf č. 5
Respondenti zahrnovali pod pojmy polotovary výrobky jako jsou předsmažené rybí prsty, filé apod. Pod pojmy mražené a chlazené výrobky byly zahrnuty v různém stupni finalizované výrobky jako porcované ryby, filety.
D. Preference místa nákupu
Graf č.6
Vliv vlastností rybích výrobků na nákup
Graf č.7
Diskuse:
Prezentované výsledky byly získány v rámci předvýzkumu, který je součástí interního grantu nazvaného „Marketingové nástroje a systémy řízení jakosti - vytváření konkurenční výhody v rybářském odvětví“.
Snažili jsme se zjistit jak často respondenti konzumují rybí maso, které druhy a typy ryb a rybích produktů konzumují. Dále nás zajímali odpovědi na otázky týkající se nejčastějších míst nákupu rybích výrobků a vlastností, které respondenty nejvíce ovlivňují při jejich nákupu.
Z dotazníkového šetření vyplývá, že 10% respondentů nekonzumuje rybí maso vůbec. Jako nejčastější důvody uvádějí, že rybí maso není chutné, dále přítomnost kostí v mase, případně jeho specifickou vůni (rybinu).
Rybí maso konzumuje podle našeho průzkumu 28% oslovených lidí min. 1 týdně, 53% respondentů 1 - 3 krát za měsíc a pouze 14% jen o vánocích (viz graf č.3). Podobné výsledky získala agentura Markent již koncem roku 1997. Podle jejich výzkumu jednou týdně konzumovalo rybí maso téměř jedna třetina Čechů a téměř 40 % ho zařadilo do svého jídelníčku pouze jednou za měsíc (Strategie 1998). Jedním z důvodů nízké frekvence konzumace ryb je, podle našeho názoru, určitý konzervatismus ve stravovacích zvyklostech tuzemských obyvatel, zvláště u střední a starší generace.
Mořské ryby preferuje 21% dotázaných , 1/3 preferuje ryby sladkovodní a téměř 1/2 nedává přednost žádnému druhu ryb (graf č.4). Toto zjištění je velmi zajímavé, protože struktura skutečné poptávky se odlišuje od zjištěných preferencí zákazníků. Z celkového množství cca 5,5 kg ryb připadá na mořské ryby asi 4,3 kg a sladkovodní 1,2 kg kg/osobu/rok (Rybářské Sdružení 1999). Skutečnost, že většina respondentů nepreferuje žádný druh ryb, považujeme za významný signál domácím producentům a zpracovatelům o jejich možném proniknutí (uplatnění) na tento trh. Graf č.5 ukazuje, že značná část respondentů preferuje výrobky různé úrovně finalizace, což odpovídá rostoucímu trendu po produktech z přidanou hodnotou. Například v západní Evropě se v současnosti zpracovává téměř 80% chovaných ryb.
Nejčastějším místem nákupu ryb a rybích výrobků byly uvedeny supermarkety 42% a specializované prodejny 30% ( viz graf č.6). Lze předpokládat, že obchodní řetězce budou v budoucnosti hrát v distribuci těchto produktů čím dál výraznější roli, zvláště u výrobků s vysokou přidanou hodnotou, což potvrzují trendy v Německu (www.cma.de), kde převážná část rybích výrobků je distribuována právě řetězci. Menší výrobci, pro které je proniknutí do obchodních řetězců velmi problematické a nákladné, by se měli zaměřovat více na specializované prodejny nebo se pokusit o vytvoření odbytových fondů. Obdobné zkušenosti, a velmi dobré, mají v Německu a Francii (www.absatzfonds.de).
Z grafu č.7 vyplývá, že při výběru rybích produktů 38% respondentů dávalo důraz celkovému vzhledu (krev, ledové krystaly, umístění výrobku v obalu, informace na obalu apod.). Množství kusů v balení sledovalo 28% dotázaných. Zajímavou skutečností je, že cenu jako důležitou vlastnost při nákupu uvedlo pouze 12% oslovených lidí. Agentura Markent naproti tomu zjistila, že přibližně 80% dotázaných považuje za rozhodující faktor pro nákup ryb jejich cenu. Tento rozdíl si vysvětlujeme dotazováním pouze pražských respondentů, jejichž životní úroveň obecně patří mezi nejvyšší v celé ČR a tedy j v jejich odlišném vztahu cena -výrobek. Ve vlastní výzkumu se na otázku týkající se faktorů ovlivňující rozhodování při nákupu zaměříme hlouběji, protože je klíčová při poznávání kupních zvyklostí spotřebitelů.
Závěr:
Znalost preferencí a nákupních zvyklostí spotřebitelů patří k základním požadavkům pro zajištění konkurenceschopnosti podniku v dnešním globalizovaném světě. Na základě předložených výsledků je možno konstatovat, že trh s rybami a rybími produkty skrývá velký potenciál pro uplatnění tuzemských podniků. Ty se budou muset zaměřovat stále více na produkty s vyšší úrovní finalizace, snažit se proniknout se svými produkty do obchodních řetězců a nabízet je pro zákazníka v přitažlivé podobě.
Literatura:
INTERNET: www. cma.de, www.absatzfonds.de
ŠÍŠOVÁ ,L : Ovlivní značka konzumaci ryb, Strategie 2/1998,str.14-15
RYBÁŘSKÉ SDRUŽENÍ ČB : Zpráva Rybářského Sdružení ČB o stavu odvětví za rok 1998, 11/1999
Další články v kategorii Potravinářství
- SZPI analyzuje složení bonbónů s muscimolem, kvůli nim zkolabovala žákyně ZŠ (17.05.2024)
- Z jahod je luxusní zboží, kvůli mrazu prudce zdražily (16.05.2024)
- Zlevňování potravin skončilo (15.05.2024)
- Brambory meziročně podražily skoro o polovinu. Klesá zájem o ty ve slupce (15.05.2024)
- Nealkoholické pivní mixy COOL se rozrůstají o novou generaci COOL+ s funkčními benefity (15.05.2024)
- Stahování párku od výrobce z Vysočiny kvůli obsahu listerií (15.05.2024)
- Výrobce Olomouckých tvarůžků navýšil obrat i čistý zisk a plánuje stavbu výrobního závodu (15.05.2024)
- Česko za 20 let v EU marně hájilo pomazánkové máslo a tuzemský rum (14.05.2024)
- Státy EU schválily prodloužení volného obchodu s Ukrajinou, budou platit omezení (14.05.2024)
- Cukrovar Vrbátky loni zvýšil zisk na 117,6 milionů, firma chystá dividendy (14.05.2024)