Zelený týden dal firmám šanci
26.01.2005 | Hospodářské noviny
Tuzemští potravináři, čelící odbytové. krizi, dostali výjimečnou příležitost. Česko je totiž letos poprvé partnerskou zemí prestižního agropotravinářského veletrhu Grüne Woche, jenž začal minulý týden v Berlíně. Šanci Česká republika využila, ale přece jen s rozpaky.
Partnerství na Zeleném týdnu, jak zní název veletrhu v češtině, znamená především možnost představit se v plném lesku na zahajovacím večeru, v přítomnosti významných evropských agrárních politiků a podnikatelů.
»Tato část se povedla, pro německý trh bylo dobrým tahem i vystoupení Karla Gotta,« shoduje se prezident Potravinářské komory Jaroslav Camplík s většinou zúčastněných.
Na slibný úvod veletrhu ale nenavazuje samotná expozice České republiky - zůstala prakticky na úrovni minulých let. Dominují opět stánky pivovarů, jež návštěvníci sice pilně navštěvují, ale nic nového je v nich nečeká. Nově zkouší otestovat německý trh například firma Bohemia Sekt.
Tuzemští zpracovatelé přitom poukazují na to, že právě po vstupu do Evropské unie potřebují prorazit na cizí trhy především s mléčnými nebo masnými výrobky.
»Už dlouho voláme také po katalogu, který by představil naše potravinářství podle jednotlivých oborů s přehledem firem, na něž se mohou zahraniční obchodníci obrátit,« upozornil Camplík.
Zatímco třeba Maďarsko používá takový katalog už dlouho a Slováci jej stihli připravit aspoň do Berlína, čeští potravináři jej mají dostat až v srpnu. »Pracujeme na tom,« uvedl Jan Höck, šéf Státního zemědělského intervenčního fondu. Pod ten spadá i Marketinková agentura, jež má na propagaci českých potravin letos od státu 138 miliónů korun.
Už řadu let podnikatelé navrhují, aby český stánek doplňovala i restaurace. »Přitáhla by lidi na naše speciality a k stánkům s pivem by se rozhodně hodila,« říká i prezident Agrární komory Václav Hlaváček. Restaurace chybí i letos - zatímco hned v sousední expozici hraje hostům ke guláši i maďarská kapela.
Berlínský veletrh má několik tváří. Jeho součástí jsou jak diskuse politiků o budoucnosti evropského zemědělství, tak třeba žíznivci obležené pivní stánky či vyloženě jarmareční vyvolávání prodejců ryb nebo sýrů.
Ačkoliv se nabízí k prodeji takřka vše, od vířivých van přes dřevěné domky po tropické rostliny, jádrem výstavy jsou potravinářské stánky. V nich pak dominují především speciální sýrya uzeniny.
Základ úspěchu: speciality
Speciality jsou přitom doménou většiny vystavovatelů, každý výrobek musí být něčím zvláštní. To se například u sýrů daří nejen tradičním zemím - Francii, Itálii nebo Nizozemsku, ale svými značkami se chlubí třeba i skandinávské země.
Například společnost Arla Foods, která je vlastně obrovským družstevním podnikem dánských a švédských zemědělců. Ti mají i vlastní mlékárny a tak propracovanou marketinkovou sít, že vozí mléčné výrobky i do zámoří.
Vedle velkofirem ale s nabídkou uspějí i menší podnikatelé. Příkladem jsou třeba Rakušané. Ti nabízejí třeba takzvané horské sýry nejrůznějších druhů, lišící se podle toho, z jakého alpského údolí pocházejí.
Mimochodem - deset deka takové lahůdky přijde na zhruba osmdesát korun. Na zapití se nabízejí desítky značkových vín, nebo pivo nejrůznějších značek většinou v jednotné ceně 75 korun za třetinku.
Trendem je bio
Kromě důrazu na specializaci potvrzuje výstava další výrazný trend - a to rostoucí oblibu biopotravin.
Móda zdravého životního stylu se přitom rozšiřuje i do oblasti konvenční výživy. Například prodejci italských klobás mají v reklamním plakátu u stánku dost výrazně napsáno, že výrobek obsahuje umělé ochucovadlo. To aby spotřebitel skutečně věděl, na čem je. A koneckonců nejvyšší agrární úřad v Německu také nese plný název: Ministerstvo pro ochranu spotřebitele, výživu a zemědělství. Samotným biopotravinám je na berlínském veletrhu určena i speciální hala, kde je k mání podle chuti jak třeba biopivo, tak biozmrzlina. A společnost Bioland upozorňuje, že přídomek bio- se dnes už hodí na prakticky veškeré zemědělství. Takže vedle biodojnic a bioslepic představuje i biovčely, biokrálíky nebo biokapry.
Letošní Agrosalon Grüne Woche potrvá až do neděle. Účastní se ho přes 1600 vystavovatelů z 55 zemí. Poprvé bude letos například k vidění stánek Jemenu, největší plochu má expozice Ruska. Návštěva podle předpokladů převýší půl miliónu lidí.
Další články v kategorii Potravinářství
- ČOI ve třetím čtvrtletí odhalila 292 případů prodeje alkoholu nezletilým (12.12.2025)
- Testovali jsme v laboratoři croissanty z Česka a Německa. Výsledky Čechy překvapí (12.12.2025)
- Albert i před letošními Vánoci podporuje zaměstnance v prodejnách příspěvkem a dalšími benefity (12.12.2025)
- Tradice, know-how i suroviny. Filipíny se otevírají českým pivovarníkům (12.12.2025)
- Potravináři: Nový cíl EU ke snížení množství potravinového odpadu je nesmyslný (11.12.2025)
- Česká vejce podraží. Chovatelé se kvůli rušení klecových chovů bojí konkurence (11.12.2025)
- Kapusta má téměř tolik železa jako maso. Využijte její potenciál (11.12.2025)
- SVS nařídila stáhnout z trhu chlazená kuřata z Francie s obsahem salmonel (11.12.2025)
- Pokles cen másla způsobuje hlavně přebytek mléka a jeho zlevnění (09.12.2025)
- Výrobci uzenin Steinex a Steinhauser se spojili, firma pořizuje nové výrobní technologie (09.12.2025)

Tweet



